pisanggoreng
04-12-2004, 16:14
Hej,
Någon som har ett bra och enkelt recept på lussekatter..? Det börjar ju bli dags...
Hej !
ett bra recept med kesella
50 gr jäst
100 gr smör
5 dl mjölk
250 gr kesella
2 påsar saffran
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl
russin
1 ägg till att pensla med
pisanggoreng
04-12-2004, 19:04
Tack Inglis!
Ska man röra ihop de här ingredienserna i någon viss ordning......?
Kattgräs
04-12-2004, 19:47
Vet du hur man gör vanliga kanelbullar? För i så fall är det busenkelt. Tillsätt extra socker och sätt saffran i det smälta smöret. Baka sedan som vanligt, men gör ringlor i stället.
Om du inte vet hur man gör vanliga kanelbullar, kommer här ett recept på lussekatter som jag använder. (Ursprunget är "Vår kokbok", men är lite, lite ändrat för jag gillar kardemumma i bullarna.)
1 g saffran
(malen kardemumma, 0,5-1 tsk om du vill)
150 g margarin eller smör
5 dl mjölk
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
13-15 dl mjöl
(russin)
Mortla saffran tillsammans med en sockerbit (om den inte redan är som ett pulver).
Smula ner jästen i en bunke.
Smält margarinet i en kastrull.
Häll i saffranet i margarinet.
Ta av kastrullen från spisen och häll i mjölken.
Känn efter så det är fingervarmt (37 grader, inte varmare), värm på den avstängda plattan (brukar funka) eller vänta tills det fått rätt temperatur.
Rör ut jästen med en del av degspadet, häll i resten när jästen löst sig.
Blanda i socker och salt.
Blanda i mjölet. En liter går att ha i på en gång, sen dl-vis. Det går åt olika mycket mjöl beroende på måtten och att mjölet ibland packar ihop sig och ibland inte.
Jäs övertäckt (kökshandduk) en halvtimme.
Sätt ugnen på 250 grader.
Dela den jästa degen i bitar, 24 bitar för jättebullar och 36 för lite mindre.
Knåda en degbit rund, därefter till en "orm".
Ringla ihop degormen och lägg på en plåt. Helst på bakplåtspapper, men det går bra med en smörad plåt också.
När allt är utbakat, sätts russin i bullarna som dekoration.
(Om man vill ha russin i hela bullen, ska de tillsättas innan mjölet. Ta ungefär en dl i så fall.)
Pensla med uppvispat ägg.
In i mitten av ugnen c:a 5-10 minuter, kolla så att de blir lagomt gräddade.
Låt svalna på galler under kökshandduk.
De går utmärkt att frysa in, för att sedan tinas i micron (ung. 500W, 1 minut, men det bör provas ut efter micron).
hej igen ! det är så här att allt bröd blir saftigare med kesella,det blir liksom saftigare,tro nu inte att jag är försäljare av kesella,det är av erfarenhet jag har märkt detta jag bakar mycket
pisanggoreng
05-12-2004, 08:22
Jag ska prova med Kesella idag. Skulle köpa igår på Hemköp men de hade bara med jordgubbssmak, och det hade kanske blivit lite väl konstigt.....
pisanggoreng
05-12-2004, 13:00
Så, nu är de färdiga! Tack för receptet Inglis - de blev toppengoda...!

Tack också till Kattgräs, förstås, för den utförliga beskrivningen..!