Dan i Nacka
03-12-2004, 18:59
Så har de då hittat hit igen.
Det röda spinnet.
Eftersom jag helst vill slippa Provado+ köpte jag förra året rovkvalster vilka jobbade fint.
Snålheten slår nu till, rovkvalstren gick på nästan 500:- , och Provado+ blir nog ännu dyrare att använda i vinter.
Finns det något alternativ så att man åtminstone kan ha dem under kontroll?
Vänliga hälsningar
Dan
zaaritha
03-12-2004, 22:20
Fryser de inte ihjäl i växthuset eller har du värme i det?
kerstin z5-6
03-12-2004, 22:55
Tyvärr har jag inte hittat nåt bättre än just provado

....Tipsa gärna om du kommer på nåt .. växterna är för höga o stora för såplösningsmodeller av olika slag nu ..
kerstin z5-6
03-12-2004, 22:56
Tyvärr har jag inte hittat nåt bättre än just provado

....Tipsa gärna om du kommer på nåt .. växterna är för höga o stora för såplösningsmodeller av olika slag nu ..
Dan i Nacka
03-12-2004, 23:08
Temperaturen är drygt 10 °C så de kommer inte att frysa ihjäl.
Jag vill minnas att Pyrex hade åtminstone en viss dämpande effekt på "vanligt" spinn. Kanske dags att testa igen?
Åsa, mälardalen zon 2
04-12-2004, 10:05
Är ni säkra på att det är rött spinn? Vanligt spinn bildar röda dvalhonor framåt hösten, dvalhonorna klarar mycket låga temperaturer (en svensk vinter är inga problem, de fryser oftast inte ihjäl) och ska även vara mer motståndskraftiga mot kemikalier.
Dan i Nacka
04-12-2004, 10:22
Jag har inte hittat något annat än dessa små röda kryp.
Hur gör man för att se om det är dvalhonor?
Åsa, mälardalen zon 2
04-12-2004, 10:50
Det är inte så enkelt att se men rött spinnkvalster är riktigt pyttesmå och ljusröda, dvalhonor hos växthusspinnkvalster (en av de vanligaste arterna) är något större de kan ha lite olika styrka i färg ibland är de kraftigt orangeröda och ibland är de lite mer åt det gula hållet.
Jag har bara hittat några bilder på nätet på dvalhonor hos växthusspinnkvalster
http://res2.agr.ca/parc-crapac/pubs/bene/lp29f.jpgIfall de röda spinnen dök upp nu framåt hösten så skulle jag främst misstänka dvalhonor, dvalhonor bildas när det blir svalare och dagarna blir korta.
kerstin z5-6
04-12-2004, 10:58
Ja det kan nog vara så Åsa , då jag mest sett detta på rosor så sprutar jag Provado plus och avlövar en del blad , men trots detta har det dykt opp såna här ilakingar på enstaka växter ..
Sen när det blir varmare går det ju snabbt att de sprider sig .
Dan i Nacka
04-12-2004, 14:45
Mina är ganska mörkt röda tycker jag.
Är det dvalhonor så antar jag att det är nu man skall gå till attack.
Jag har redan gett dem en omgång med Provado+ så får vi se hur tåliga de är.
Tack för hjälpen.
Vänliga hälsningar
Dan
Ingrid på Västkusten
06-12-2004, 07:32
Det finns andra grejer emot spinn, tyvärr ej något man får använda i Sverige men väl inom EU. Arachnicider är väldans giftiga tyvärr :-(
Det bästa är att satsa på förebyggande åtgärder såsom luftfuktighet och frekventa duschar.
Dan i Nacka
06-12-2004, 14:16
Jag har varit väldigt försiktig med duschning eftersom jag varit rädd för mögel.
Luftfuktigheten är egentligen ganska hög (mycket kondensdropp från taket) men bladen blir egentligen aldrig riktigt blöta och det kanske de behöver emellanåt.
Skall ta fram duschkannan också.
Tack Ingrid!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.