Gossen Ruda
27-02-2003, 18:36
Tycks denna lilla skönhet anse. Köpte den vid årsskiftet. Efter några veckor kom det några blommor men sen slutade den blomma. Men nu har den satt igång igen och det med besked. Får se hur den kommer att överleva. Har lite problem med att växterna inte klarar det omväxlande skyfallen och ökentorkan i mina fönster. Köpte även några andra "vanliga" kaktusar. Ditt fel, Ingrid.
Jag har stött på bladkaktusar, inköpta som "novemberkaktusar", som har blommat i tre omgångar på raken varje vinter. De överlevde utan men...
abborrmaster
27-02-2003, 20:43
hehe själv kör jag bara med kaktusar som har BLOBBAR eller vad man ska kalla det... Grenar, bollar och liknande

De blir så söta när de gror då

/Simon
Gunvor Nilsson
27-02-2003, 21:45
Av Schlumbergera finns Novemberkaktus S. truncata och Julkaktus S.xbuckleyi (utan "horn" på bladen) och Påskkaktus S. (?)
http://www.botan.uu.se/kaktus/regnkaktus.html
abborrmaster
27-02-2003, 21:47
skillnaden mellan kaktus och suckulent trodde jag var taggarna!
/Simon
Gossen Ruda
03-03-2003, 18:38
Näh. Kaktusar tillhör en särskild växtfamilj, Cactaceae, med över 1000 arter. Alla kaktusar är suckulenter men alla har inte taggar. Sen finns det mängder med andra växter som också är suckulenter, både med och utan taggar. Den vanliga High Chaparall är t.ex. en törelväxt från Afrika. Suckulent betyder att växterna klarar av att lagra vatten till torrperioderna.