Orchid
Hej allesammans!

Jag undrar om man kan använda provado plus på orchideer?
pejori
ja biggrin.gif biggrin.gif
Orchid
Vad bra!! biggrin.gif
Alpiner i Halmstad
Normalt räcker det med behandling med vanlig Provado i sprayform. det är endast om plantorna drabbats av falskt spinn, som man får ta till Provado plus.
M.v.h. bernt
Nymphaea
kolla här!
Eva St
Vilken bra sida - finns nu i favoriter
Orchid
CITAT (Eva St @ 07-12-2004, 12:20)
Vilken bra sida - finns nu i favoriter

Visst är den.. finns i mina favoriter sedan ett tag tillbaka.. =)
Alpiner i Halmstad
Jag har också punkterat några erfarenheter av odling sedan 20 år tillbaks.
Fler växtbilder finns på hemsidan.

Så odlar vi tropiska orkidéer.

M.v.h. Bernt
kristerh
Ullöss och sköldlöss behandlar jag med följande hämtat från orkideéförbundets hemsida:
3 st provadopinnar löses upp i 1,25 l varmt vatten, låt stå över natten så tabletterna löses upp ordentligt, 6 st till 2,5 lit osv...
se till att orkideerna är ordentligt torra när du gör denna kur så att de suger i sig giftet ordentligt.
krister
Alpiner i Halmstad
Provadopinnarna innehåller 18% kväve också. Pinnarna är avsedda att stoppa ned i krukväxtjorden på vanliga krukväxter.
Kvävehalten i orkidegödning bör inte överstiga 5%.
Jag tycker därför att det är lämpligare med spray, speciellt nu under vintern när vi normalt inte tillför någon gödning till plantorna.
M.v.h. Bernt
Annlo
Bernt, menar du att du inte göder dina orkidéer nu? Mina blommar för fullt och jag göder dem varannan vattning... Är det för mycket tror du? (De verkar må gott...)

Annlouice
kristerh
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 07-12-2004, 14:54)
Provadopinnarna innehåller 18% kväve också. Pinnarna är avsedda att stoppa ned i krukväxtjorden på vanliga krukväxter.
Kvävehalten i orkidegödning bör inte överstiga 5%.
Jag tycker därför att det är lämpligare med spray, speciellt nu under vintern när vi normalt inte tillför någon gödning till plantorna.
M.v.h. Bernt

Det är flera som rekommenderar pinnarna på orkideeförbundet och även experterna på orkidehuset rekommenderar att man använder pinnarna, att spraya hjälper inte speciellt bra på ullöss som drabbat orkideerna.
Gödning ger man även på vintern dock inte lika ofta kanske 1 gång i mån i stället för 1 gång varannan vecka på sommaren och självklart skall man inte gödsla orkideer som vilar utan enbart de som blommar.
krister
GoSatta
efter som jag bara hade spray tog jag och sprayade i vatten och sen doppade orchideerna så att medlet kom in över allt. fungerade hur bra som helst mot mina ullöss
kristerh
CITAT (GoSatta @ 08-12-2004, 09:46)
efter som jag bara hade spray tog jag och sprayade i vatten och sen doppade orchideerna så att medlet kom in över allt. fungerade hur bra som helst mot mina ullöss

Kolla om någon vecka efter nya otäckingar, de har en tendens att komma tillbaks, du får nog göra om behandlingen efter ett tag.
krister
GoSatta
Jo ja gjorde som det stog hos orchidesällskapet, sparade vattnet och körde även veckan efter.

Detta va 4 5 månader sen och inte sett dom sen dess.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon