Full version: Julmat
zaaritha
Jag fortsätter att vara nyfiken!
Vad tycker ni bäst om av julmaten?
Vad äter ni definitivt inte?
Jag tycker bäst om skinkan, dopp i grytan, Janssons frestelse och sillsalladen!
Sillen i olika inläggningar hör inte till mina favoriter!
Inte risgrynsgröten heller.
Och definitivt inte fläskkorv, tycks vara vanligt här i trakten--avskyvärt--usch!
lotta_
Ingen jul utan skinka med skånsk senap och äppelmos, köttbullar gjorda på älgfärs, lax, sill, prinskorv och så naturligtvis julmust. Jag längtar ... wub.gif
Christer i Falköping
Risgrynsgröt, som jag kokat själv. Med kanel och jordgubbssylt till. Julskinkan och prinskorv. Sedan är min jul fullkomlig biggrin.gif Älgfärsköttbullar föråt jag mig på förra året, så de får gå bort i år laugh.gif
Christer.
Snöflinga
Utan "doppet", ingen jul tongue.gif Egenhändigt kokade bruna bönor,
som lyxas till med äkta smör och grädde. Skinka så klart, den färdigkokta varianten. Rödkål, små peppriga köttbullar, prinskorv och lite annat smått och gott .....

Glöggen, med tillbehör + Gösta Linderholms pepparkaka ...
Lilla nubben, ( solmogna svarta vinbär som pytsades ner i en flaska med brännevin i augusti). smile.gif

Nej ingen sill, tycker det hör sommaren till. Däremot en engelsk julkaka som bakats långt innan jul och stått och mognat.

Jag längtar, julkramar till er allihopa !
Milex
Måste är dopp i grytan, skinka, rullsylta, syltefläsk, pressylta, fenalår, kransekake, risgrynsgröt, lutfisk, inlagd makrill och säkert mycket mer.

Jag äter nog det mesta men klarar mig utan pinnekött och surkål.

Mmmmm. I morgon ska vi på julbord. Jag blev riktigt hungrig nu. smile.gif
zaaritha
Fenalår o pinnekött??
Upplys mej! Vet ej vad det är........
Milex
Fenalår är rökt och torkat fårlår. Heter det fårfiol i resten av Sverige?
Pinnekött är torkat och saltat revben från får. Ingen höjdare om jag får säga det. smile.gif

Jag glömde köttbullar och smultringar på min måste ha lista biggrin.gif
Nej nu får jag gå och ta mig något att äta...... blink.gif
zaaritha
Misstänkte att fenalår är fårfiol!
Enda av får jag tycker är ätligt!!!!
kerstin z5-6
Rökt ren , Skinka , Revbenspjäll houngsglaserade , Lax rökt o gravad , sillsallad till stockholmaren -rödbetsallad, köttbullar min mammas , Tapas, inklusive anjovisfyllda oliver , samt 7 sorters kakor till frukost -
restan kan jag avstå smile.gifsmile.gifsmile.gif
zaaritha
Sju sorters kakor!!!!??????
Betty
CITAT (zaaritha @ 04-12-2004, 21:50)
Vad tycker ni bäst om av julmaten?
Vad äter ni definitivt inte?

Jag tycker bäst om alla sillinläggningarna och skinkan.
Rödkål, lutfisk och Janssons äter jag inte.
Hannele
tongue.gif Den som får i sej kålrots- morots- och leverlåda, klarar nog resten också!
Jag älskar all julmat! wub.gif
Skinkmackan kanske längtar jag mest efter, lutfisk kan jag leva utan.
netaave
Det bästa är skinkmackan på julaftons morgon, det ska vara julknäcke från Gimobagarn, julskinka med skånsk senap och en tunn skiva färsk ananas på det. Till det äts fästmansgröt efter gammal uppländsk tradition, risgrynsgröt med kanel och sirap och mjölk förstås. Det bjöd fästmön sin tillkommande på kvällen före bröllopet, för oss har det blivit julfrukostgröten.

Det jag tycker minst om är vörtbröd doppat i skinkspad, fy vale. Det envisas dom andra med att äta, med korven som tilltugg.
zaaritha
Avskyr vörtbröd, speciellt om det är russin i.............
Håller med om detta med skinkmackan! Med makens hemgjorda senap, som han ärvt av min far!
netaave
Vörtbröd går an utan russin, men det ska vara mina egna hembakade vörtlimpor med riktigt smör i. tongue.gif
lolo
Oj, det var inte lätt att svara på. Favoriterna är många och går INTE att vara förutan: Janssons frestelse, inlagd sill, rödbetssallad, julskinka, prinskorv och mammas hemlagade köttbullar med god sås till. Sen måste gravad lax finnas på bordet också, liksom vörtbrödet och julmusten. Däremot är jag gärna utan alla syltor och lutfisken. Mormors risgrynsgröt går inte heller att vara utan. Vad man kanske bör tänka på är att ha lite sallad till maten och framförallt att röra på sig varje dag! tongue.gif
lolo
Oops! Glömde ju min sambos mors dopp i gryta! tongue.gif
zaaritha
Ja DET låter faktiskt gott.
Jag är splittrad när det gäller vörtbröd; avskyr--som sagt--när det är russin
i, urrk!
Kan äta vörtbröd utan russin, men inte ha det till dopp i grytan, föredrar grovt bröd till det!
Berith
Julskinka med stark hemgjord senap, Janssons frestelse (utan Jansson men med 40%ig frestelse), revben, köttbullar, prinskorv, rödbetssallad, bruna bönor, hembakt farinlimpa, julmust, risgrynsgröt med sirap.... Har säkert glömt nåt "måstigt". unsure.gif

Mummms! wub.gif

Och sen allt gott godis och frukt såklart!
yla
jag har läst allt va som serveras till julborden o blir förvånad av att två stycken käkar bruna bönor till jul

de va väl de enda som förvånade mej

nå om jag skulle hamna nånstans där det serveras julbord så tar jag en skinkmacka me extra stark senap
mycke gravad lax
o så janssonsfrestelse
finns det leverlåda o kålrotslåda vill jag gärna ha det
risgrynsgröten vill jag ha som morgonmål
tilsammans med alla tomtarna som behöver kraft att jobba sen laugh.gif
javisstja sillsalladen som de ska vara kapris i också på ljusthårt veteknäcke
tackar smile.gif
Ciczi
Mina absoluta julbordsfavoriter är mormors hemlagade leverpastej på hennes hembakade bröd. Ingen jul utan pastejen... wub.gif

Men jag vill absolut ha julmust, skinka, laxen, sill, mammas köttbullar och massor utav pepparkakor som jag bakar själv. Dock inte samtidigt som det andra tongue.gif.

Något som jag absolut kan vara utan är brunkål, janssons *urk*, och risgrynsgröt, eller ännu värre ris ala malta *dubbelurk* wacko.gif

Vart annat år äter vi det som jag skrivit ovan och vart annat år äter vi saltlånga, kokt potatis, kokta ärtor, vitsås och stark senap, på julafton.

Ciczi
*Felix matte*
Hör till mitt julbord = Skinka, revbensspjäll, köttbullar, kalvsylta, rökt lammfiol, prinskorv, gravad lax, inlagd sill, rödbetssallad, mimosasallad, ris a la malta hör julafton till och har så gjort i fyrtio år.... säkert har jag glömt något men då är det sånt som jag inte är sååå förtjust i:P
dopp i gryta äter jag efter julhelgen och till det ska det vara hembakt mjukbröd.
Julaftonsmorgon kommer barnen m.fam och vi äter frukost tillsammans... risgrynsgröt + kallskuret.

Äter inte = Inälvsmat (leverpastej mm), sillsallader, lutfisk... övar på att lära mig tycka om julmust... tar en liten slurk då o då tongue.gif laugh.gif
Selma
Skinka med hemlagat äppelmos, Jansson, inlagd sill, sillsallat,dopp i grytan (vörtbröd med russin i ), bruna bönor, hemlagade köttbullar, kycklinglevermousse, mm...
På julaftons kväll alltid gotländsk saffranspannkaka; där har man ju både risgrynsgröt, saffran, kanel, mandel mm i en och samma rätt.
Alltid lutfisk med bechamelsås - smör och grädde! - , potatis och ärter samt mycket kryddpeppar på juldagen.
På annandagen alltid kokta, hemrimmade revbensspjäll med potatismos, rödkål och brysselkål, smaksatt med söt senap och grädde.
jendah
Hembakt russin-vört (för att vara motvals smile.gif) med julskinka.

Och doppet (också med hembakt russinvört smile.gif) kl 12 på julafton. Till det även jul-, gryn- och köttkorv och rimmat oxkött. Mums, då är julen räddad för mig smile.gif

Det mesta annat är gott, men inte så viktigt...
Ina
Hembakat vörtbröd med russin - dock inget doppande, det tycker jag smakar glärk - långkål, skinka, sillsallad, lutfisk och risgrynsgröt. Allt det andra hoppar jag gärna över... inte för att det inte är gott, men det är bara dom ovan uppräknade rätterna som jag "måste" ha för att det ska bli jul! rolleyes.gif
Ullet
Jag äter helst skinkan, på mammas mjukkaka (hemligt recept sedan lääänge tillbaka biggrin.gif ), massor med äppelmos, julmust, sedan gubbröra och sill i massor. Vill gärna ha tjälknöl el rostbiff på julbordet, fårlår, risgrynsgröt till frukost.

Vill slippa ris a la malta *rys*, halvrå lax, Janssons, sillsallad, leverpastej och räksnittar/ägghalvor med majonnäs o räkor på som en del envisas med att ha, jag äter inga skaldjur. Vill inte heller doppa, det är så läskigt tycker jga, slemmigt bröd...*ryser* biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
kerstin z5-6
Glömde doppet smile.gif Ska vara Ljusungsbröd från Hjoggböle halvhårt ganska tunnt -absolut inget slabbvört -hu , men maken äten den röran smile.gif
LenaTuring
Jag är nog inte den ideale julmatsgästen.

Äter inte:

Jansons frestelse
Rödkål,brysselkål (äter endast rå vitkål)
Lutfisk
Vörtbröd
Ris a la malta
Gravad lax (lite går väl ner)
Kalvsylta
Leverpastej
Ren grädde (i mat går bra)
Fikon
Mandlar
Lever

Gott är:

Julskinka med hemlagad äppelmos
Köttbullar
Helstekt kotlettrad hellre än spjäll
Sill i olika inläggningar
Lite rödbetssallad
Ägghalvor med majonäs och räkor
Prinskorv
Ugnsbakad lax
Risgrynsgröööt........
Glögg med russin och pepparkakor hela julhelgen
smile.gif smile.gif
lisselbo
Julskinka, hemgjorda köttbullar, prinskorv, jansson, olika sorters inlagda sillar, legymsallad, rödbetssallad, kalvsylta, hemgjord lerverpastej ( ett måste till julen ), lax, vörtbröd både med och utan russin, julmust, julöl och snapsen till sillen får man ju inte glömma, ägghalvor med majonnäs och svart kaviar.
Har säkert glömt något, äter som en häst på julen.

Något som jag inte tycker om är lutfisk och något som min pappa alltid vill ha grisfötter wacko.gif
mvh Marie
Kajsa
Vi gillar skinkan, Janssons frestelse, egna köttbullar och mycket sill. Julmusten given på bordet, gravad lax, prinskorv, rödbetssallad, vörtbröd, paté, en grönsallad, bräserade kålrötter är gott ihop med allt.
Så ska det vara mycket gott hembakat bröd, kakor inte sju sorter men nästan. Och någon lyxig chokladkartong att plocka i eller flera och nötter. Ofta gör jag eget julgodis av marsipan. På källen en skinkmacka eller risgrynsgröt.
Sommartorparn
Tycker om allt utom sillsalaten. Men det blir äckligt när man blir tvungen att äta alla rätterna på samma dag. Så därför har vi börjat med att sprida ut de olika rätterna över flera dagar. Julmatsätandet pågår därmed mellan julafton och trettondagen. Vissa favoriträtter kan vi köra repris på ända till tjugondag knut. På det viset får man bättre tillfälle att njuta av de olika rätterna. Bra för plånboken också: Efter jul brukar man kunna få lutfisken till halva priset. smile.gif
Blomstertanten
Dansk rödkål ! wub.gif Mumsfillibabba !

Och naturligtvis skinka, sill, Janssons frestelse och sillsallad !
vickeva
Kan inte vara utan: Dopp i grytan.... jag blir alldeles lycklig när jag tänker påatt jag snart får det...

Äter inte: Tunga, som makens föräldrar tvunget ska dra fram till jul (fast jag kan inte ens titta på det så äckligt tycker jag tat det är..
Blomstertanten
unsure.gif Milex vad är smultringar ?

Eller menar du vanliga smultron ?
Milex
Smultringar hur ska jag förklara det?
Det är en kaka som ser ut som en doughnut (stavas det så?). Ni vet sån som de säljer på stränderna i syden och som amerikanska poliser äter i TV-serier. En rund ring med hål i. Ringen friteras och vänds i strösocker.

Det är pappa som gör dem och de blir så goda. De blir inte slabbigt feta, men det är förstås inget för kalorijägare.

Men som sagt det är inte vad man äter mellan jul och nyår som....... tongue.gif

Har förresten precis varit på julbord. På Tanums Gestgifveri. Mmmmm. Det var gott. Nu ligger vi tillbakalutade i soffan och ska inte äta på en vecka! rolleyes.gif Det godaste av allt det goda var nog det hemgjorda syltefläsket och skaldjurspateerna och ingefärssillen och ris a la maltan och äggosten och .......... smile.gif
netaave
Bruna bönor med revbensspjäll är annandagsmat efter Uppländsk sed, då skulle julmaten vara uppäten och bönorna hjälpa till med matsmältningen efter all fet mat.

Ni tycker kanske jag dillar mycket om Uppländsk mat förr i tiden, men jag gick på en studiecirkel för några år sen på muséet här i stan om just det. Inspirerad av fästmansgröten som min farmor berättat om för mig när jag var barn.
Vi avslutade för övrigt cirkeln med att ställa till med en bröllopsmiddag anno 1850, men det tar vi en annan gång. biggrin.gif
Hannele
CITAT (netaave @ 05-12-2004, 21:52)
annandagsmat efter Uppländsk sed, då skulle julmaten vara uppäten

unsure.gif Påängen mend julmat är väl att det ska räcka några dagar, så man slipper laga??
Björkhagen
ja... julmaten är viktig!
Det viktigaste är skinkan (den första ljumma skivan är bäst!), brunkål, köttbullar, prinskorv, jansons frestelse, ägg och sill. Detta har vi hemma under julen, men sen är det klart att det är gott med ål, lax och annat när man är borta. Det finns nog ingenting jag inte äter på julbordet.
Risgrynsgröt är jag inte så förtjust i, men utan ris á la malta (risgrynsgröt med grädde) med rårörda jordgubbar blir det ingen julafton!

Stod för resten hela dagen i köket igår. Hann fixa brunkål, köttbullar, glutenfria lusserkatter och pepparkakor. Nu är det "vanliga" lussekatter, julbröd, skinkan, gröt och julgodiset kvar. Godiset är nästan det bästa att förbereda. Några "måsten" finns varje år som t.ex marshmallows med apelsin och kanel eller apelsin-nogattryffel. Resten gör jag efter vad för recept jag hittar i tidningar.
netaave
CITAT (Hannele @ 05-12-2004, 22:01)
CITAT (netaave @ 05-12-2004, 21:52)
annandagsmat efter Uppländsk sed, då skulle julmaten vara uppäten

unsure.gif Påängen mend julmat är väl att det ska räcka några dagar, så man slipper laga??

Jo det håller jag med om när det gäller nuförtiden, men förr hade dom ju inte den kyl/frysförvaringsmöjligheten som vi har idag.
Hade maten då förvarats i visthusboden och åkt in och ut ett antal ggr i två dar, behövde den nog ätas upp. Is var en lyxvara och det var nog bara herrskap som hade råd med isskåp.
Lena
Jag tycker bäst om alla sill och strömmingsinläggningar som stekt inlagd strömming, gravad lax med hemgjord gravlaxsås, hembakt vörtlimpa med cheddarost , omelett med trattkantarellstuvning, små goda prinskorvar och så skinka med min underbara hemmagjorda senap som är så god att jag längtar efter skinka bara för senapens skull, och så förståss sillsallad med grädde och kryddpeppar på och därtill en god sill, slutligen älgköttbullar med julkryddor och grädde i smeten.

Lena zon 4
Ewa L
CITAT (oldwolfie @ 05-12-2004, 10:21)
jag har läst allt va som serveras till julborden o blir förvånad av att två stycken käkar bruna bönor till jul

de va väl de enda som förvånade mej

Här i Östergötland är det tydligen självklart med bruna bönor på julbordet. Hade heller inte sett det innan jag flyttade hit (från Stockholm).

Viktigast för mig är nog julfrukosten: Vi tar julgröten då. Med skinkmackor. wub.gif wub.gif wub.gif

Sedan har jag decimerat mycket av det som förr fanns på julbordet. I år kommer jag nog däremot att plussa på med Jansson igen. Har saknat honom.

Skall också ut på stort julbord nästa vecka genom jobbet. Brukar generellt tacka nej, men i år går jag med. Har 10 dagar på mig att blir hungrig igen till jul.
Blomstertanten
CITAT (Ewa L @ 06-12-2004, 13:12)
Skall också ut på stort julbord nästa vecka genom jobbet. Brukar generellt tacka nej, men i år går jag med. Har 10 dagar på mig att blir hungrig igen till jul.

ohmy.gif Är du alldeles galen ? Tacka nej till julbord ? blink.gif

Jag blir aldrig bjuden på julbord !

CITAT (ciczi @ 06-12-2004, 09:12)
"För jag är Avundsjuk, jag är så Avundsjuk
Det finns så mycket jag behöver
Karlar och en massa klöver
Avundsjuk, jag är så Avundsjuk"
netaave
Jag ska äta julbord på m/s Cinderella ute på böljan blå i morgon kväll, dom har rätter på sitt julbord som jag inte ens visste fanns.
Kolla under prislistan.

http://www.vikingline.se/pagesSE/indexstar...erkampanj_2.asp
myskmadra
Hej på Er alla!
Jag gillar bäst skinkan, sillsalladen och Janssons. Annars är jag mest för godis och kakor. Min mors småländska julhög med limpa, vetekrans, pepparkakor och marsipangodisar.
Gammal sed att ge bort till (fattiga) vid jultid.
Olika sorters småkakor (småländska) och tornedalska anisbröd! Mums! Gott är också "blöta" (dopp från Västerbotten) och varför inte kalkon.
Adentshälsningar!
lena:-)
Dansk rödkål. klappad och klar på burk, till leverpastej , köttbullar, skinkan, tom god att äta direkt ur burken wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Sen har vi ju klart långkålen......... wub.gif wub.gif wub.gif
Detta mattips kommer från en norrländskt uppfödd, skaraborgskt boende.
Här äts det Bruna Bönor till julen, ett underligt påfund som jag ej ids prova ens !
Nä,länge leve det Rödkåls dignande julbordet!!!!!!!
Sollan
CITAT (oldwolfie @ 05-12-2004, 10:21)
finns det leverlåda o kålrotslåda vill jag gärna ha det

Kan man ana att du är anknytning till vårt östra grannland (eller på något annat sätt är utsatt för starka influenser därifrån )...? smile.gif
Eva i Skåne
Finns ingen julmat som känns som något måste för mig, men ska jag välja något gott så blir det mammas köttbullar och hemgjorda rödbetssallad, pappas hemgjorda leverpastej, risgrynsgröt och kanske lite janssons.

Sånt jag inte gillar är: alla dessa jä...a sillsorter, rökt ål och rökt lax, brunkål, rödkål, revbensspjäll (jo, till middag nån gång), läskiga syltor och dallllrande aladåber, kall julskinka - nej tack. julmust - bläää

Nej, mig är det inte lönt att bjuda ut på dyra julbord sleep.gif

PS: Bruna bönor tycker jag inte heller om, men det hör till ett traditionellt skånskt julbord (och tydligen inte bara till de skånska)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon