|
Full version: Pepparkakshus?
Jo, så här är det... jag har tänkt göra ett pepparkakshus! Jag har aldrig gjort det förut, så jag undrar om någon vill dela med sig av lite råd? Hur sätter man ihop delarna, alltså vad använder man sig av? Hoppas det inte låter för dumt, men jag vet absolut inget om såna här saker  PS: FEM gånger stavade jag fel på "pepparkakshus" och skrev "pepparkakshuh"...  jag funderade nästan på att ge upp där ett tag, och bara låta det vara PEPPARKAKSHUH!
Har aldrig provat själv, men jag har sett att det finns färdiga satser att köpa i levsmedelsaffärer. Kanske nått att börja med, nybörjare som man är. Då måste ju iallafall delarna passa ihop, och man kan ju ändå dekorera det som man vill!
*Felix matte*
03-12-2004, 21:57
CITAT (Felix matte @ 03-12-2004, 21:57) Toppen! Tack så mycket... Hehe, jag vet att jag kommer vilja äta upp det, men blir det fint så kommer jag inte vilja förstöra mitt verk
Birgitta H
03-12-2004, 22:05
Hej Själv har jag inte heller gjort något eget pepparkakshus, men ska göra till mina små barnbarn nu i nästa vecka. MIn mor har gjort många gånger och det är inte så svårt bara man förbereder ordentligt och gör mallar för väggar o tak. Gå in på ICA:s hemsida så får ni tips. [I]VARNING passa er för att få det smälta sockret , som man limmar ihop väggarna med, på huden för det blir rejäla brännsår. Det vill man ju inte ha till allt julstök, mycket knådande och annat gott. Good Luck
*Felix matte*
03-12-2004, 22:05
CITAT (Orchid @ 03-12-2004, 22:04) CITAT (Felix matte @ 03-12-2004, 21:57) Toppen! Tack så mycket... Hehe, jag vet att jag kommer vilja äta upp det, men blir det fint så kommer jag inte vilja förstöra mitt verk  Nyfiken  ... kanske du kan lägga in bild på underverket när det är klart.
 det ska jag väl kunna göra, men lova att du inte skrattar om det ser ut som en "pepparkakskojja" ..
Kattgräs
04-12-2004, 11:53
Jag har haft en tradition att göra hur med olika tema, men har faktiskt köpt färdiga bitar i år. Några tips om du bakar till huset själv: Se till att mönsterbitarna klipps ut med exakt raka kanter, helst i smörpapper eller ugnspapper eller liknande, som lossnar från degen. Kavla ut degen på ugnspapper (plåtpapper???) och skär ut delarna direkt på plåten så att de inte böjs för mycket. Pappersmönstret är bra att använda när kakdelarna är gräddade och fortfarande varma. Låt dem stelna på plåten, men "finskär" kanterna där de ska fogas samman! (Redigerat:) OBS det är innan det stelnar som de behöver "finskäras", för att kanterna inte ska bli buckliga. Bästa sättet att foga samman är med smält strösocker (i teflonpanna), men med stor VARNING för att det är mycket varmt. * Doppa inte pepparkakan i det smälta sockret. Den mjuknar då. * Rikta in hörnen INNAN de fogas samman - det går sönder om man försöker ändra och sockret stelnat. Fördelen med det smälta sockret är att det är brunt, sitter som berg och att det inte bränner fast i pannan. Det är bara att skölja i vatten (kallt till och med) när pannan svalnat, så löser det upp sig. Lycka till och låt dig inte avskräckas av detta!
kerstin z5-6
04-12-2004, 12:36
 Jag är inget vidare på bakning , men en pepparkaka klarar jag att dekorera  Lycka till med huset ! K
Susanne i Linköping
04-12-2004, 14:12
Det ska helst vara en speciell deg som inte rinner ut så mycket, annars blir kanterna lätt ojämna och huset svårt att foga ihop. Min sambo har haft som tradition att baka pepparkakshus hos en kompis. Hela kompisgänget samlas, och så bakar man efter förmåga och lust. För två år sen gjorde jag en samekåta (bilden är inget vidare men det blev aldrig av att ta en till):
wolkenkrabber
04-12-2004, 15:52
du lär få en rejäl stilpoäng om du bygger detta pepparkakshus
Åsa, mälardalen zon 2
04-12-2004, 15:59
Lyckas man få till något snyggt eller annorlunda pepparkakshus kan man ju skicka in bild på det till aftonbladet en av deras jultävlingar är ju just pepparkakshus. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,567272,00.html
Om man inte doppar kakan i sockret, hur gör man då, Kattgräs?
Hannele
04-12-2004, 17:25
 Fin sjö och äppelträd. Barnen har designat och hittat på, de bakar och bygger ihop med pappan, olika varje år; ibland Jesus krubba, ibland fyr på en ö, ibland hockey-rink. Blir inte allt 'perfekt', kan man strö över lite flor-socker (med jordgubbssmak!). Vi har slutat med bränt socker, för det är svårt. Det går bra att 'limma' med Kristyr 3 dl florsocker ½ äggvita några droppar ättika (karamelfärg, kakao till färgning)  Vi härmade kungen. Idén fick vi av veckotidning, det har blivit ganska många 'hus' sedan dess.
Kattgräs
04-12-2004, 19:25
CITAT (cala98 @ 04-12-2004, 16:06) Om man inte doppar kakan i sockret, hur gör man då, Kattgräs? Jag tar en tesked och "målar" försiktigt på kanterna. Det är bra att prova på några hjärtan eller så först, för kladdigt blir det. Jag skulle vilja prova med såna där "träpinneskedar" som finns på en del fik. (ett kafé, flera kafén? kaféer? - äh, jag väljer fik  )
netaave
04-12-2004, 20:18
Jag doppar alltid mina kanter direkt i det smälta florsockret, om man limmar med kristyr är risken att det blir för mjukt om man inte gör en stenhård. Jag brukar spritsa rejält med kristyr på kanter så det bildas istappar, sen sätter vi massor av smarties och polkagrisar på taket, och sätter hela skapelsen på fönstervadd med glitter på och en massa tomtar och grejer runt så det blir "tomtens hus", en klutt av vadden stoppar jag i skorstenen som rök.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|