Full version: Julsång
zaaritha
Jag är ohjälpligt nyfiken, så nu undrar jag vilken julsång, som är er
absoluta favorit???
Jag lyssnar helst på "Helga natt" i Jussi Björlings version.
Samt Enya´s version av "Stilla natt", på gaeliska--helt fantastisk!!
netaave
Gläns över sjö och strand! Vet inte om det är titeln men den börjar så.
renate
Det får blir Stilla Natt, O Helga natt, jilla de flersta julsångerna men i i modern tappning.
Ciczi
CITAT (netaave @ 04-12-2004, 20:11)

Tror att den heter Betlehems Stjärna, men är inte säker?

Ciczi
andersen
Werner & Werner, Julskinkan har rymt laugh.gif
zaaritha
Jisses! Skämtar du?
andersen
CITAT (zaaritha @ 04-12-2004, 21:10)
Jisses! Skämtar du?

zaaritha ja det gör jag laugh.gif
Snöflinga
"Hejsan, hoppsan, trallerrallala, när julen kommer ska varenda unge vara glad." laugh.gif

Vet inte riktigt vad den heter, nå´t med möss, tror jag. Speciella
minnen förknippade till den sången.....

Egentligen gillar jag alla julsånger smile.gif
Nutten
Jul jul...eller Betlehems stjärna (Gläns över....är den "vanliga" glada varianten, medan "min" är den fyrstämmiga med helt annan melodi *suckar belåtet*)

Å bara för det måste jag slänga in bilder på två av de som övar inför kommande luciatåg! wub.gif biggrin.gif

Givetvis har båda kandiderat till Svenska katters luciatåg - Helios via mig och Mintha via sambon. tongue.gif
Filleville
Adams julsång i vilken version som helst.
Sen sjunger jag den i bilen för mig själv i flera veckor efter.

Angelique Kidjo har gjort en version ("världsmusikstil") som Teddy P4 Göteborg har spelat som avslutning av sitt fredagsprogram några år. Har efterlyst skivan men aldrig fått svar från programmakarna. Nu bor jag inte på västkusten längre så i år får jag inte höra den alls är jag rädd för. sad.gif
Milex
Hejsan hoppsan trallerlarella... den är norsk tror jag. Alf Pröysen har väl gjort den. Den är nog min favorit oxå.

Norrmännen sänder en gammal svartvit kortfilm där filmen sjungs, strax före jul varje år. Filmen handlar om hur mössen kan känna sig lugna kvällen före julafton. Det är den kvällen katten är snäll mot dem och leker tillsammans med mössen. De har det roligt tillsammans och leker i och kring julgranen. Men när klockan slår tolv får de små mössen skynda sig hem smile.gif

Den är jättesöt. Ungarna älskar den. Ett par veckor efteråt går de runt och skriker "No kjem katta".

Men det är klart "O helga natt" med Jussi Björling går inte heller av för hackor smile.gif
Gossen Ruda
Svårt att välja ut någon speciell, det finns så många. Bara det inte för mycket religion inblandat. tongue.gif

Ett par höjdare finns det dock. Vad sägs om Luciasången sjungen på tyska av Mireille Mathieu? Utöver den så har hon även gett ut en jul-lp med sånger på både franska och tyska.

Sen gav Phil Spector ut en jul-lp 1965? som senare återutgavs i en cd-box för några år sen. Det är amerikanska sånger visserligen men dom flesta sjungs här också. Man kan lugnt säga att det är lite tryck över arrangemangen. laugh.gif
Betty
Helga natt i Jussi Björlings tappning är verkligen en höjdare.
Peter Jöbacks Halleluja känns också bra i öronen.
Benjamin Syrsa och Bengt Feldtreichs duett "Ser du stjärnan i det blåååå..." och Karl-Bertil Jonssons "Nu så kommer julen, nu är julen här..." vill jag inte heller vara utan... wub.gif rolleyes.gif
Jennan
CITAT (Snöflinga @ 04-12-2004, 21:47)
"Hejsan, hoppsan, trallerrallala, när julen kommer ska varenda unge vara glad."  laugh.gif

Egentligen gillar jag alla julsånger  smile.gif

Den heter "Mössens julafton"... Har då jag fått lära mig biggrin.gif

http://helenas-web.nu/Barnsidan/Barnvisor/...ensJulafton.htm
netaave
CITAT (ciczi @ 04-12-2004, 21:02)

Ciczi

Nejm den börjar "Det strålar en stjärna"
Jennan
CITAT (netaave @ 05-12-2004, 00:19)

Ciczi

"Gläns över sjö och strand" heter egentligen "Betlehems stjärna".

Det är "När det lider mot jul" som börjar med "Det strålar en stjärna...."
netaave
CITAT (Jennan @ 05-12-2004, 00:37)
CITAT (netaave @ 05-12-2004, 00:19)

Ciczi

"Gläns över sjö och strand" heter egentligen "Betlehems stjärna".

Det är "När det lider mot jul" som börjar med "Det strålar en stjärna...."

Fina sånger är det iaf båda två. smile.gif
Jennan
Håller med!!

Carolas julskiva är bra.
lolo
Den finaste julsången för mig är "Stilla natt". Sen har jag många, många favoriter på delad andraplats: "När det lider mot jul", "Betlehems stjärna", "Nu tändas tusen juleljus", "Bjällerklang" m fl m fl. tongue.gif
Inga från Närke
De julsången jag tycker om är "Stilla natt". "När det lider mot jul", "Betlehems stjärna", "Nu tändas tusen juleljus" sedan finns det ju massor med andra. Som någon skrev Carolas julskiva och Krister Sjögrens är inte så dumma heller. /Inga
Ralf
Vi hade diskussion om detta för ett år sedan, i denna tråd där jag hade en omröstning, mkt intressant som kom upp där då.
*Felix matte*
Gläns över sjö och strand

Gläns över sjö och strand (gamla versionen)

Jul, jul, strålande jul .... scrolla ner en liten bit till "Luciakonsert"

Stilla natt
Ullet
Jag kan inte välja, det finns så många vackra julsånger som berör. O Helga Natt är en klassiker, Mary's boy child är en favorit för mig då vi gjorde den i klassen med bl a oljefat, det var en häftig upplevelse. I'll be home for Christmas vacker vacker. Hörde Peter Lundblads nya julsång, Juldagsmorgon vaknar och den var otroligt vacker men går inte att få tag i härhemma iaf till min stora sorg.
Fenja
CITAT (Nutten @ 04-12-2004, 22:08)
Jul jul...eller Betlehems stjärna (Gläns över....är den "vanliga" glada varianten, medan "min" är den fyrstämmiga med helt annan melodi *suckar belåtet*)

Å bara för det måste jag slänga in bilder på två av de som övar inför kommande luciatåg! wub.gif biggrin.gif

Givetvis har båda kandiderat till Svenska katters luciatåg - Helios via mig och Mintha via sambon. tongue.gif

Jag VILL HA en bengal... wub.gif wub.gif wub.gif
Fiiiiiina nya bilder Nutten! biggrin.gif
Mvh Fenja
Sylvia
Jag är partisk, men "min" julsång är förstås Sylvias Julvisa av Z. Topelius! Tror den finns i tråden som Ralf hänvisar till, har inte tittat ännu.

Ang. kattaktiga Lucior, denna bild råkade min man ta utan att ha tänkt att det skulle bli så. Vi märkte först när vi tittade på bilden att katten (som skulle fotas) råkade befinna sig så att den bakomvarande ljusstaken ser ut att bilda en luciakrona på hennes huvud!! wub.gif tongue.gif
Tyvärr finns min underbara lilla Wilma inte längre i livet wub.gif sad.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
För mig är Stilla Natt den absolut bästa julsången. Kanske för att man tänker på sina barndomsjular?

När man gick till midnattsmässa i djupt snö och hade minst en timma att gå......

Det var jul det, inte var julklapparna det viktigaste utan stämmningen.

Elisabeth
Sommartorparn
John Lee Hooker - Blues for Christmas
wub.gif
Nutten
CITAT (Sylvia @ 05-12-2004, 14:48)
Jag är partisk, men "min" julsång är förstås Sylvias Julvisa av Z. Topelius! Tror den finns i tråden som Ralf hänvisar till, har inte tittat ännu.

Ang. kattaktiga Lucior, denna bild råkade min man ta utan att ha tänkt att det skulle bli så. Vi märkte först när vi tittade på bilden att katten (som skulle fotas) råkade befinna sig så att den bakomvarande ljusstaken ser ut att bilda en luciakrona på hennes huvud!! wub.gif tongue.gif
Tyvärr finns min underbara lilla Wilma inte längre i livet wub.gif sad.gif

Rolig bild Sylvia!
Kattgräs
Är inte särskilt förtjust i julsånger, brukar ha fått nog av dem till lucia ungefär...

Men den som är roligast att sjunga i kör, tycker jag är den som börjar
"Jul, jul, strålande jul, glans över vida skogar..."

Vilken gullig "lussekatt" Sylvia! biggrin.gif
gammelnalle
CITAT (Jennan @ 04-12-2004, 23:58)
CITAT (Snöflinga @ 04-12-2004, 21:47)
"Hejsan, hoppsan, trallerrallala, när julen kommer ska varenda unge vara glad."  laugh.gif

Egentligen gillar jag alla julsånger  smile.gif

Den heter "Mössens julafton"... Har då jag fått lära mig biggrin.gif

http://helenas-web.nu/Barnsidan/Barnvisor/...ensJulafton.htm

Majjister bezzerwizzer måsta bara inflika att det är en Norsk låt i original av
Alf Pröysen

slut på lektionen....

tongue.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon