Full version: Julprydnader
zaaritha
Apropå jul o prydnader---vilken(vilka) är ett "måste" för er?
Min käraste julprydnad gjorde katterna sönder förra julen; det var en kyrka
med ljus o musik, jag köpte min första jul hemifrån-68.
Nu är det en stor handmålad glaskula, som en konstnär från Karlsborg
tillverkat!
Och en ljuslykta i form av en fin tomte, ca 3 dm hög, som jag fått av min f d jobbarkompis, nå´n gång på 80-talet.
Hannele
Jag vet inte, om de är de käraste, men ett trevligt minne.
För ett kvarts sekel sedan träffade jag mina blivande svärföräldrar för allra första gången.
De visste inget om mej, men hade köpt tre musiserande tomtar till mej.
Dessa tar vi fram varje jul, snart antikviteter..
Till historien hör att senare fick vi även tre musiserande söner! wub.gif
Och en tös också.
netaave
Jag har en fönsterlykta som kommer från mina gammelmorföräldrars hem, den är gjord 1905 och är svart, klädd invändigt med röd siden (som jag bytt 1 gång) med Betlehemsmotiv. Senare har hemslöjden i Uppsala sålt likadana med Uppsalamotiv. Den är kul att ha, för ett par år sen ringde det på dörren och en dam som kört förbi undrade om hon fick köpa den, hon erbjöd mig 5 000 på stående fot. Men den är inte till salu.

Sen har jag en adventsstjärna som är en handgjord spånstjärna tillverkad på Våmhus gammelgård. Den görs bara där så den är också kul att ha. Väldigt vacker dessutom.

Väldigt förtjust är jag också i årets nyförvärv, renen med släden där vi ställt en tomte att köra i släden. Det roliga är också att grannen mitt emot utan att sett våran köpt en likadan. biggrin.gif
zaaritha
Min svärmor har en så´n där lykta att hänga.
Min svägerska gav henne den, för ca 10 år se´n, med Uppsalamotiv!
Rätt fin.......
netaave
CITAT (zaaritha @ 04-12-2004, 20:07)
Min svärmor har en så´n där lykta att hänga.
Min svägerska gav henne den, för ca 10 år se´n, med Uppsalamotiv!
Rätt fin.......

Ja de är otroligt vackra när de lyser, men jag tycker min är ett strå vassare än Uppsalalyktan, för vad har slott och domkyrka för julighet i sig, de står ju där jämt.
zaaritha
Håller med dej! Men; min svägerska är Uppsalafrälst, totalt!
Hon bor där se´n många, många år!
Hon är psykolog o fil.dr. Fint värre!
Man kan ej tro att hon vuxit upp här, utanför Hjo, i Missveden!!
Låter som jag ej gillar henne---men det gör jag--mestadels!!
Ciczi
Min julfavorit är ett par tomtar som ser ut som några av de sju små dvärgarna. Har fått dem av min mor och far. De har funnits så länge jag har levt. Fast just nu kan jag inte visa bilder på dem pga att datorn som innehåller bilderna är nere för räkning.

Ciczi
netaave
CITAT (zaaritha @ 04-12-2004, 20:18)
Håller med dej! Men; min svägerska är Uppsalafrälst, totalt!
Hon bor där se´n många, många år!
Hon är psykolog o fil.dr. Fint värre!
Man kan ej tro att hon vuxit upp här, utanför Hjo, i Missveden!!
Låter som jag ej gillar henne---men det gör jag--mestadels!!

Hur kan man byta ut Hjo mot den här stan????
Var i Hjo i somras och det var så himla fint där, åkte med lokhjomotivet och var på torsdagsmarknad. Köpte rökt fisk nere vid hamnen. Parken med alla fina hus var också en upplevelse, tyvärr hann vi inte med muséet, får nog åka tillbaka nästa år.
lolo
Min finaste julprydnad är mormors virkade löpare i rött och vitt - den är så vacker!
zaaritha
Hembygdsmuseet är verkligen värt ett besök!
Är medlem där o har jobbat som "praktikant", har katalogiserat
bilder, foton o artiklar från tidningar se´n 20-talet, bl a.
Intressant!!
Ja--Hjo är en fin liten stad!

Men--den kan vara trist--också!

Fast här är ju höstmarknad, Sikens dag, vårmarknad, m.m.
Inga från Närke
Min julprydnad är en gammal tomte som jag fått av min mormor. Den är inte vacker längre smutsig och så men fram ska den.
På senare tid har vi köpt en julby med ljus i och den tycker jag mycket om. Köper till lite små tomtar då och då. / Inga
evelina
Har flera saker som är mig kärt, fast ska jag välja en så är det krubban.

Den köpte vi till julen 1977 i New York, till vårt första barn som då var två år. Den har haft en given plats på ett brickbord med sand och en spegel som sjö.
I år har sonen köpt ett torp i Skåne så nu finns den där och hoppas att den dagen han får barn att de ska glädjas lika mycket som mina tre pojkar har gjort.
Jennan
Min favorit julprydnad är en julängel med belysning. Jag fick den i julklapp när jag var ca.8år, det är 20år sedan. (Vet bara av 2st. till som har en likadan & en av dem är min syster.)
Den kommer fram varje år & är faktiskt hel till 95%, orginalförpackningen är också kvar smile.gif
Har lagt in en bild på den i mitt album, under JUL.
*Felix matte*
Tomten från vår första jul, 1965, har sin givna plats på TV:n
liksom Papptomtarna som varje år hänger på samma plats. wub.gif
Ullet
Min favorit är en ängel som jag fick av min första lärare, sedan är jag såld på julsaker öht, är en sådan där som under sommarmånaderna åker land och rike runt och ropar in gamla julsaker medan folk svettas ihjäl! wink.gif wink.gif
Förutom min ängel är det vackra julpumlor, handblåsta änglar och favoriten, en gammal krubba som jag köpt på auktion. Jättevacker och ett fynd för 50:-!
lisselbo
Här är en av mina favoriter som jag köpte på en marknad för ett par år sedan.

Ciczi
Mina favvotomtar kommer här!
Visst ser de ut som två av de sju små dvärgarna?

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon