Full version: scabiosa
-asno-
Skulle vilja ha vädd av någon sort, men har fått för mig att den är mindre härdig. Kan någon hjälpa mig med en sort som tål zon 7, eller kan någon absolut avråda mig så jag slipper fundera längre laugh.gif

/Åsa
Betty
Scabiosa caucasia, Kaukasisk höstvädd borde funka. Hittade den på Hanneles hemsida. smile.gif
fiffigafrun
Knautia macedonia kanske? Vet ej om jag stavat rätt men kallas på svenska för höstvädd. Vinröd/purpur i färgen, jättesnygg tycker jag. Funkar då i z5 vad jag vet. SKa testa den själv till våren.
kerstin z5-6
Knautia macedonia-grekisk vädd tror jag det svenska namnet är ? den är ju benhärdig så den går def.

Scabiosa-Höstvädd ,som Scabiosa caucasica 'Isaac House -är snygg och går hos min kompis Åsa i östersundstrakten smile.gif
fiffigafrun
Ja, visst Kerstin, jag yrar jag vet ju mkt väl att den heter Grekisk vädd på svenska. Höstvädd ser ju helt annars ut... wub.gif

Läste nån stans att någon tyckte färgen på grekisk vädd påminde om nån gammal sammetsfåtölj! Jag håller med om det.

Fröer till den grekiska vädden plockade jag fickorna fulla på i parken på Tom Tits experiment i Södertälje i somras. För det får man väl göra va? Ta med sig lite fröer från en park va? rolleyes.gif

Det var ju ingen botanisk trädgård liksom...

Grekisk vädd är väl rätt lättsådd va?
Helen i Piteå Zon 5
Jodå, jättelätta att så, inne 1 dygn sedan ut med fröna under snön! Dom gror i början på maj, hinner bli stora och fina under sommaren. /Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon