Full version: Efterlyses
Sulawesii
Någon som har recept på mindre onyttigt fikabröd? Har exprimenterat här hemma, med VÄLDIGT dåligt resultat. Trodde inte att det skulle vara så svårt att få till det....
Något riktigt nyttigt och gott matbröd vill jag också gärna ha recept på!
*Felix matte*
Sorry sad.gif jag koncentrerar mig på "gott" och har därför inga "nyttiga" recept tongue.gif
evarina
Matbröd eller fikabröd?
Finns det nyttigt fikabröd?

Det enda jag kan tipsa om är att använda enbart lättprodukter. Jag har en kompis som är kanon på att baka och hon använder lättmargarin, minigrädde etc när hon bakar. Det enda som inte blir bra då är hallongrottor.
/E
Betty
Orden nyttigt och gott brukar inte vara så vanligt förekommande i samma mening, om du förstår vad jag menar... rolleyes.gif
Nyttigt fikabröd har jag tyvärr inget recept på men däremot ett recept på nyttigt och gott matbröd1 smile.gif Inas nyttiga och goda jättelimpa. Mums filibabba... wub.gif
Sulawesii
Tack för länken, Betty!

Eftersom ingen annan kommit med något mindre onyttigt fikabrödsrecept får jag väl göra det själv tongue.gif ! Här är det:

Urbans grova kanelbullar Ca 30 st

300 g grahamsmjöl (ca 5 dl)
4 dl ljummet vatten
150 g smör
1,5 dl råsocker
1 rågad tsk havssalt
2 tsk nymald kardemumma
1 dl mjölk
50 g jäst
7-8 dl vetemjöl special

Fyllning:
200- 250 g rumsvarmt smör
malen kanel
ca 0,5 dl råsocker

Häll grahamsmjölet i en skål, häll på det ljumma vattnet och låt stå över natten.
Nästa dag: Blanda smöret i en kastrull med råsocker, havssalt, kardemumma och mjölk. Koka upp och sjud några sekunder, häll blandningen i grahamsblandningen och rör om. Då är vätskan ca 37 grader.
Smula ner jästen, rör om tills den lösts upp och rör i vetemjölet, lite i taget till en smidig deg. Låt den jäsa under duk ca en timme.
Sätt ugnen på 225 - 250 grader.
Dela degen i två delar, forma till bollar som kavlas ut på mjölat bord till rektangulära plattor. Bred hälften av det rumsvarma smöret på varje platta, strö på rikligt med kanel och strö till sist över råsocker. Rulla ihop til en rulltårta från långsidan, skär varje rulle i ca 15 skivor och lägg bullarna på bakplåtspapper på plåtar.
Grädda bullarna mitt i ugnen ca 15 minuter eller tills de är genomgräddade.

Väldigt utförligt recept..... skrev direkt från källan. Orkade inte översätta det till "Sulawesiiska". Lite jobbigt med all onödig information. Men, men.... ingen kan väl göra fel nu!

blink.gif rolleyes.gif
netaave
Är det nyttigt i form av mindre fett eller mindre socker du menar?

Jag har en del både och.
Sulawesii
Mindre socker. Det gör ju inget om det är mindre fett i heller, men socker är det som jag helst vill komma undan.
netaave
Då kan du byta ut det vanliga strösockret mot fruktos och minska med en fjärdedel, alltså 1 dl blir 3/4 dl.
Sulawesii
Använder mig av fruktos (och råsocker) emellanåt, men jag funderar på om det verkligen är så mycket nyttigare (förutom att mängden blir mindre) än vanligt socker?

I vilket fall som helst ska jag testa ditt förslag, netaave. Mindre mängd är ju iallafall bättre än större mängd.

Gör ibland banankaka på halvruttna bananer och utan socker. Det är ju lite samma sak.
Christoffer
Ojojoj! Då har jag ett jättebra. Det är kesorundstycken. Jag får bara leta upp receptet. Supergoda och saftiga.
Sulawesii
Jag väntar med spänning!
netaave
Fruktos är betydligt nytigare än socker, tas upp av kroppen på ett helt annat sätt.
Sulawesii
Ok. Är inte så påläst. Men, jag har så smått börjat jobba på det eftersom jag vill försöka undvika socker.
netaave
CITAT (Sulawesii @ 10-12-2004, 23:21)
Ok. Är inte så påläst. Men, jag har så smått börjat jobba på det eftersom jag vill försöka undvika socker.

Jag ersätter allt socker i mat och bak med fruktos, har också försökt att sänka intag av vetemjöl till ett minimum och blandar aldrig fett och kolhydrater längre.
På det viset har jag gått ner nästan 40 kg.
Sulawesii
Hur menar du "blandar ej fett och kolhydrater längre"?
netaave
CITAT (Sulawesii @ 11-12-2004, 16:40)
Hur menar du "blandar ej fett och kolhydrater längre"?

Inget smör på mackan, inga smörbaserade såser utan fraich och/eller ost i stället.
Inget smörbaserat till pasta ris och potatis, har också gått över till enbart fullkornsris, fullkornspasta och äter bara potatis eller andra kokta stärkelserika rotfrukter nån gång i månaden.
GI-mat alltså.
Sulawesii
Ok, då är jag med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon