Kanna
Hej,

Jag r helt ny hr och alldeles nybliven gare av en trdgrd, allts: kan inget vet inget! Trdgrden r eftersatt, det kan t.o.m. jag se. Nstan inga vxter eller buskar, men ett ppeltrd som misshandlats.

Jag skulle vilja ha tips p en bra plantskola i skne, helst i Lundatrakten. Jag kommer nog att behva all hjlp jag kan f...
Christer i Falkping
Bohus perenner ligger i och fr sig i Bstad, men den r bra.
Christer.
*Birger*
Du ska f ett antal som jag kan rekommendera:

- Ystad plantskola i Ystad. Kunniga och har mycket.
- Stngby plantskola utanfr Lund. r inte sker p om dessa sljer till privatpersoner, men du kan ju alltid frska...
- Landsbergs perenner utanfr ngelholm. Vldigt duktiga p perenner.
- Tirups rtagrd utanfr Lund. Trevligt stlle som ocks har en del perenner.
- bergs plantskola, ja utanfr Ystad. Har en del kul och annorlunda saker i busk- och trdvg.
- karps allvxtcenter. Har det mesta i vxtvg och kunnig personal.
- Tengwalls gardencenter mellan Burlv och karp. Har inte varit dr sen de gjorde om, men de kan nog ha hunnit bli ngot.
- spabs vxtvaruhus utanfr Lund (mot karp till). De har ocks en hel del, men vet inte s mycket om hur kunniga de r.
- Det finns en plantskola (Gardencenter) i Landskrona ocks som jag inte kommer ihg namnet p, men de har annorlunda vxter och kunnig personal.

Jag vill inte nedvrdera ngot stlle men jag r personligen inte s frtjust i Gardencentrarna p Burlvs center, Bauhaus eller Dalby trdgrdshagen eftersom jag p ett eller annat stt gjort negativa erfarenheter p dessa stllen. Men det r min sikt....
Lycka till!
Cilla
Av de Birger nmner gillar jag bergs och Tipups bst, men det finns en annan inspirationsklla ocks inte alltfr lngt ifrn Lund: Kolonitrdgrdarna strax utanfr Ystad. Hur stor variation som helst, med rester frn 1940-tal.
vickeva
Flyinge plantshop, Heidi Palmgren i Lddekpinge och bergs i Ystad r definitivt mina favvisar..
*Birger*
Just det! Flyinge glmde jag helt. Det r ett bra stlle. Och det var naturligtvis Heidi Palmgren i Lddekpinge jag tnkte p, fast jag sade fel stad. Tack Vickeva!
Evin
Vellingeblomman - har ett helt ok sortiment.
Paletten i Malm - har ett litet sortiment av perenner, buskar, etc, men vldigt fint annuellt utbud,

/E - ox nybrjare i trdgrden
Kanna
Hej,

Tack fr alla tips! Det hr r verkligen ett suvernt forum. Har ngon testat Lunds plantskola?

Hanna
vickeva
CITAT (Kanna @ 08-12-2004, 19:14)
Har ngon testat Lunds plantskola?

Vilket r Lunds plantskola? r det den som ligger i Dalby, den bytte namn miss jag, men inte till vad...
Kanna
Lunds plantskola ligger p Kvlingevgen mot Vallkrra, Furulund, Kvlinge allts norra Lund (inte Dalby).
*Birger*
CITAT (Cilla @ 06-12-2004, 17:54)
Av de Birger nmner gillar jag bergs och Tipups bst, men det finns en annan inspirationsklla ocks inte alltfr lngt ifrn Lund: Kolonitrdgrdarna strax utanfr Ystad. Hur stor variation som helst, med rester frn 1940-tal.

Cilla har ocks helt rtt i att kolonitrdgrdarna i Ystad r bra inspirationskllor. Men r det Edvinshems kolonier eller Grningens du tnker p (eller bda)?

Dessutom finns det ett antal koloniomrden i Lund som r bra inspirationskllor. Omrdet mellan Dalbyvgen-Tornavgen-stra Fladsvgen r helt OK, med lite varierande kvalitet. Glm dessutom inte bort Lunds botaninska trdgrd! Massor av inspiration finns att hmta dr! smile.gif
vickeva
CITAT (Kanna @ 09-12-2004, 10:28)
Lunds plantskola ligger p Kvlingevgen mot Vallkrra, Furulund, Kvlinge allts norra Lund (inte Dalby).

wub.gif hade jag ingen aning om... bor ju hr... fast sder om stan...
pisanggoreng
Utanfr Landskrona hittar man Hortogreen. De kan ocks skicka vxter om man s vill.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon