Full version: Beskära rönn
elin
På min tomt växer en rönn, 10-15 år gammal. Den är jämn och fin men har blivit för stor. Den skuggar mycket och tränger undan andra växter. Jag har två funderingar på vad man skulle kunna göra:
Fungerar det att glesa ur en rönn? Håller den sej sedan gles eller växer det ut nya grenar så den blir tät direkt? Vilken tid på året ska man i så fall beskära? Jag bor i zon 5.
Om man avverkar en rönn, växer det ut rotskott så att den blir mer som en buske?
Är det någon som har andra ideer vad man kan hitta på med en förvuxen rönn i en liten viiaträdgård?
KURT
Det växer upp stubbskott om man avverkar. Man kan glesa ur den och jag tror inte att den är känslig för vilken åsrtid man gör det, man bör dock unvika att klippa under savningen. Men vinter eller eftersommar går bra.
*Birger*
Jag skulle snarare säga att problemet inte ligger i att rönnen är för stor, utan snarare att platsen är för liten. En tumregel för framtiden är att aldrig plantera träd som har en större slutstorlek än platsen de är avsedda för. Allt annat är slöseri med resurser, såväl ekonomiskt som estetiskt och ekologiskt. Träd ska röras så lite som möjligt.

Efter dessa bannor rolleyes.gif ska jag säga att det inte är några större problem att glesa ut en rönn, förutsatt att man genomför beskärningen på ett korrekt sätt. Först måste du fråga dig vad du egentligen vill att det ska se ut på platsen. Vill du ha en buske, så ta ned rönnen och plantera något annat på platsen, eftersom rönn inte är jättebra som buske. Överväg allvarligt att ersätta rönnen med något annat, varför inte en Pelarrönn (Sorbus aucuparia 'Fastigiata'), eller en Ullungrönn (Sorbus 'Dodong'). Vill du fortfarande ha kvar trädet och beskära det måste du fråga dig om du har möjlighet att utföra beskärningen korrekt så resultatet blir tillfredsställande. Har du inte de möjligheterna, så anlita någon med kunskap eller förkovra dig i beskärningslitteraturen.
Anledningen till att jag säger detta är inte att vara elak utanför att det finns inget så fult som ett illa beskuret träd, och man har ofta väldigt små möjligheter att rätta till det om det väl har blivit fel. Att beskära en rönn innebär oftast att du måste upprepa denna beskärning med några års mellanrum eftersom borttagande av grenar leder till produktion av nya. Framför allt växer rönn efter hård beskärning gärna på höjden, vilket ger ett fult utseende.

Om du ska beskära så tänk alltid i "hela grenar", d.v.s. beskär alltid av till närmaste grenfäste och lämna aldrig stubbar. Toppa den heller inte, utan ge trädet alltid en möjlighet att växa uppåt. Utför hellre beskärningen under två eller tre år istället för att göra allt på en gång.
Lycka till! smile.gif
Cilla
Jag skulle övervägt att ta bort rönnen även om just rönn tillhör de träd som klarar beskärning bättre än andra vildväxande träd.

Man kan glesa för att släppa in ljus, men om man har målsättningen att minska kronans yttre storlek brukar resultatet bli att rönnen blir stympad och oformlig. Det går att under flera år minska kronans volym genom att beskära i grenklyka och spara välriktade grenar, men det blir sällan vackert. Gör du en beskärning, sikta på att ta lite varje år och inte allt på en gång.

Toppen och de övre delarna vill trädet minst av allt bli av med, medan det bättre tolererar att bli av med de lägst sittande grenarna och de lägst in i kronan. Grova grenkapningar brukar ofta resultera i sjuka eller oformliga, kämpande träd.

Beskär man rönn på vårvintern stimulerar man ny skottbildning medan en beskärning i juli, augusti, september inte gör det i samma utsträckning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon