|
gammelnalle
05-12-2004, 17:37
En länk till kändisar med dyslexi så här inleds det: Det är lätt att hitta drivor av dyslektiska berömdheter på nätet. Nedanstående förteckning är resultatet av cirka tio minuters googlande, och då har jag bara tagit med de som jag själv känner till. läs resten och förvånas...... inte visste jag att Steven Spielberg, bröderna Wright, Stonewall Jackson, Fred Astaire, Harry Belafonte m.fl har brottats med språket...
andersen
05-12-2004, 17:43
CITAT (gammelnalle @ 05-12-2004, 17:37) En länk till kändisar med dyslexi så här inleds det: Det är lätt att hitta drivor av dyslektiska berömdheter på nätet. Nedanstående förteckning är resultatet av cirka tio minuters googlande, och då har jag bara tagit med de som jag själv känner till. läs resten och förvånas...... inte visste jag att Steven Spielberg, bröderna Wright, Stonewall Jackson, Fred Astaire, Harry Belafonte m.fl har brottats med språket... Glom inte mej,jag ar det oxa.utan att fordendelen vara en kandis.
gammelnalle
05-12-2004, 17:47
Och Albert Einstein.!!! Det säger väl mycket om att dyslexi inte har något med intelligens att göra, om nu någon i denna upplysta, fördomsfria (ironi) värld, mot förmodan skulle tro det fortfarande.
CITAT (Boxer @ 05-12-2004, 18:00) Det säger väl mycket om att dyslexi inte har något med intelligens att göra Trodde jag inte för ett ögonblick och jag hoppas att ingen har uppfattat mina inlägg så heller. Tack nallen!
CITAT (Boxer @ 05-12-2004, 18:00) Och Albert Einstein.!!! Det säger väl mycket om att dyslexi inte har något med intelligens att göra, om nu någon i denna upplysta, fördomsfria (ironi) värld, mot förmodan skulle tro det fortfarande.  Har precis läst ut två biografier om Albert E. Ingenstans nämns det om att han skulle ha läs o skrivsvårigheter...... Dessutom, Einsteins var en teoretisk fysiker. Hans forskning bedrevs vid skrivbordet där han satt och skrev. Han publicerade sina forskningsrön i uppsatser och var även flitig brevskrivare. Men har precis läst hexmasters hemsida, där han räknar upp dyslektikerna så vad finner man, läs tredje stycket som börjar med "problemet med denna lista.."
CITAT (Berith @ 05-12-2004, 19:13) CITAT (Boxer @ 05-12-2004, 18:00) Det säger väl mycket om att dyslexi inte har något med intelligens att göra Trodde jag inte för ett ögonblick och jag hoppas att ingen har uppfattat mina inlägg så heller. Tack nallen!  Nej, nej, nej. Förlåt Det var absolut inte riktat till någon speciell, och allra minst här inne. Jag uttrycker mig ibland ganska slarvigt. Det var bara mina långsökta tankar som flummade iväg. Jag är bara lite trött på att både ungar och ibland även vuxna använder sig av ord som t.ex. "har du damp eller", "bög", "döv" o.s.v. Det hade ingenting med någon annans inlägg att göra alls. kram Eva
Jag har dyslexi själv, men man kan träna bort det, genom att läsa mycket. Även om jag fortfarande kastar om bokstäver ibland när jag skriver, ser jag det genast på det nedskrivna ordet, så jag kan rätta det.
Men två saker är ett särskilt problem med dyslexi - siffror och väderstreck. Skriver man 35 istället för 53 ser man det inte direkt på samma sätt som 'skirver' istället för 'skriver'. Så jag tycker Albert borde haft problem, eftersom han var matematiker.
Precis som väderstreck var ett stort problem för mig under min yrkesverksamma tid som arkitekt och samhällsplanerare. Jag var tvungen att kolla alla mina texter en extra gång, för jag förväxlade väster och öster i mer än 50 procent av fallen. Och om det t.ex. står 'väster om Lindome' istället för 'öster om Lindome' i en planbeskrivning kan det bli riktigt förvirrande för läsaren.
*Felix matte*
05-12-2004, 23:56
CITAT (gammelnalle @ 05-12-2004, 17:37) En länk till kändisar med dyslexi så här inleds det: Det är lätt att hitta drivor av dyslektiska berömdheter på nätet. Nedanstående förteckning är resultatet av cirka tio minuters googlande, och då har jag bara tagit med de som jag själv känner till. läs resten och förvånas...... inte visste jag att Steven Spielberg, bröderna Wright, Stonewall Jackson, Fred Astaire, Harry Belafonte m.fl har brottats med språket... Egentligen... Varför måste man ta till sk. "kändisar" för att få en diagnos "rumsren" och accepterad? Är vi inte alla lika?
Hexmaster
06-12-2004, 07:58
CITAT (Ralf @ 05-12-2004, 20:57) Men har precis läst hexmasters hemsida, där han räknar upp dyslektikerna så vad finner man, läs tredje stycket som börjar med "problemet med denna lista.."Roligt att någon läser innantill... Den som tröttnar efter andra stycket missar ju hela poängen, extra olyckligt med tanke på ämnet.
På tal om kändisar... Vår kung, Carl XVI Gustav, är väl också dyslektiker har jag för mig...
Sulawesii
06-12-2004, 16:58
CITAT (Felix matte @ 05-12-2004, 23:56) Egentligen... Varför måste man ta till sk. "kändisar" för att få en diagnos "rumsren" och accepterad? Är vi inte alla lika? En väldigt bra fråga... egentligen!!
gammelnalle
06-12-2004, 17:16
CITAT (Hexmaster @ 06-12-2004, 07:58) CITAT (Ralf @ 05-12-2004, 20:57) Men har precis läst hexmasters hemsida, där han räknar upp dyslektikerna så vad finner man, läs tredje stycket som börjar med "problemet med denna lista.."Roligt att någon läser innantill... Den som tröttnar efter andra stycket missar ju hela poängen, extra olyckligt med tanke på ämnet. Hej och Välkommen!!! Kul att du hörde av dig... alltid roligt med "feedback". CITAT Roligt att någon läser innantill... måste väl erkänna att jag i stundens hetta slarvade till det lite... MEN OM man är dyslektiker så är det ju jobbigt att läsa för mycket... (jag är inte D... så jag är inte förlåten... men det finns ju andra...) Och som svar till Agneta och Sulawesii.... Jo jag tror faktiskt att det är LÄTTARE för andra att acceptera OM "diagnosen" har ett ansikte.... (OBS att jag inte tycker att det är bra... bara att det tyvärr är så) Jag hoppas länkarna har spridit LITE ljus över problematiken med dyslexi och att ALLA här nu VET att CITAT dyslexi inte har något med intelligens att göra, och att det är VAD vi skriver som räknas.... inte HUR !!!! PS MIG får ni gärna rätta språkfel på.... DS
Sulawesii
06-12-2004, 19:49
CITAT (gammelnalle @ 06-12-2004, 17:16) Och som svar till Agneta och Sulawesii....
Jo jag tror faktiskt att det är LÄTTARE för andra att acceptera OM "diagnosen" har ett ansikte.... (OBS att jag inte tycker att det är bra... bara att det tyvärr är så) Jo, det är nog så. Jag kan ju förstå det på så vis att det ger hopp åt andra med dyslexi, att de känner "kan han/ hon bli framgångsrik, kan jag också lyckas!". Där fick du mig att tänka om lite, gammelnalle! Synd bara att vi inte kan inpränta i oss själva att vi duger som vi är, hur vi nu än är. Och det gäller ju alla människor, med eller utan dyslexi.
Jag har på nära håll följt en familj som har kämpat för att få hjälp i skolan för sitt barn som är dyslektier, utan framgång. De här barnen har det jättejobbigt i vanlig skola...
Sulawesii
06-12-2004, 19:55
Hur 17 kan det vara så i dagens samhälle?? Jag blir SÅ förbannad!
gammelnalle
06-12-2004, 20:05
CITAT (Sulawesii @ 06-12-2004, 19:49) CITAT (gammelnalle @ 06-12-2004, 17:16) Och som svar till Agneta och Sulawesii....
Jo jag tror faktiskt att det är LÄTTARE för andra att acceptera OM "diagnosen" har ett ansikte.... (OBS att jag inte tycker att det är bra... bara att det tyvärr är så) Jo, det är nog så. Jag kan ju förstå det på så vis att det ger hopp åt andra med dyslexi, att de känner "kan han/ hon bli framgångsrik, kan jag också lyckas!". Där fick du mig att tänka om lite, gammelnalle! Synd bara att vi inte kan inpränta i oss själva att vi duger som vi är, hur vi nu än är. Och det gäller ju alla människor, med eller utan dyslexi.  Appselut!!!!! och lite glad blev jag för att jag lyckades förklara ..... lotta: Det är LAG på att barn med dyslexi skall få hjälp i skolan..... säg till föräldrarna att begära ett "åtgärdsprogram" åt eleven. OM inget händer: begär igen SKRIFTLIGT och skicka en kopia till högsta hönset i kommunens skolnämnd. Jag lovar.... DÅ händer det saker... För att få hjälp måste man ha en diagnos, det hjälper inte med att man som förälder tror eller VET att barnet har detta funktionshinder... återigen PAPPER... tyvärr... Se till att föräldrarna står på sig. Det blir mycket enklare för skolan , (och hiskeligt mycket billigare) familjen , men fram för allt för ELEVEN!!! VÄNTA INTE!!! AGERA!!! Innan JUL !!!
TeliaNet
06-12-2004, 20:47
jag har nog inte dyslexi, men jag fick IG på en debatterande uppsats i svenska B. jag har inte fått nån hjälp med det men nu har jag själv fixat så jag fått lite hjälp med svenskan på annan tid av en annan lärare. det borde min svenska-lärare ordnat, eller?
gammelnalle
06-12-2004, 21:02
CITAT (TeliaNet @ 06-12-2004, 20:47) jag har nog inte dyslexi, men jag fick IG på en debatterande uppsats i svenska B. jag har inte fått nån hjälp med det men nu har jag själv fixat så jag fått lite hjälp med svenskan på annan tid av en annan lärare. det borde min svenska-lärare ordnat, eller? nja.... kanske... det går inte att säga utan att ha hört lärarens åsikt. Man måste ju inte ha dyslexi för att skriva skit.... (Vilket jag ju absolut inte påstår att du har gjort)... Betygskriterierna brukar vara rätt så klara. Och långt alla elever följer dessa. OBS att jag inte kan svara hur det var/är i ditt fall .. men jag har sett ett antal uppsatser som inte alls ens är värda IG..... Om du är det minsta osäker har du alltid rätt att få din sak prövad. Men kolla först om du verkligen följt kriterierna som bör ha varit klart givna. Men jag tycker du har gjort rätt i att få hjälp av en annan lärare. Personkemin KAN i bland vara för divergent!! björn
CITAT (gammelnalle @ 06-12-2004, 20:05) lotta: Det är LAG på att barn med dyslexi skall få hjälp i skolan..... säg till föräldrarna att begära ett "åtgärdsprogram" åt eleven. OM inget händer: begär igen SKRIFTLIGT och skicka en kopia till högsta hönset i kommunens skolnämnd. Jag lovar.... DÅ händer det saker... För att få hjälp måste man ha en diagnos, det hjälper inte med att man som förälder tror eller VET att barnet har detta funktionshinder... återigen PAPPER... tyvärr... Se till att föräldrarna står på sig. Det blir mycket enklare för skolan , (och hiskeligt mycket billigare) familjen , men fram för allt för ELEVEN!!! VÄNTA INTE!!! AGERA!!! Innan JUL !!!  :( :unsure: -_- :) Tyvärr gammelnalle, familjen fick nog och flyttade i höstas till en annan del av Sverige där deras barn nu fått hjälp och mår bra. Du ska veta att de kämpat i flera år men av skolan fått veta att det inte kan tillsättas resurser bara för deras barn, till sist ansåg de sig inte ha någon annat val än att flytta. Så kan det vara i Sverige idag!
gammelnalle
06-12-2004, 21:16
Gissa om jag blir fö......d när jag hör sånt här....
Jo tack, har själv gått igenom proceduren med vår dotter (dock icke dyslexi utan AS) så jag har lärt mig en del under resans gång.... Vårt "enda" fel var att vi inte hade gjort en skriftlig anmälan... (därav min frenetiska upprepning av att skriva allt..) men skolverket kom...(efter 1½ år) och då tog det 2 veckor att fixa fram resurser....
SÅ STÅ PÅ ER !!! ni skall inte behöva flytta för att få hjälp...
netaave
06-12-2004, 22:07
Usch, jag har ini det längsta undvikit den här tråden men måste få skriva av mig lite. Vår dotter som går i 5:an går på dyslexiutredning och vi har varit på möte idag. Läsningen går ganska hyfsat nu om det är ett stycke med ett sammanhang i. Enstaka ord går sämre särskilt om de är långa. Hon vänder på b och d, blandar stora och små bokstäver och är dålig på att stava. specialläraren trycker på att hon inte klarar ordkedjor, vad man nu ska ha för nytta av det, ex. cykeljulgrankulorfot, ja det ska alltså vara 4 ord som hon snabbt ska kunna plocka ur, där klarar hon inte tiden som är satt för hennes ålder. Hon älskar att skriva små berättelser och läsa upp dem för klassen, men ingen annan än hon ser vad det står. Positivt är ju att hon gör det och att hon inte har problem med att prata inför klassen. Hon har svårt att koncentrera sig, vill gärna prata och skratta med kompisarna i stället för att jobba, klart man känner så, när det är svårt.
Det värsta jag vet är att sitta på dessa möten, vi vet vad vi ska träna henne på och gör så också men jag får alltid en känsla av att inte bli trodd på det. Nu ska hon testas av en psykolog och få komma på utredning till en logoped, men det tar tid de är överbelastade på den avd.
Jag ringde på eget bevåg upp en logoped och han sa att eftersom det lossnat med läsningen så skulle det säkert ordna sig med resten också och att det ofta vänder fort när det väl vänder. När jag berättade det på mötet idag säger specialläraren att det var det underligaste hon hört och förstod inte hur han kunde uttrycka sig så. Jag tycker att det var bra sagt av honom för det är ju lite så det gått framåt. Det sa jag också och fick faktiskt medhåll av rektorn på det.
Ja jobbigt är det iaf, och jag lider med dottern som ska behöva vara så annorlunda Vi har ju haft en dotter som varit allvarligt sjuk de senaste 10 åren och ibland tror jag att det är för att hon fått för lite uppmärksamhet under sin uppväxt som är orsaken till dyslexin, fokus har ju varit på det sjuka barnet både från oss och släkten, hon har iofs alltid varit med aldrig blivit lämnad till någon annan, men kvalitetstid har det inte alltid varit.
Usch ja det är inte alltid lätt att vara mamma.
TeliaNet
06-12-2004, 22:07
vad är AS?
gammelnalle
06-12-2004, 22:16
Claes: AS är en förkortning på Aspergers Syndrome - ett funktionshinder inom Autismspektrat.
Peroner med AS är ofta begåvade men har problem med den "sociala interaktionen" dvs skapa och behålla normala "kompisförhållanden".
netaave: KÄMPA PÅ!!! Jag vet att man som förälder inte blir trodd... men låt er inte slås ner av det. NI GÖR DET RÄTTA!!!!
Ni har ändå tur som verkar ha en skola/omgivning som tar tag i bitar.
björn
TeliaNet
06-12-2004, 22:49
jaha, OK. nu ser jag bara föräldrar som skrivit om deras barns problem, det är nog inte alltid lätt att vara förälder under sådana omständigheter.
[QUOTE]Albert Einstein Albert började tala relativt sent, enligt honom själv konsulterade hans föräldrar en läkare: "Hur gammal jag då var, kan jag inte säga, säkert inte under tre." Det är naturligtvis en lättnad för alla oroliga föräldrar, och för all del oroliga barn - Valentin berättar om hur släktingarna berättade för barnen om farbror Albert som lärde sig tala så sent - men extremt sent är det inte, och något tecken på dyslexi är det absolut inte.
------------------- Min svåger brukar berätta följande historia om första gången unge Albert talade. (Om den är sann vet jag inte, men den är ganska rolig):
Vid middagbordet öppnade Albert (då ca 4 år gammal) munnen och sade: "Die Suppe ist kalt!" (Soppan är kall!) Modern utbrast då: "Aber Albert, mein Shatz, warum hast du nichts bisher gesagt?" (Men Albert lille, varför har du aldrig sagt någonting tidigare?) Albert svarade: "Bisher war alles in ordnung!" (Tdigare var det inga problem!)
------------------------ Angående dyslexi, så går det faktiskt att träna bort, åtminstone de lindrigare formerna. Det borde jag ju veta, eftersom både jag själv och flera andra i min familj har det. Bästa sättet är att läsa, läsa och åter läsa. Eftersom det kan finnas ett visst motstånd mot detta hos ett barn med lässvårigheter, gäller det att sätta en bok i handen på ungen som är tillräckligt lätt och tillräckligt attraktiv för att det ska vara värt besväret.
Jag tränade upp min hästtokiga och dyslektiska systerdotter genom att ge henne en enkel hästbok, (Jag tror den hette Britta och Silver). Första dagen kom hom stolt ner från sitt rum och berättade att 'Nu har jag läst 2 kapitel', efter några dar bad hon om nästa bok i serien (jag tror det fanns 7 eller 8). Inom ett par veckor hade hon kommit över sitt läshandikapp och avancerat till betydligt svårare böcker.
Det gäller mest att starta processen.
Bettson
07-12-2004, 01:29
Dylsexi är egentligen ett samlingnamn för en massa olika problem med läsning och skrivning på samma sätt som cancer inte är en sjukdom utan ett samlingsnamn för mänga olika sjukdomar. Det finns dyslektiker som bara har problem med siffror, det finns faktiskt ett särskilt namn på det kommer inte ihåg vad det är bara. En del dyslektiker har problem med läsningen andra läser hyfsat eller kan med träning lära sig läsa hyfsat andra har bara skrivproblem. Vilken typ av inlärning som dominerar är olika hos olika personer. En del lär sig bäst via hörseln andra bäst vi ögat eller något annat sinne. Problemem vid dyslexi och därmed lösningarna är olika för varje person. Att göra en fullständig diagnos för att lägga upp en behandlingsplan för en elev tar en hel dag, i alla fall på dyslexicentrum i Uppsala. Vi gjorde det när vår äldsta son vägrades test och diagnos. Vi betalade själva. Sedan använde kommunens skolpsykologer som tydligen har ansvaret för dyslexiutredningar protokollet för att ställa en egen diagnos. Sonen hade enligt dessa inte dyslexi han hade "bara problem med stavningen".
Hexmaster
07-12-2004, 08:56
CITAT (gammelnalle @ 06-12-2004, 17:16) Hej och Välkommen!!!
Kul att du hörde av dig... alltid roligt med "feedback". Tacktack. Försöker hålla lite koll på vilka som läser mina sidor, det är ju lika mycket feedback åt mitt håll, om man säger så Sidan handlar alltså inte så mycket om dyslexi som om folk som påstås vara dyslektiker men som inte är det. Om denna märkliga företeelse skriver jag följande sammanfattning: CITAT Syftet med att lista kändisar med dyslexi är givetvis att gjuta mod i dyslektiker, barn som tror att de har det och deras föräldrar, och för den delen även att visa icke-dyslektiker att dyslexi inte på något sätt är oförenligt med hög intelligens och framgång i livet, vilket är nog så sant. Men ett gott syfte kan aldrig ursäkta slarvig bevisföring; att man är dålig i skolan kan vara ett symptom på dyslexi, men som ensamt bevis räcker det inte. Tvärtom ger förfarandet ett intryck av att det krävs lite fuskande med fakta för att få fram en rejäl samling dyslektiska berömdheter, vilket inte bara är fullkomligt osant utan dessutom motverkar syftet.
Edit: Sammanfattningens slutkläm nu i fetstil. För extra tydlighet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|