Full version: Tomater
Selma
I somras hade jag för första gången på länge tomatplantor. Jag hade Dansk export, 6-7 plantor på friland, zon 3, och fick 10-12 kg tomater. Nu vill jag pröva några andra sorter, och har just skrivit till Michael Andersson, Tomatsidan, och beställt fröer, bl a Sibiria. Den ska ju vara väldigt tidig!
Har någon av er prövat den sorten? Eller har ni tips på andra frilandstomater? Tacksam för alla tips!
Ingrid på Västkusten
Jag är personligen inte omegaimpad av just Siberia för mig är den inte alls tidig :-/ eller god heller jämfört med andra sorter. Brukar beställa ifårn www.tomatklubben.se
och ifrån Runåberg, de har ett litet med gott urval där också.
Frode
Jeg er veldig fornøyd med Tidlig Rød fra Micke. Den gir masse små søte gode tomater og er ikke så sårbar for dårlig vær.
gammelnalle
CITAT (Frode @ 07-12-2004, 10:15)
Jeg er veldig fornøyd med Tidlig Rød fra Micke. Den gir masse små søte gode tomater og er ikke så sårbar for dårlig vær.

Välkommen till forumet Frode

hoppas du ursäktar att jag frågar:

Vad är detta för tomat??? Tidig Röd från Micke!!!

Då jag själv är totalamatör och inte känner till speciellt många sorter kanske jag är helt ute och cyklar... men är Micke något norskt fröföretag eller???

Då årets skörd av tomater inte var den allra bästa, kommer jag att följa denna tråd för 2005 års tomatodling...

ha det
inglis
Jag provade många nya sorter i år,tyvärr var det inte något bra tomatår.provade några från Tomatklubben.Bästa turen hade jag med Gardeners Delight och Sungold.Det är ju mindre tomater båda sorterna så det kanske var därför de gick på.
Ingrid på Västkusten
Nej jag håller med - urtaskigt tomatår - friland, däremot så hade jag misströstat om vintersquashen men de två tvåochenhalv veckas tropisk värme vi fick gjorde susen :-)

Jag skall göra nya försök nästa år! Har kikat en del på Vidaverde www.vidaverde.co.uk också när dte gäller tomater och skall testa en del därifrån.
Selma
Gammelnalle:
www.tomatsidan.se
gammelnalle
CITAT (Selma @ 08-12-2004, 10:35)
Gammelnalle:
www.tomatsidan.se

TACK!!!

Va enkelt om man kan..... sleep.gif sleep.gif sleep.gif sleep.gif

smile.gif smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon