Hej,
Jag är helt ny här och alldeles nybliven ägare av en trädgård, alltså: kan inget vet inget! Trädgården är eftersatt, det kan t.o.m. jag se. Nästan inga växter eller buskar, men ett äppelträd som misshandlats.
Jag skulle vilja ha tips på en bra plantskola i skåne, helst i Lundatrakten. Jag kommer nog att behöva all hjälp jag kan få...
Christer i Falköping
06-12-2004, 12:53
Bohus perenner ligger i och för sig i Båstad, men den är bra.
Christer.
*Birger*
06-12-2004, 13:59
Du ska få ett antal som jag kan rekommendera:
- Ystad plantskola i Ystad. Kunniga och har mycket.
- Stångby plantskola utanför Lund. Är inte säker på om dessa säljer till privatpersoner, men du kan ju alltid försöka...
- Landsbergs perenner utanför Ängelholm. Väldigt duktiga på perenner.
- Tirups örtagård utanför Lund. Trevligt ställe som också har en del perenner.
- Åbergs plantskola, Öja utanför Ystad. Har en del kul och annorlunda saker i busk- och trädväg.
- Åkarps allväxtcenter. Har det mesta i växtväg och kunnig personal.
- Tengwalls gardencenter mellan Burlöv och Åkarp. Har inte varit där sen de gjorde om, men de kan nog ha hunnit bli något.
- Öspabs växtvaruhus utanför Lund (mot Åkarp till). De har också en hel del, men vet inte så mycket om hur kunniga de är.
- Det finns en plantskola (Gardencenter) i Landskrona också som jag inte kommer ihåg namnet på, men de har annorlunda växter och kunnig personal.
Jag vill inte nedvärdera något ställe men jag är personligen inte så förtjust i Gardencentrarna på Burlövs center, Bauhaus eller Dalby trädgårdshagen eftersom jag på ett eller annat sätt gjort negativa erfarenheter på dessa ställen. Men det är min åsikt....
Lycka till!
Av de Birger nämner gillar jag Åbergs och Tipups bäst, men det finns en annan inspirationskälla också inte alltför långt ifrån Lund: Koloniträdgårdarna strax utanför Ystad. Hur stor variation som helst, med rester från 1940-tal.
vickeva
06-12-2004, 20:00
Flyinge plantshop, Heidi Palmgren i Löddeköpinge och Åbergs i Ystad är definitivt mina favvisar..
*Birger*
07-12-2004, 12:35
Just det! Flyinge glömde jag helt. Det är ett bra ställe. Och det var naturligtvis Heidi Palmgren i Löddeköpinge jag tänkte på, fast jag sade fel stad. Tack Vickeva!
Vellingeblomman - har ett helt ok sortiment.
Paletten i Malmö - har ett litet sortiment av perenner, buskar, etc, men väldigt fint annuellt utbud,
/E - oxå nybörjare i trädgården
Hej,
Tack för alla tips! Det här är verkligen ett suveränt forum. Har någon testat Lunds plantskola?
Hanna
vickeva
08-12-2004, 22:30
CITAT (Kanna @ 08-12-2004, 19:14)
Har någon testat Lunds plantskola?
Vilket är Lunds plantskola? Är det den som ligger i Dalby, den bytte namn miss jag, men inte till vad...
Lunds plantskola ligger på Kävlingevägen mot Vallkärra, Furulund, Kävlinge alltså norra Lund (inte Dalby).
*Birger*
09-12-2004, 15:54
CITAT (Cilla @ 06-12-2004, 17:54)
Av de Birger nämner gillar jag Åbergs och Tipups bäst, men det finns en annan inspirationskälla också inte alltför långt ifrån Lund: Koloniträdgårdarna strax utanför Ystad. Hur stor variation som helst, med rester från 1940-tal.
Cilla har också helt rätt i att koloniträdgårdarna i Ystad är bra inspirationskällor. Men är det Edvinshems kolonier eller Gröningens du tänker på (eller båda)?
Dessutom finns det ett antal koloniområden i Lund som är bra inspirationskällor. Området mellan Dalbyvägen-Tornavägen-Östra Fäladsvägen är helt OK, med lite varierande kvalitet. Glöm dessutom inte bort Lunds botaninska trädgård! Massor av inspiration finns att hämta där!
vickeva
09-12-2004, 17:17
CITAT (Kanna @ 09-12-2004, 10:28)
Lunds plantskola ligger på Kävlingevägen mot Vallkärra, Furulund, Kävlinge alltså norra Lund (inte Dalby).

hade jag ingen aning om... bor ju här... fast söder om stan...
pisanggoreng
10-12-2004, 09:20
Utanför Landskrona hittar man
Hortogreen. De kan också skicka växter om man så vill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.