Christoffer
03-12-2004, 23:12
Hur farligt är det egentligen att hantera perlite?
Det dammar ju så fasligt och det känns oundvikligt att
få in det i lungorna.
Finns det risk för stenlunga om man hanterar det då
och då? Eller andra komplikationer?
Åsa, mälardalen zon 2
04-12-2004, 10:18
Som hobbyodlare tror jag inte det är så farligt med perlit för så hemskt ofta använder man det inte, men är man yrkesodlare eller har en mycket stor hobbyodling och använder perlit ofta skulle jag ha munskydd på mig när man häller upp perlit, för bra tror jag inte det är att andas in det, det känns ju ganska obehagligt att andas in perlit.
Ingrid på Västkusten
06-12-2004, 07:30
Beställ gärna den dammreducerade ifårn Weibulls den dammar fortfarande men betydligt mindre ..... och fukta gärna perliten det får den också att damma mindre....
Vad är Perlite egentligen?
Ingrid på Västkusten
13-12-2004, 09:20
Ursprungligen en sorts glas...som hettats upp/poppats. Vermiculite är en lermineral som värmebahandlats.
Läser på vermikulitepåsen... "Vermikulite är ett vulkaniskt material som består av aluminiumjärn och magnesiumsilikater."
Aha Och hur använder man den och varför?
Vermikulite används som jordförbättrare eller som täckare vid nysådd.
Vid jordförbättring blandar man i 25% Vermikulite.
När man täcker frösådd lägger man på ett 1 cm tjockt lager Vermikulite.
Om man blandar upp jorden till amplar med 50% Vermiculite så får man en
ampel som håller fuktigheten bättre och det blir luftigare kring rötterna.
Perlite används på samma sätt som Vermikulite, den har dessutom en isolerande effekt mot kyla.
Tack Betty nu är jag helt med - får man tag i dessa var som helst där de säljer växter eller är det något speciellt ställe.
CITAT (Eva St @ 16-12-2004, 16:43)
Tack Betty nu är jag helt med - får man tag i dessa var som helst där de säljer växter eller är det något speciellt ställe.
Jag har köpt både på Granngården och på handelsträdgårdar.
Ingrid på Västkusten
17-12-2004, 07:43
Använder man vermikulit så bör man plantera om ofta då den bryts ner inom tre år till ursprunget d v s lera. Och jag hävdar fortfarande - det går lika bra med grus och sand.
Vill man handla så är dessa småspåsar rent ut sagt löjligt dyra - gå ihop ett gäng och dela på en säck ifrån tex Weibulls eller Östra Sönnarslövs Plantskola...
Låter ju vettigt Ingrid. Nu vet jag både vad det är hur det används och var jag får tag i det. Bugar för all info
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.