Full version: Orkideer
nilssontherese
Min Cambria som blommat så fint har fått ihopskrumpna bulber en tid efter blommning!! Och nu har även den nyligen inköpta Cambrian börjat att få skrumpnande bulber!! Vad är fel?? Vad har jag gjort för fel??? Snälla någon hjälp!! Jag vill ju inte att de ska dö!! wacko.gif

MVH Therese
Gunvor Nilsson
För säkerhets skull - lägg ut ditt nödrop i Svenska Orchidésällskapets forum. Där får du experthjälp om ingen här kan hjälpa dej! ohmy.gif
http://www.orchidesallskapet.nu/
Åsa, mälardalen zon 2
Det är lite svårt att veta eftersom Cambria tydligen inte är någon art utan det är ett namn som förekommer i handeln på flera olika arter.

Jag har en gul med lite bruna fläckar som ICA sålde under namnet Cambria men vad den heter i verkligheten vet jag ej, just nu har jag den svalt(ca +15C) och ljust + jorden hålles bara lätt fuktig, lite mer åt det torra hållet. På sommaren har jag den ute ända tills det blir risk för frost (sensommar-höst).

Även orchidéhuset har bra information om skötsel av orkidéer på sin hemsida:
http://www.orchidehuset.se/
Christer C
Att bulberna blir lite skryngliga kan i viss mån vara normalt. På vintern när man inte vattnar så mycket så tar plantan vätska och näring ur bulben som är ett "förråd". Har förfarandet gått fort finns dock risk att ågot är galet med plantan. Försök lirka upp den ur krukan och se hur rötterna ser ut. är dom vita, fasta och fina är det säkert ingen fara. Är dom sladdriga och mörka mår dom inte bra och då beror det förmodligen på övervattning. Då bör du skära bort alla döda delar och plantera om i ny orkidékompost. När du kollar rötterrna så håll ena handen över komposten, vänd krukan snett upp och ner och lyft försiktigt krukan.
nilssontherese
CITAT (Christer C @ 03-03-2003, 22:59)
Att bulberna blir lite skryngliga kan i viss mån vara normalt. På vintern när man inte vattnar så mycket så tar plantan vätska och näring ur bulben som är ett "förråd". Har förfarandet gått fort finns dock risk att ågot är galet med plantan. Försök lirka upp den ur krukan och se hur rötterna ser ut. är dom vita, fasta och fina är det säkert ingen fara. Är dom sladdriga och mörka mår dom inte bra och då beror det förmodligen på övervattning. Då bör du skära bort alla döda delar och plantera om i ny orkidékompost. När du kollar rötterrna så håll ena handen över komposten, vänd krukan snett upp och ner och lyft försiktigt krukan.

Jag hade en till fråga som jag undrat över......Jag köpte nyligen orkideebok där det stod att om man vattnat orkideen för lite och bulberna skrumpnat ihop, skulle man ställa den i ett djupt fat och låta den suga upp vattnet i ca en halvtimme....kan detta stämma ??Eller är det lätt att man dödar den?? unsure.gif

MVH Therese
Alpiner i Halmstad
Vi doppar krukorna upp och ner ett antal gånger, tills vi känner på krukornas tyngd att de är genomfuktade. Samtidigt sköljs då också saltöverskottet ur planteringsmaterialet.
Ställer man ner krukorna under så lång tid kommer kompostan att bli genomblöt i botten, med reultat att rötterna på många arter drunknar.
Resultatet kan Du se i vårt album.
M.v.h. Bernt
lasslo86
Det är helt normalt alla bulber brukar dra ihop sig som ett russin. efter hand så kommer en ny bulb och då måste du vara noga med att den inte torkar för då slutar bulben att växa. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon