Full version: Jasmin och bambu
Aska
Hej alla!
Jag och min sambo har precis köpt ett litet radhus som vi flyttar in i under februari. Äntligen lite mark att odla på! Vi komemr troligtvis att låta första sommaren "bero" lilte, för att se hur trädgården är i sitt nuvarande skick, men något jag skulle vilja plantera på en gång är jasmin. Den doftar ju så underbart!
Min fråga är nu om jasminen klarar sig utomhus hela året, vi bor i Stockholm så det blir ju sällan RIKTIGT kallt. Undrar också om den behöver någon slags extra jord, eller om den är en svår växt för oss trädgårdsnoviser (som dock har mycket vilja!).
Sedan skulle vi hemskt gärna ha bambu i trädgården också, men jag har svårt att tro att det är en växt som klarar sig ute i vårt klimat, eller???
Jag är tacksam för alla svar!
Lena i Torslanda
Jag undrar om du verkligen menar jasmin? Det är vanligt att man blandar ihop namnet med schersmin. Jasmin är inte härdig på friland men däremot schersmin. Det finns flera olika av den - alla doftar inte - och det är säkert inget problem med någon av dem i Stockholm.
Bambu kan du också odla, tex bergsbambu.
Aska
Det kan mycket möjligt vara schersmin jag menar. Finns det sorter av den som doftar alldeles bedövande starkt? Jag bodde i USA för ett par år sedan, och där hade min värdfamilj "jasmine" i trädgården, och doften var så underbar. Sedan har jag känt den doften ibland under somrarnas kvällspromenader här i Stockholm, så växten måste ju finnas.
Vad kul att höra att det finns en bambusort som ska klara sig utomhus!! Verkligen roligt! Jag ska genast gå och leta efter en bild på den. biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns en härdig Jasmin i sverige vinterjasmin (Jasminum nudiflorum) härdig i zon 1-2(3) men det är en klätterbuske som blommar med gula blommor på vårvintern.

Oftast är det dock schersmin som menas ifall det är en vit doftande buske här i sverige. Det finns många olika sorter en del med knappt någon doft alls och andra med starkare doft. Det finns höga schersminer och det finns låga, det finns enkelblommande och dubbelblommande.
Det vetenskapliga namnet är Philadelphus.

Man hittar en hel del info om denna växt och vilka sorter som finns på nätet:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=philad...=cr%3DcountrySE

(undrar dock om det var schersmin du stötte på i USA för doftschersmin har jag för mig heter Sweet Mock Orange i USA)
kerstin z5-6
Om du menar Schersmin- Philadelphus . finns lite olika sorter är både den och Bambu härdiga hos dej

Aska
Tack så mycket för alla svar! Jag har letat reda på bilder av Bergsbambu, och den är verkligen jättefin! Och så ska jag ta reda på en starkt doftande schersmin, så vi kan sitta och njuta i sommar!
Sommartorparn
Om du håller utkik efter den "E-märkta" doftschersminen så får du en som garanterat doftar starkt. Du kan läsa mera om denna buske om du går in på
http://www.eplanta.com/
letar reda på doftschersminen i sortimentslistan och läser den detaljerade växtbeskrivningen. Där står att denna variant har tagits fram just för att det i handeln förekom schersminer som inte doftade tillräckligt mycket.
rolleyes.gif
Ludvig Johansson
Hej

Det finns många bambu som klarar hos dig, men en del är lite svåra att få tag på. Sedan beror det förstås på hur stor/liten du vill att bambun ska bli. Om du har råd så har Zetas i södra stockholm (kungens kurva?) ofta många sorter. Det som är lurigt med bambu är att de bytt namn några gånger och plantskolor/böcker använder ofta äldre namn.

Vanliga sorter:
Bergsbambu (sorterna Jumbo 2-3m och Simba 1m, Fargesia Murialae). Tråkiga små blad och trist stam.

Lite ovanligare:
Fargesia Nintida (glansbambu? Verkar växa snabbare/högre än bergsbambu annars rätt lika).

Sasa Palmata
Ca 1-2 m. Sprider sig snabbt. Mycket vackrare än bergsbambu. Djungellika stora blad.

Phyllostachys Nuda
Kan bli stor (4-6m i norden?). Ska tåla nedåt -30 utan täckning. Ganska små blad, vacker mörk stam.

Phyllostachys Bissettii
Inte riktigt lika härdig, men borde funka upp till mellansverige.

Phyllostachys Aureasculata (felstavning)
Fantastisk lackgul stam med grön linje. Lite känslig.

Phyllostachys Vivax
Allmänt ansedd som den bambu som kan bli störst på nordliga breddgrader. Relativt härdig.

Jag bor i zon 3-4 (kanten av den lilla zon 4 fläcken söder/väster om Skövde) och odlar alla dessa i trädgården utom simba (som sagt, liten, trist). Alla är dock nyplanterade så det återstår att se om hur de klarar sig på några års sikt. De är dock alla fortfarande vackert gröna och såg helt opåverkade efter köldknäppen vi hade i november på -12 grader.

Ett sätt att skaffa ovanligare bambu som funkat för mig är att köpa frön på eBay. Bambu är ju känd för att aldrig blomma, men vissa gör det och då kan man slå till. Tex blommade förra intressanta förra året: P Edulis, P Nigra, P Aurea.

mvh
Ludvig

ps ursäka ev felstavning på latinet. ds
MrNorth
Här i Blekinge är det i det närmaste omöjligt att hitta andra sorter än den tråkiga bergsbambu sad.gif Nån som kan ge tips på plantskolor?

/Henrik
alex
Om du kan tänka dig att köpa över internet, så kan du beställa från Mulu, som har ett ganska stort sortiment av Bambu och massor av exotiska växter, t.ex. Palmer och likanade.
Susanna
Tack Ludvig för bra info om bambu. Precis vad jag sökt! Tänkte göra en häck av bambu i min trädgård men är tveksam till om det fungerar. Här är ganska blåsigt (österlen). Jag ska nog prova i alla fall med några få plantor.

Susanna
Ludvig Johansson
Det finns inte många i Sverige som vanemässigt säljer annan bambu än bergsbambu. Via postorder kan man skicka efter några sorter från http://www.bluesage.se/ som håller till i Lund. Sedan kan man ha lite tur och lyckas köpa bambu hos sin lokala handlare. Jag hittade både Phyllostachys Bissettii och Fargesia Nintida strax utanför Skövde (och Opuntia och Fikon).

Jag har skickat efter plantor från http://www.thepalmcentre.co.uk men frakten blir hiskelig. Tyvärr har jag ännu inte stött på någon plantskola med bra utbud i Danmark (med bambu), men har någon något tips om någon sådan så hör av er.

mvh
Ludvig
MrNorth
Hmm den sorten jag var mest intresserad av är Sasa Palmata.... men det är nog önsketänkande wink.gif Bergsbambu är ju *ganska* wub.gif fin den oxå

/Henrik
zaaritha
Var--utanför Skövde??!!
Ludvig Johansson
Blomsterlandet vid ICA Maxi (F.Nintida)
Melldala handelsträdgård (P.Bissettii). De hade några andra sorter också som jag inte minns vilka de var och inte ville köpa.

De jag köpte var bara tillfälliga partier men de kan säkert ta hem igen om man frågar.

Sasa Palmata har jag inte stött på ännu i Sverige, men den jag köpt i England verkar trivas.

/Ludvig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon