Full version: fast telia abonnemang
Sidor: 1, 2
jessica zon6
Har hört en reklam på radion om att man kan slippa det fasta teliaabonnemanget om man väljer en annan operatör,kan det stämma??Reklamen for snabbt in genom ena örat och ut genom det andra,så jag undrar om någon annan vet vilken operatör det var ,och hur det fungerar. smile.gif nyfiken smile.gif
Sommartorparn
Jag har tele 2 som vald operatör, och nu har tele 2 kommit med detta erbjudande till mig. Deras fasta abonnemang är något billigare än telias, och så får man fördelen att få alltihop på samma räkning igen (som förr i tiden"). Det är mycket möjligt att även andra operatörer har liknande erbjudanden.

http://www.editorial.tele2.se/?page=tele2_..._fastabonnemang
lotta_
CITAT (Sommartorparn @ 03-12-2004, 20:40)
och så får man fördelen att få alltihop på samma räkning igen (som förr i tiden")

Jag har telia som operatör både för fast telefoni, mobil och internet. tongue.gif Får en faktura för varje men tycker att det fungerar jättebra. wub.gif
pisanggoreng
Man ska kunna välja operatör för det fasta nätet inom kort. Jag vet att PGOne (www.pgone.se) också gått ut med ett erbjudande.
*Felix matte*
Jag surfar med Bredbandsbolaget (BBB)...320kr/mån
jag ringer också med BBB.
Den fasta månadsavg. betalar jag 99kr/mån (Telia 125kr)
Nummerupplysning 15kr/mån (Telia 20kr)

Samtalsavgifterna är lite lägre än Telias men jag minns inte summorna.
Jag ringer GRATIS till alla som också ringer med BBB. biggrin.gif

Alltså kan jag prata med barn och barnbarn (tre fam.) så ofta och länge jag vill utan att det kostar mig ett enda öre eftersom de också har BBB wub.gif

Här hittar du prisjämförelse.
andersen
CITAT (jessica zon6 @ 03-12-2004, 20:33)
Har hört en reklam på radion om att man kan slippa det fasta teliaabonnemanget om man väljer en annan operatör,kan det stämma??Reklamen for snabbt in genom ena örat och ut genom det andra,så jag undrar om någon annan vet vilken operatör det var ,och hur det fungerar. smile.gif nyfiken smile.gif

Ja visst går det att slippa Telia abonnomang,jag har BREDBANDSBOLAGET ip telefoni och då slipper man telia pga att telefon linjen in går via fiberoptik till en dosa som man sedan kopplar vidare till telejacken, vad som är en nackdel med det systemet är att om det blir strömavbrott så går det inte att ringa, och om man flyttar så måste man tekna ett nytt abonnomang.
*Felix matte*
CITAT (andersen @ 03-12-2004, 20:57)
om man flyttar så måste man tekna ett nytt abonnomang.

Va???? Det måste vara något alldeles nytt ohmy.gif
När dotter flyttade i höst så fick de betala 500 kr... det var för flytt av både surf (internet) och telefon och något nytt abonnemang var det aldrig tal om.
andersen
CITAT (Felix matte @ 03-12-2004, 21:27)

När dotter flyttade i höst så fick de betala 500 kr... det var för flytt av både surf (internet) och telefon och något nytt abonnemang var det aldrig tal om.

Nej det är inget nytt, jag tror inte att vi har samma abonnomang hos bredbandsbolaget, jag har fiberoptik andvänder överhuvudtaget inte teleledningen. Glömde länk i ämnet http://www.bredband.com/se/content.jsp?t=7&s=48&m=11
*Felix matte*
CITAT (andersen @ 03-12-2004, 21:45)

Nej det är inget nytt, jag tror inte att vi har samma abonnomang hos bredbandsbolaget, jag har fiberoptik andvänder överhuvudtaget inte teleledningen.

Vi har också fiberoptik 10Mbit/sek... ett uttag har monterats i lgh och precis som hos dig så kan vi inte ringa om strömmen går. biggrin.gif
andersen
CITAT (Felix matte @ 03-12-2004, 21:51)
CITAT (andersen @ 03-12-2004, 21:45)

Nej det är inget nytt, jag tror inte att vi har samma abonnomang hos bredbandsbolaget, jag har fiberoptik andvänder överhuvudtaget inte teleledningen.

Vi har också fiberoptik 10Mbit/sek... ett uttag har monterats i lgh och precis som hos dig så kan vi inte ringa om strömmen går. biggrin.gif

Ja då har vi lika obonnomang och jag kanske var otydlig, när du teknade abononnmanget så sa du väll upp telia, och om du flyttar till en annan lgh som inte har BBB,så måste du tekna ett nytt abonnomang hos telia, det var så jag menade. kostar 975 kronor hos telia
*Felix matte*
CITAT (andersen @ 03-12-2004, 21:57)
Ja då har vi lika obonnomang och jag kanske var otydlig, när du teknade abononnmanget så sa du väll upp telia, och om du flyttar till en annan lgh som inte har BBB,så måste du tekna ett nytt abonnomang hos telia, det var så jag menade.

Fortfarande så behöver jag inte betala något ... även om den nya lgh inte har BBB... Så var det för dottern... Bostadsrättsföreningen hade avtal med ett annat bolag, men dottern ville behålla BBB, både surf och telefoni och det gick bra och utan mankemang.
andersen
Jaha bara att gratulera dottern då, då hadde hon tur.
kristerh
Det är efter årsskiftet som man kan välja bort sitt abonnemang hos Telia, de flesta bolag verkar ha abbonemang, men de jag har sett kostar ca 10-15 kr mindre i mån än Telia wink.gif bryr mig inte om att byta för en så låg förtjänst wink.gif däremot ringer jag med andra bolag, har tex hittat ett pris till spanien som jag ringer rätt mycket till för 25 öre min (rixtelecom), det kan man kalla besparing rolleyes.gif
krister
Sollan
CITAT (Sommartorparn @ 03-12-2004, 20:40)
Jag har tele 2 som vald operatör, och nu har tele 2 kommit med detta erbjudande till mig.

Vi har också fått erbjudande om detta. Vi frågade hur det blir med felanmälningar av nätet (ledningar mm) men det kunde de inte svara på.
Vi är intresserade men kommer inte att nappa förrän det är helt klart vart vi ska ringa för felanmälan och v-e-m som ska göra reparationerna.
Är verkligen teleoperatörerna villiga att ta på sig ansvar för Telias fasta nät...?? Med tanke på alla nedfallna ledningar kan det ju bli en dyr historia. Och var upphör en operatörs ansvar och var börjar någon annans??? huh.gif
Sommartorparn
Bra frågor Sollan! rolleyes.gif
Jag har haft lite svårt att fatta vad som egentligen var poängen med ett byte: förutom att få allt på samma räkning. Nu har du gett mig något att tänka på.

Fråga till er som ringer via bredbandet: Kan man ringa till folk som inte har dator?
Annki
Har också Bredbandsbolaget. De ringde och erbjöd mig lägre telekostnader. Jag sa nej tack. Med tanke på hur deras kundsupport fungerat gällande bredbandet (den är obefintlig och man får aldrig något svar när man ringer) så vill jag definitivt inte ha dem som teleoperatör. Är dessutom helnöjd med Telia Fritid, och har aldrig haft lägre räkningar än nu.
andersen
CITAT (kristerh @ 06-12-2004, 09:48)
Det är efter årsskiftet som man kan välja bort sitt abonnemang hos Telia, de flesta bolag verkar ha abbonemang, men de jag har sett kostar ca 10-15 kr mindre i mån än Telia    ;)  bryr mig inte om att byta för en så låg förtjänst wink.gif däremot ringer jag med andra bolag, har tex hittat ett pris till spanien som jag ringer rätt mycket till för 25 öre min (rixtelecom), det kan man kalla besparing rolleyes.gif
krister

Det stämmer inte jag valde bort mitt abonnemang för cirka ett år sedan! och jag betalar 99kr i månaden till BBB och då kan jag ringa för 0kr i minuten till andra som har BBB, det kallar jag för besparing!

Annki Kundsupporten hos BBB vet jag inte om den är bra eller dålig för hos mej har jag alldrig haft några problem, så jag har alldrig varit i kontakt med dom. Glömde en länk i ämnet http://www.hotpot.se/IP-telefoni.htm
Sommartorparn
CITAT (andersen @ 06-12-2004, 15:35)
då kan jag ringa för 0kr i minuten till andra som har BBB, det kallar jag för besparing!

Kan du BARA ringa till såna som har BBB?
wacko.gif
andersen
Nej jag kan ringa till alla som har telefon men inte för 0kr i minuten.

prislista http://www.bredband.com/se/content.jsp?t=7&s=48&m=61
TeliaNet
nu ska ni få höra mina vänner.

det är skanova(del av TeliaSonera som är nätägare av telenätet som heter TeliaNet biggrin.gif ) som precis har börjat sälja telefoni abonnemang till de andra operatörerna.

man kan nu även ringa över andra ACCESSER t.ex kabel-tv.(bredband fr. andra ISP:er)

men att säga upp ett fungerande telefoni-abonnemang rekommenderar jag inte för utbyggnaden av ADSL2+(upp till 24 mbit) har kommit jätte långt i TeliaNet.
då kostar det ganska mycket att koppla in det igen.

och snart kommer ju UDSL som betyder uni DSL som är ADSL tillsammans med VDSL på samma gång.
Sollan
CITAT (TeliaNet @ 06-12-2004, 16:01)
nu ska ni få höra mina vänner.

det är skanova(del av TeliaSonera som är nätägare av telenätet som heter TeliaNet biggrin.gif ) som precis har börjat sälja telefoni abonnemang till de andra operatörerna.

man kan nu även ringa över andra ACCESSER t.ex kabel-tv.(bredband fr. andra ISP:er)

men att säga upp ett fungerande telefoni-abonnemang rekommenderar jag inte för utbyggnaden av ADSL2+(upp till 24 mbit) har kommit jätte långt i TeliaNet.
då kostar det ganska mycket att koppla in det igen.

och snart kommer ju UDSL som betyder uni DSL som är ADSL tillsammans med VDSL på samma gång.

Jisses... huh.gif wacko.gif
Så Televerket (för enkelhetens skull...) säljer abonnemang till andra teleoperatörer (som t.ex Tele2) som i SIN tur säljer det vidare till mig?

Tänkbart scenario?
1. Jag ringer Tele2 och anmäler en nedfallen telelina mellan min granne (som har Glocalnet) och mig;
2. Tele2 kontaktar i sin tur Televerket... (som de har köpt abonnemanget av) ...
3. ...de konstaterar att den nedfallna linan tillhör Glocalnets abonnemang och;
4. Televerket kan inget göra eftersom de...
5. ...inte har fått en felanmälan från Glocalnet...
6. ...som inte fått en felanmälan av grannen eftersom han är bortrest.

Hmmm.... blink.gif
Gossen Ruda
Det är så go vänner att efter årsskiftet kommer kalabaliken i televärlden bara att öka. Mer än vad det är nu. Framför allt är det så att användarna vet inte vart dom skall vända sig och andra operatörer vet inte sitt ansvar.

Exakt vad som skall ske vid årsskiftet vet jag inte men jag bävar. Själva nätet tillhör givetvis Telia fortfarande som Telianet skriver. Hur det sen tekniskt fungerar vet jag inte, förmodligen något liknande utporteringen som sker nu.

Tro inte att dom andra operatörerna bygger egna telenät med egna stationer över hela landet. Nej, dom snyltar som vanligt på Telias anläggningar.

Idag ringde en kund som hade problem. En enkel koll sa mig att han var utporterad till RSL Com eller vad dom nu kallar sig. Han visste detta och hade ringt dit men dom bollade honom till Telia med hänvisning till att det var fel i Telias nät. Det är möjligt att det var ett nätfel MEN DET SKALL RSL AVGRÄNSA OCH LÄMNA ÖVER TILL OSS(eller Skanova). Kunden skall inte behöva göra detta, han är ju kund tos RSL vad gäller nätbiten. Att han sen hade en liten växel med serviceavtal hos Telia gör soppan bara värre. Välkommen du sköna nya värld. mad.gif
TeliaNet
det bästa som har funnits är ju gamla televerket.

jo gossen ruda, jag har en fråga som jag du kanske kan svara på: är det inte så att Telia har monopol på X-LINE, dvs inget som de andra har tillgång till?
Gossen Ruda
Televerket hade sina brister, Telia också, men soppan som finns nu är sämre. Känner inte till X-line, jobbar inte med den. Håller mest till på ljud-sidan.
Sollan
CITAT (Gossen Ruda @ 06-12-2004, 18:38)
Det är så go vänner att efter årsskiftet kommer kalabaliken i televärlden bara att öka. Mer än vad det är nu. Framför allt är det så att användarna vet inte vart dom skall vända sig och andra operatörer vet inte sitt ansvar.

Exakt vad som skall ske vid årsskiftet vet jag inte men jag bävar. Själva nätet tillhör givetvis Telia fortfarande som Telianet skriver. Hur det sen tekniskt fungerar vet jag inte, förmodligen något liknande utporteringen som sker nu.

Tro inte att dom andra operatörerna bygger egna telenät med egna stationer över hela landet. Nej, dom snyltar som vanligt på Telias anläggningar.

Idag ringde en kund som hade problem. En enkel koll sa mig att han var utporterad till RSL Com eller vad dom nu kallar sig. Han visste detta och hade ringt dit men dom bollade honom till Telia med hänvisning till att det var fel i Telias nät. Det är möjligt att det var ett nätfel MEN DET SKALL RSL AVGRÄNSA OCH LÄMNA ÖVER TILL OSS(eller Skanova). Kunden skall inte behöva göra detta, han är ju kund tos RSL vad gäller nätbiten. Att han sen hade en liten växel med serviceavtal hos Telia gör soppan bara värre. Välkommen du sköna nya värld.  :angry:

Det intressanta är att det är alltid är användarna (alt. andra operatörer) som inte känner till rutinerna när man har kontakt med Televerket... unsure.gif
Om min telefon är död ringer jag Televerket eftersom det är de som äger nätet och tar ordentligt betalt för det. Det är ju inte operatörens ansvar.
Med tanke på Televerkets långa historia med monopolställning och hur de har betett sig mot kunderna pga detta, så är det inte förvånande att många väljer bort dem... Tyvärr är det inte alla på Televerket som har förstått att monopoldagarna är över och att man behöver både ha bra priser och vara serviceinriktade för att behålla kunderna.
I vilket fall som helst kommer jag att behålla Televerkets abonnemang tills allt är utrett om reparationer och så... (man vet vad man har att göra med men inte vad man får...) sleep.gif
Gossen Ruda
Snälla Sollan, Televerket gick i graven för flera år sen. Det heter Telia nu. är du kund hos Telia ringer du dom när det är fel på telefonen, är du kund hos någon annan operatör ringer du denne. Krångligare än så är det inte. Om sen den operatören hyr in sig hos Telia eller någon annan är det dennes ansvar.
lotta_
Jag tillhör den skara som inte ORKAR hålla på och kolla vilken leverantör som har det billigaste priset och sedan bevaka att det verkligen är det. Vilket jobb!

Jag har Telia som leverantör både för fast telefon, mobil och ADSL och är nöjd med det. Genom att spärra mobilsamtalen från den fasta telefonen (pga skyhöga fakturor beroende på två tonåringar) och ansluta mig till Telia Fritid så har jag sänkt mina telefonkostnader betydligt.
Sollan
CITAT (Gossen Ruda @ 06-12-2004, 19:08)
Snälla Sollan, Televerket gick i graven för flera år sen. Det heter Telia nu. är du kund hos Telia ringer du dom när det är fel på telefonen, är du kund hos någon annan operatör ringer du denne. Krångligare än så är det inte. Om sen den operatören hyr in sig hos Telia eller någon annan är det dennes ansvar.

Televerket är mitt ironiska namn på TeliaSonera....
Jag har Tele2 som operatör och ringer Televerket då linan är död. Inte ens de förnekar sitt ansvar för ledningarna.... wink.gif
TeliaNet
så länge man har abonnemanget hos TeliaSonera så ska man ringa deras kundtjänst om det är fel på linjen. operatörerna svarar på frågor om priser och fakturor m.m.

nu vet jag att gossen ruda vill slå ihjäl mig för det är ett himla skickande i deras felavhjälpningsprogram(tad, Taax , telsims och den andra som jag inte kommer ihåg) mellan olika avdelningar.
laugh.gif
blode & blodi skrev man väl i det programmet?, eller var det nåt annat program?
TeliaNet
CITAT
ringer Televerket då linan är död

hur ska man kunna ringa om linan är död? biggrin.gif
Gossen Ruda
Sollan! Jojo, en del lär sig aldrig. Det hette Kungliga Telegrafverket en gång i tiden, ett tips bara.

Är du bara förvalskund hos Tele2 har dom hand om telefonerandet, vi om själva ledningen är paj. Blir du abonnent hos Tele2 sköter dom allt.
Gossen Ruda
TeliaNet. Inga kolleger avrättas, kulorna sparar jag för andra. Tad/Fiplex är/var skapligt, Telsims är skapat av avlidna programmerare som hamnat en trappa ner och sen är det implementerat hos oss av våra konkurrenter. mad.gif
TeliaNet
det var ju det jag skrev, ni tar kabelgörat.

fiplex svet jag inget om, vad är det?
Gossen Ruda
Glöm det, det är på väg bort. tongue.gif
TeliaNet
OK.
Sollan
Gossen Ruda & TeliaNet:
Jag sänder röksignaler och konstaterar att Kungliga Telegrafverket är tjusigt men att jag nog fortsätter med mitt invanda Televerk. Det känns tryggt och bra. biggrin.gif
*Felix matte*
och jag vill slå ett slag för Bredbandsbolaget... Inte en endaste gång har vi haft strul med telefonförbindelsen... vi betalar 36 kr lägre månadsavg. än vad fd. Telia tog och så har vi fritt att ringa alla andra som är anslutna till Bredbandsbolagets IP-telefoni och lägre avgifter än Telenor (tror Telia heter så idag) wub.gif
Surfar.. det gör jag också via Bredbandsbolaget... lite strul hade vi i början men sen har vi inte haft anledning att ringa Supporten på nästan två år.. allt funkar perfekt biggrin.gif wub.gif
Mobiltelefonerna har Telia Refillkort... kanske byter vi också ut dem framöver... beror på vad andra operatörer har att erbjuda. rolleyes.gif
TeliaNet
telenor är norska televerket.
telenor mobile är djuice
*Felix matte*
Telia Sonera Sverige AB biggrin.gif (kikade på fakturan)
TeliaNet
och man blir alltid lika glad när man får en räkning på 1900kr
yla
fast en fråga är om man har bredbandet via telia o monopolet försvinner betyder det att man kan byta bredbandsleverantör även på ställen där det inte finns nån utbyggnad
jag har telias bredband o kan inte byta bredbandsleverantör
kan jag det efter nyår måntro rolleyes.gif wub.gif wub.gif
alltså gruppanslutning för glesbygdsfolk e de jag har
Gossen Ruda
Rätten för andra operatörer att teckna teleabonemang gäller bara det vanlig telefoni, bredbandet är redan fritt. Om det finns andra aktörer i området.

Just nu är det fel hos Ventelo/RSL COM, tal i en riktning. Det dräller in kunder hos oss på Telia för att dom tror vi skall fixa allt. mad.gif
amaira
Och jag har kopplat in bredband!!! wub.gif wub.gif Kul!

Nej, nä, inte hos mig, jag har redan. På stationen!

Hjärtevän är "gammal televerkare" från den tiden det begav sig. Teletekniker, heter det visst.
Efter Kungliga telegrafverket blev det Telia, sedan blev det Neterna, och just nu heter det Flextronic - som har hand om Telias kopplingar på stationerna.

Visst är det en soppa! Stackars hjärtevän och hans kollegor, säger jag bara! Det blir bara "värre och värre", och vart det tar vägen vet ingen.
Sett ur arbetstagare-synpunkt.

Just nu dräller det in jobb så jag var med i helgen på några stationer och "hjälpte till" biggrin.gif . *Mallig*
Blir lite yr av allt att hålla reda på, men fick "göra själv" under överinseende wub.gif .
"Kan själv!"

Förr var det bara Telia som hade ansvaret över stationerna, och det var hög säkerhet vad gällde allt. Nu är det många olika företag som kommer och går, ingen har helhetsansvar och ingen får gå in på konkurrenternas områden.
En del vet inte tillräckligt, och på en station hade någon använt kablar som var för tjocka, som kan ha sönder ikopplingen när de används!

Bara en sån där liten detalj som städning! Visserligen får varje operatör ha med sig sin egen sopsäck, men ...vem har ansvaret för hur det ska se ut på stationerna?

Och fax som alla behöver.
Flextronic får ju inte låna ut sina telefoner och fax till konkurrenterna, så de har börjat låsa in dem.
Och så får de inte hjälpa varandra och ... Bläh! Och ingen vet vem som får "upphandlingen" framöver, eller vilka som måste minska personal, och så säger de upp folk, för de kan inte ha övertaliga, men så dräller jobben in - och det gör de hela tiden - och då måste de som finns kvar jobba dygnet runt i stort sett.

Det är klart att det går att låta bli - men då förstör man ju möjligheterna för sig själv, för klarar man inte jobben, så får man inte nästa upphandling.

BLÄH säger jag bara, för DEN kalabaliken! Och värre blir det... hur det nu är möjligt... mad.gif

/amaira.
*Felix matte*
CITAT (TeliaNet @ 07-12-2004, 09:27)

Vi får räkning på ca 320kr/varannan månad wub.gif
Bredbandsbolaget. biggrin.gif

fakturan min var från sjukhusvistelsen då jag hade egen telefon..
Telia tog ett antal kr/dag trots att jag aldrig orkade lyfta luren för ett samtal.
TeliaNet
det börjar bli ont om plats på stationerna för nu ska ju även kommunerna ha in DSLAM.
men vad jag vet så är det T.S som äger stationen och låter flex, swedia och ev. nån övrig operera i byggnaden. stackars nätplanerare!

TeliaSonera kommer nog till slut att vara Skanova, dvs bara äga och hyra ut det till operatörer och låta andra mockla på stationerna.

och oldwolfie, det är så att så fort de andra operatörerna vill hyra in sig på gruppanslutning så gör de det vi skanova. de hyr i så fall in sig på den tjänsten över hela sverige, det finns inget monopol utan det handlar om vad de övriga operatörerna vill.
TeliaNet
CITAT (Felix matte @ 08-12-2004, 23:12)

Telia tog ett antal kr/dag trots att jag aldrig orkade lyfta luren för ett samtal.

ja också har vi ju BBB som hyr in sig på några kvm på de stationer de valt.
än så länge så kan vi bara få access från T.S och Navab/citynet i nässjö.
vad har du för access, felix matte?
*Felix matte*
CITAT (TeliaNet @ 08-12-2004, 23:43)

access??? är det antal Mbit? då har jag 10 blink.gif
yla
okay
ja då vet jag
jag e gammal televerkare själv faktiskt
körde telegram en gång i tiden
o sen va jag på larmsidan som teletekniker
så lite vet jag om kopplingar
o jag kan fatta att de e rörigt nu
glad att inte jag sitter där nu rolleyes.gif
behåller väl mitt lilla televerk då
ett tag till
tills de e nån som VILL in o agera i glesbygd
men de vill ju inte ens telia på vissa ställen
trots att de ska satsas på glesbygggd så satsas
det inte på all glesbyggd precis
dotra sitter på delad telelina där hon bor o där
e de ingen ide o ens tänka bredband
så e de i sveriges avlånga land men de går väl framåt kanske
rolleyes.gif smile.gif wub.gif smile.gif
TeliaNet
CITAT (Felix matte @ 08-12-2004, 23:46)
CITAT (TeliaNet @ 08-12-2004, 23:43)

access??? är det antal Mbit? då har jag 10 blink.gif

DSL, ISDN, Fiber och kabel är olika accesser?
TeliaNet
CITAT (oldwolfie @ 09-12-2004, 01:01)
behåller väl mitt lilla televerk då
ett tag till
tills de e nån som VILL in o agera i glesbygd
men de vill ju inte ens telia på vissa ställen
trots att de ska satsas på glesbygggd så satsas
det inte på all glesbyggd precis
dotra sitter på delad telelina där hon bor o där
e de ingen ide o ens tänka bredband
så e de i sveriges avlånga land men de går väl framåt kanske

old wolfie , för ett tag sedan så ändrades telias ADSL fr. ADSL till ADSL.ER.(ADSL Extended Reach, upp till 9 km)
ger du mig ditt telenr så kan jag meddela dig om du kan få det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon