Full version: Ingefära
Emser
Hej allesammans,
Nu är Emser tillbaka, jag har gått och köpt mig en bamse knöl med Ingefära. Hur ska den planteras? De jag har varit i kontakt med säger att de växer på bredden och inte på djupet som potatis och om detta stämmer räcker en vanlig balkonglåda då? wacko.gif unsure.gif Jag har fått tre ögon på den så jag vet vilken sida som är upp och ner! smile.gif

Finns det någon expert här som kan "heppa tå"?
abborrmaster
Skär av ett öga o använd den biten!

/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar låta sättknölen ha åtminstone 3-4 knoppar, men annars går det bra att dela upp knölen ifall den är stor. Knölen lägger jag plant på jordytan och lägger lite jord över.

Min ingefära brukar sätta knölar vid sidan strax under sättknölen + rötterna är ganska grova och fyller botten. Vanlig svensk balkonglåda är nog för grund + alldeles för smal, hink är bättre ingefäran brukar behöva ganska stor jordvolym för att utvecklas väl.
e_sedell
ingefära måste prövas
Solstrålen
Jag vill också odla ingefära. Egen ingefärsmarmelad vore inte dumt. Jag har växthus - men går det bra att ha den utomhus i hink också?
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det går utmärkt att odla utomhus när sommaren och värmen kommer, ingefära är en köldkänslig växt, en fördel med hink är att man kan ta in den ifall det blir lite kyligt. Ingefära får lätt ohyra när man odlar inomhus så det är bara bra om man kan ställa ut den på sommaren i ett varmt och skyddat läge. Extra bra odlingsförhållande bör du få om du placerar hinken i växthuset där brukar det vara varmt och gott för ingefära.

Välj en fin knöl i grönsaksdisken gärna med svällande knoppar, plantera, vattna lite och sätt en plastpåse över och ställ krukan på ett varmt ställe, det tar lite tid innan knölen rotar sig och skotten skjuter upp.

Tidigare inlägg om ingefära:
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...109f926e3d8f47b
Emser
Nu har jag bruit isär min knöl ska jag nu låta ytorna torka innan jag planterar dem eller går det att sticka dem i jorden direkt? wink.gif
Helena i Huddinge
Jag satte min ingefäraknöl direkt i en kruka med såjord och täckte med ca 1 cm jord. Idag tittade den upp smile.gif efter ganska exakt 1 månad.
e_sedell
det är nog en fördel att låte snittytorna torka, det är det alltid. Men de behöver nog inte vänta en vecka...
Emser
Oki, nu har jag planterat mina knölar, i varsin 21cm bred kruka! Får se om jag får några sidoknölar på dem i höst.
Emser
Hurru ni,
hur länge måste man vänta innan man ser att de växer?
Eva St
Tog nog någon månad innan min tittade upp. När det kommit 3-4 skott flyttade jag den så att den nu står i svalare rum men med extraljus men jag tycker inte det hänt mycket mer sedan jag flyttade ut den dit ( ca 15 grader ) står den för kallt där.
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
+15C är nog lite kallt för en värmeälskande växt som ingefära flytta in den i vanlig rumstemperatur så börjar den nog växa igen.
Eva St
Satte in den i det kallare rummet för att den inte skulle rangla iväg men då ska den genast få lite mer värme. Behöver den gödning också redan eller ska det vänta ett tag.
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon