|
kristerh
03-12-2004, 13:04
Jag köpte 4 st dvd skivor som jag skulle ge bort i jul, köpte dem i en vanlig skivaffär i ett köpcenter i stockholm, sedan kom jag på att jag skulle kolla vad det kostade att köpa dem på nätet (cdon.com) och skivorna var 240:- billigare där än i affären, dessutom slapp jag betala frakt, jag åkte raskt till affären o lämnade tillb skivorna... 240:- för 4 skivor, hur stort pålägg har de i affären igentligen? jag kan förstå att de måste lägga på lite men det här var lite häftigt  hädanefter köper jag mina presenter på nätet. krister
Hannele
03-12-2004, 13:06
CITAT (kristerh @ 03-12-2004, 13:04) hur stort pålägg har de i affären igentligen? jag kan förstå att de måste lägga på lite Hur hög lön har du själv? Eller jobbar du gratis? Vad tror du lokalhyra är mitt i stan?
LenaTuring
03-12-2004, 13:13
CITAT (kristerh @ 03-12-2004, 13:04) Jag köpte 4 st dvd skivor som jag skulle ge bort i jul, köpte dem i en vanlig skivaffär i ett köpcenter i stockholm, sedan kom jag på att jag skulle kolla vad det kostade att köpa dem på nätet (cdon.com) och skivorna var 240:- billigare där än i affären, dessutom slapp jag betala frakt, jag åkte raskt till affären o lämnade tillb skivorna... 240:- för 4 skivor, hur stort pålägg har de i affären igentligen? jag kan förstå att de måste lägga på lite men det här var lite häftigt  hädanefter köper jag mina presenter på nätet. krister Har också precis köpt skivor hos CDON nu när de har haft fraktfritt. Får deras nyhetsbrev till mejlen det är bra men de kan komma lite tätt ibland, kanske för att det är jul snart . Böcker är ju också något jag handlar över nätet då jag inte vill betala överpris. (bokfynd.nu är oftast bra att börja med) Har ett antal mil till större ställe så det är väldig praktiskt att handla över nätet och sedan få grejerna i postlådan eller med lantbrevbäraren. LEVE NÄTET!
pisanggoreng
03-12-2004, 13:18
Så mycket som möjligt bör handlas över nätet... (P.g.a. priset, hemforslandet och utbudet.) Ingångssidor: KelkooPricerunnerPrisjaktBokfyndBokkap
kristerh
03-12-2004, 13:27
CITAT (Hannele @ 03-12-2004, 13:06) CITAT (kristerh @ 03-12-2004, 13:04) hur stort pålägg har de i affären igentligen? jag kan förstå att de måste lägga på lite Hur hög lön har du själv? Eller jobbar du gratis? Vad tror du lokalhyra är mitt i stan? Bryr mig inte om lokalhyran  kan de inte ha konkurrensaktiga priser så kan de stänga. (eller sälja till någon som inte bryr sig om priserna.) Tänker inte betala vad som helst när det finns billigare sätt att köpa. Man kan inte försvara allt med lokalhyror löner osv, det var i en av de större kedjorna jag handlade, de kan säkert pressa priserna genom stora inköp, rabatter osv Det finns alldeles för många affärskedjor som lever på trogna kunder, tex konsum, hemköp osv kan inte fatta att folk handlar i dessa affärer när priserna skiljer så pass mycket som det gör  fast på vissa ställen i landet har man kanske inget val pga stora avstånd till närmaste affär. Men då är det utmärkt att köpa det man kan på nätet och dessutom få varorna hem till dörren. krister
birgitek
03-12-2004, 16:21
Handlar alltid av princip det som är mest förmånligt för mej. Otroligt vilka prisskillnader det kan vara ibland, tex i vår lokala konsumbutik, dansk fläskfilé 59:-/kg och svensk 149:-/kg. Gissa vilken jag köpte! Skivor och böcker m.m handlar jag på nätet. Kläder dock i butik, vill alltid prova.
Åsa, mälardalen zon 2
03-12-2004, 16:29
Ofta är nog lokalhyrorna problemet de här bostadsbolagen som finns tar ju ut skyhöga hyror ibland men går det så långt att alla butiker slår igen för att de inte går runt måste de ju sänka hyrorna för att de ska kunna fylla sina varuhus med nya företag. Så även om många företag nu kanske går i konkurs ifall alla handlar på nätet kanske det leder till lägre priser på längre sikt.
(finns det egentligen några regler för vad bostadsbolagen får ta för hyror jag fick nästan en chock när jag såg vad man betalar i hyra till locum på jobbet, det finns ex. ett gammalt och skruttigt växthus som skolan har Locum tar ut mer än 100 000kr i hyra per år. Att bygga ett sprillans nytt växthus i samma storlek kostar mindre än 100 000. Locum tar ut likadana överpriser på de flesta andra byggnader också, inte undra på att pengarna på skolan inte räcker till skolböcker och liknande skolpengarna går ju ner i Locums ficka istället)
CITAT (kristerh @ 03-12-2004, 13:27) CITAT (Hannele @ 03-12-2004, 13:06) CITAT (kristerh @ 03-12-2004, 13:04) hur stort pålägg har de i affären igentligen? jag kan förstå att de måste lägga på lite Hur hög lön har du själv? Eller jobbar du gratis? Vad tror du lokalhyra är mitt i stan? Bryr mig inte om lokalhyran  kan de inte ha konkurrensaktiga priser så kan de stänga. (eller sälja till någon som inte bryr sig om priserna.) Tänker inte betala vad som helst när det finns billigare sätt att köpa. Man kan inte försvara allt med lokalhyror löner osv, det var i en av de större kedjorna jag handlade, de kan säkert pressa priserna genom stora inköp, rabatter osv Det finns alldeles för många affärskedjor som lever på trogna kunder, tex konsum, hemköp osv kan inte fatta att folk handlar i dessa affärer när priserna skiljer så pass mycket som det gör  fast på vissa ställen i landet har man kanske inget val pga stora avstånd till närmaste affär. Men då är det utmärkt att köpa det man kan på nätet och dessutom få varorna hem till dörren. krister Jag hade gjort som du Krister,inte betala jag ett högre pris om jag får samma vara över nätet hem till brevlådan. Jag struntar i dera lokalhyror, det är ingen som bryr sig om min ekonomi,tyvärr växar inte mina pengar i trädgården.
*Felix matte*
03-12-2004, 17:31
Vi köper alla datorgrejer, kameror, skivor, stereoapparat (heter de så nuförtiden) och kanske ännu fler grejer som jag inte kommer på nu...i nätbutiker.
Man kan ha mycket roligare för pengarna än att betala överpriser.
Sommartorparn
04-12-2004, 11:17
CITAT (kristerh @ 03-12-2004, 13:04) hädanefter köper jag mina presenter på nätet. Du behöver inte betala något alls för julklappskivorna om du har en cd-brännare och går med i ett filbytarnätverk. :-)) Å där finns forum och sånt som du kan chatta om musik o datorer o sånt. http://www.slsknet.org/
Kattgräs
04-12-2004, 11:35
Det finns mycket att tänka på när man ska handla någonting. Olika saker är olika viktigt för olika människor vid olika tillfällen i livet. Ibland är priset viktigast, ibland innehållet, ibland produktionssättet, ibland varans ursprungsland och ibland affärens läge.
Jag försöker ha tre aspekter med när jag väljer vara, utöver valet av själva varan förstås. * Miljön. Hur och var är varan producerad och hur långt kan den tänkas ha transporterats? * Produktionssättet. Vem har producerat den, var och med vilken arbetskraft? Kan det vara fråga om utnyttjande av tredje världens arbetskraft eller är det rentav rättvisemärkt? * Affärens ägare. Jag tycker små, enskilda affärer tillför mer än stora mulitkedjor och handlar hellre skor hos min lokala skohandlare än på den stora skokedjan.
Därmed inte sagt att jag ALLTID gör på det här viset, den påverkan på miljön och på familjens tid som det skulle ta att jaga rättvisa, miljömärkta bra produkter skulle nog kunna väga upp vinsten av att välja de "bra" varorna.
kristerh
06-12-2004, 09:40
CITAT (Sommartorparn @ 04-12-2004, 11:17) CITAT (kristerh @ 03-12-2004, 13:04) hädanefter köper jag mina presenter på nätet. Du behöver inte betala något alls för julklappskivorna om du har en cd-brännare och går med i ett filbytarnätverk. :-)) Å där finns forum och sånt som du kan chatta om musik o datorer o sånt. http://www.slsknet.org/ Visst kan jag tänka mig att bränna om det är till mig själv, men om jag skall ge bort vill jag nog köpa, känns lite billigt att ge bort en egenbrännd skiva krister
CITAT (kristerh @ 06-12-2004, 09:40) CITAT (Sommartorparn @ 04-12-2004, 11:17) CITAT (kristerh @ 03-12-2004, 13:04) hädanefter köper jag mina presenter på nätet. Du behöver inte betala något alls för julklappskivorna om du har en cd-brännare och går med i ett filbytarnätverk. :-)) Å där finns forum och sånt som du kan chatta om musik o datorer o sånt. http://www.slsknet.org/Visst kan jag tänka mig att bränna om det är till mig själv, men om jag skall ge bort vill jag nog köpa, känns lite billigt att ge bort en egenbrännd skiva krister Sedan är det ju inte heller lagligt....
kristerh
06-12-2004, 10:33
CITAT (Sollan @ 06-12-2004, 10:16) [själv, men om jag skall ge bort vill jag nog köpa, känns lite billigt att ge bort en egenbrännd skiva krister Sedan är det ju inte heller lagligt.... Finns lagligt oxså, de flesta nätbutiker som säljer skivor har det . krister
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,03-12-2004, 16:29) Ofta är nog lokalhyrorna problemet de här bostadsbolagen som finns tar ju ut skyhöga hyror ibland men går det så långt att alla butiker slår igen för att de inte går runt måste de ju sänka hyrorna för att de ska kunna fylla sina varuhus med nya företag. Så även om många företag nu kanske går i konkurs ifall alla handlar på nätet kanske det leder till lägre priser på längre sikt.
(finns det egentligen några regler för vad bostadsbolagen får ta för hyror jag fick nästan en chock när jag såg vad man betalar i hyra till locum på jobbet, det finns ex. ett gammalt och skruttigt växthus som skolan har Locum tar ut mer än 100 000kr i hyra per år. Att bygga ett sprillans nytt växthus i samma storlek kostar mindre än 100 000. Locum tar ut likadana överpriser på de flesta andra byggnader också, inte undra på att pengarna på skolan inte räcker till skolböcker och liknande skolpengarna går ju ner i Locums ficka istället) Det är ju stora problem med hyror när de "allmänna" fastighetsbolagen som tex Locum (Stockholms läns landsting) och Akademiska Hus tar "marknadshyror". Idén är ju god, eftersom det blir effektiv fastighetsförvaltning, men man kan ju fråga sig hur skolor, Universitet, muséer och vårdinrättningar skall kunna byta lokaler på en öppen marknad. Endel förtag slipper detta genom att själva äga sina lokaler, så gör tex IKEA.
CITAT (kristerh @ 06-12-2004, 10:33) Finns lagligt oxså, de flesta nätbutiker som säljer skivor har det . krister Jag vet inte vad du syftar på...  Vad är lagligt? Tomma CD, brännutrustning mm är lagligt (Om det är det du menar...) Men att kopiera andras material som är skyddad av upphovsmannarätt är ju inte lagligt? Möjligt att man kan kopiera för eget bruk.
kristerh
06-12-2004, 11:23
CITAT (Sollan @ 06-12-2004, 11:17) CITAT (kristerh @ 06-12-2004, 10:33) Finns lagligt oxså, de flesta nätbutiker som säljer skivor har det . krister Jag vet inte vad du syftar på...  Vad är lagligt? Tomma CD, brännutrustning mm är lagligt (Om det är det du menar...) Men att kopiera andras material som är skyddad av upphovsmannarätt är ju inte lagligt? Möjligt att man kan kopiera för eget bruk. Du betalar en avgift för att ladda hem musik från nätet, det är ju lagligt och ingen stöld. krister
Ahh, det är något jag inte känner till. Men jag kan ju inte låta bli att fundera i alla fall. Om man som upphovsmakare ger tillstånd att kopiera det man skapat är det OK. Men är det OK för en utomstående part att ta betalt i så fall? Musik som är utgiven på CD och dylikt tillhör vad jag förstår skivbolaget och får inte kopieras (om inte tillstånd har givits). Är det verkligen så att detta upphör att gälla om jag betalar en utomstående part för att kunna göra kopior? Betalar detta bolag pengar till skivbolaget eller...? Hur fungerar det?
kristerh
06-12-2004, 11:45
CITAT (Sollan @ 06-12-2004, 11:35) Ahh, det är något jag inte känner till. Men jag kan ju inte låta bli att fundera i alla fall. Om man som upphovsmakare ger tillstånd att kopiera det man skapat är det OK. Men är det OK för en utomstående part att ta betalt i så fall? Musik som är utgiven på CD och dylikt tillhör vad jag förstår skivbolaget och får inte kopieras (om inte tillstånd har givits). Är det verkligen så att detta upphör att gälla om jag betalar en utomstående part för att kunna göra kopior? Betalar detta bolag pengar till skivbolaget eller...? Hur fungerar det? Jo de har tillstånd av skivbolagen och betalar i sin tur till dem precis som vanliga skivaffärer med den skillnaden att du "gör" din egna skiva med dina favoritlåtar, i skivaffärerna sköper du ju en färdig skiva med en massa låtar som du kanske inte gillar. krister
Sommartorparn
06-12-2004, 12:39
Fildelning blir inte olagligt i Sverige förrän sommaren 2005. Läs här: http://www.idg.se/ArticlePages/200409/24/2...0537_IW.dbp.aspOm man vill följa en sådan lag är en fråga för vars och ens samvete. Vad gäller upphovsrättspengarna så går de stora pengarna till skivbolagen och den lilla delen till artisterna. Många av de icke etablerade artisterna förespråkar fildelning för det är ett sätt för dom att få ut sin musik och bli kända. Ett är säkert, filbytande över nätet går inte att stoppa. Så fort myndigheterna/skivbolagen tvingar ett nätverk att stänga så finns det redan nya nätverk i gång. För varje gång alltmera decentraliserade. Skivbolagen gjorde det stora misstaget att på ett tidigt stadium bekämpa fenomenet i stället för att rida på vågen och ställa lagliga filbytartjänster till förfogande. OK det finns numera sajter där man betalar för att ladda ner den musik man vill ha. För dom etablerade artisternas musik funkar det säkert bra, men vill man ha det gamla, det udda och det exotiska, så är nätverken fortfarande oöverträffade. Och någonstans går också en smärtgräns för hur mycket folk är villiga att betala för något som ändå kräver en hel del pyssel innan det blir en färdig skiva. Den som vill han läsa mer om fildelning bland dessa artiklar: http://www.idg.se/globalincludes/applikati...lning&kalla=IDGOm det kan upplevas som snålt att ge hembrända skivor i julklapp? Beror nog på vilken julklappskultur som råder i dina kretsar. I mina kretsar väger det tyngre om man ger bort något hemmapyssel än om man köper sig fri från besväret genom att rusa in i en butik och köpa något. Har man en någotsånär bra skrivare till sin dator kan man få utlopp för sin kreativitet genom att göra egna konvolut och etiketter. För att inte tala om de många möjligheter som finns att plocka ihop speciella låtar till en skiva vars like inte går att köpa.
En mycket viktig sak som jag alltid försöker ta i beaktande då jag köper varor, speciellt teknik, är hur pålitliga och ärliga de man köper från är. Köper man t.ex. en dator från ett företag som man känner mindre bra och det blir problem vet man inte hur tillmötesgående de är på detta företag. Visst finns det lagar som gör att de är skyldiga att reparera felen eller ge tillbaks pengarna, men det kan gå mycket tid i spillo och problem ändå ifall de sätter sig på tvären... och alla har ju inte tillgång till en jurist. Köper hellre då en dator för lite mer pengar från ett företag som man kan lita på. En av anledningarna till att jag mest köper småsaker som godis på affärer som Lidl.
_underground_
06-12-2004, 18:44
blueboxEn jättebra presentbutik på nätet! De presentförpackar tom. om man vill.
CITAT (kristerh @ 06-12-2004, 11:45) CITAT (Sollan @ 06-12-2004, 11:35) Ahh, det är något jag inte känner till. Men jag kan ju inte låta bli att fundera i alla fall. Om man som upphovsmakare ger tillstånd att kopiera det man skapat är det OK. Men är det OK för en utomstående part att ta betalt i så fall? Musik som är utgiven på CD och dylikt tillhör vad jag förstår skivbolaget och får inte kopieras (om inte tillstånd har givits). Är det verkligen så att detta upphör att gälla om jag betalar en utomstående part för att kunna göra kopior? Betalar detta bolag pengar till skivbolaget eller...? Hur fungerar det? Jo de har tillstånd av skivbolagen och betalar i sin tur till dem precis som vanliga skivaffärer med den skillnaden att du "gör" din egna skiva med dina favoritlåtar, i skivaffärerna sköper du ju en färdig skiva med en massa låtar som du kanske inte gillar. krister Tackar! Man lär sig något nytt varje dag...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|