Jag skulle snarare säga att problemet inte ligger i att rönnen är för stor, utan snarare att platsen är för liten. En tumregel för framtiden är att aldrig plantera träd som har en större slutstorlek än platsen de är avsedda för. Allt annat är slöseri med resurser, såväl ekonomiskt som estetiskt och ekologiskt. Träd ska röras så lite som möjligt.
Efter dessa bannor

ska jag säga att det inte är några större problem att glesa ut en rönn, förutsatt att man genomför beskärningen på ett korrekt sätt. Först måste du fråga dig vad du egentligen vill att det ska se ut på platsen. Vill du ha en buske, så ta ned rönnen och plantera något annat på platsen, eftersom rönn inte är jättebra som buske. Överväg allvarligt att ersätta rönnen med något annat, varför inte en Pelarrönn (Sorbus aucuparia 'Fastigiata'), eller en Ullungrönn (Sorbus 'Dodong'). Vill du fortfarande ha kvar trädet och beskära det måste du fråga dig om du har möjlighet att utföra beskärningen korrekt så resultatet blir tillfredsställande. Har du inte de möjligheterna, så anlita någon med kunskap eller förkovra dig i beskärningslitteraturen.
Anledningen till att jag säger detta är inte att vara elak utanför att det finns inget så fult som ett illa beskuret träd, och man har ofta väldigt små möjligheter att rätta till det om det väl har blivit fel. Att beskära en rönn innebär oftast att du måste upprepa denna beskärning med några års mellanrum eftersom borttagande av grenar leder till produktion av nya. Framför allt växer rönn efter hård beskärning gärna på höjden, vilket ger ett fult utseende.
Om du ska beskära så tänk alltid i "hela grenar", d.v.s. beskär alltid av till närmaste grenfäste och lämna aldrig stubbar. Toppa den heller inte, utan ge trädet alltid en möjlighet att växa uppåt. Utför hellre beskärningen under två eller tre år istället för att göra allt på en gång.
Lycka till!