Full version: Sena höstbesökare
Gossen Ruda
En något ovanlig bildvinkel, underifrån. Fotograferad genom fönstret i lördags i Landvetter. Benen tycks ha hamnat lite konstigt men det går bra ändå.

Krypet ifråga är en nattslända, troligen av släktet Limnephilus. Kanske arten L. nigricens som är mycket senflygande. Nattsländorna heter Trichoptera på latin vilket betyder ungefär håriga vingar och det syns på bilden. Dom är nära släkt med fjärilarna men dessa har ju som bekant fjäll på vingarna istället.

Så en annan knappt centimeterstor krabat som kröp på huset. En icke fullvuxen, dvs en juvenil, bladkrabbspindel( Diaea dorsata). En hona. Normalt håller den till bland trädens blad men dessa är sällsynta på vintern. Därför övervintrar den bl.a. under bark och liknande så här har den hamnat lite vilse.

När jag tagit några bilder blev lite irriterad och flyttade sig i sidled. Resultatet blev denna informativa bild. Man ser ankartråden som sträcker sig från dom främre spinnvårtorna. Denna tråd spinner spindeln hela tiden och fäster på underlaget då och då. Beträffande spinnvårtorna så har spindlarna totalt 7 olika typer men ingen art har mer än 5. Dom olika typerna producerar olika trådar.

pisanggoreng
Fina bilder! ohmy.gif
amaira
*amaira kryper försiktigt in...* (det var ju krypvarning?)

Jättefina bilder Ruda!!! wub.gif wub.gif Och fin info-text wub.gif .
Helt i min smak wub.gif

biggrin.gif /amaira.
LenaTuring
Vilka fina bilder, bra kamera måste du då ha.
Färgkonstrasten var slående på bilden med bladkrabbspindeln, kul. smile.gif
Gossen Ruda
Tackar och bockar. Jo, det var inga problem att upptäcka spindeln trots att den var liten. biggrin.gif
yla
suveräna bilder ,,,beundrar

rolleyes.gif rolleyes.gif
messermark
Fina bilder smile.gif

Dock tillhör inte dessa djur mina favoriter huh.gif
Berith
Vilka överlevare! Dom måste ju ha klarat både minusgrader och snö? unsure.gif
amaira
Tittar på krypen igen...

Har faktiskt aldrig sett en nattslända så i detalj! Håriga vingar - det hade jag ingen aning om!
Det är "barna" jag känner till, vattenpölsfantast som jag är. Där bygger de sig ett bo, ett "rör" av vad de finner: småstenar (sandkorn), gräsbitar och andra små växtdelar, osv.
Beroende på vad det är för sorts nattsländelarv, har de en förkärlek för olika material.

Din slända Ruda, har verkligen trasslat in benen laugh.gif . Vänster framben har hamnat i armkrok med höger mellanben, medan högra frambenet är ute och vänstrar rolleyes.gif . Ser han inte lite konfunderad ut på ögonen?? "Hur gick det här till?"

En bladkrabbspindel har jag heller aldrig sett! Det är ett par fantastiska bilder du tagit på den, Ruda, med fin skärpa, och hur du fick med detaljerna på spinnvårtor och tråden!

Fascinerande. Läckert.

/amaira.
amaira
Jag har köpt en ny insektsbok wub.gif wub.gif wub.gif .

Jättefin! Kanske lite stor bara...

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon