Ewa smålänska höglandet
Ginko, Johannesbröd, Papegojbuske, Kryddbuske, Korallbuske, Klockbuske, Blåklocketräd, Kiwi, flera olika gräs, ettåringar, tvååringar ......... damp ner i postlådan igår smile.gif

När jag läser högt för min man vad jag har köpt och hur de ska behandlas blir hans reflektion
- Det låter som om det skulle misslyckas från början laugh.gif laugh.gif

/Ewa zon 4-5
KURT
Lakrisroten är ju en ärtväxt, är den flerårig?
Ewa smålänska höglandet
Ja, det är den

/Ewa zon 4-5
Tesa
Hoppas du lyckas med lakritsroten..jag har försökt flera ggr men ...icke....

Tala sen om för mig hur du bar dig åt... rolleyes.gif
Ewa smålänska höglandet
Jag lovar smile.gif
jag börjar väl med att öppna påsen tongue.gif tongue.gif

/Ewa zon 4-5
kerstin z5-6
Det där klarar du galant -såtillvida vovve inte krafsar i sålådan eller maken värmer den i ugnen smile.gif
Blåklocketrädet gror lååångsamt så ge inte upp ! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Vetenskapliga namn , så kanske jag kan hjälpa mer
papegojbuske ? , Klockbuske -Enkinanthus c ? blink.gif blink.gif blink.gif osv ..
Ewa smålänska höglandet
Ja du Kerstin, det är fler än du som har såna här blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif

Och inte blir det bättre när man ser alla namnen laugh.gif
Erythrina crista-galli, Sollya heterophylla, Indigofera tinctoria, Glycyrrhiza glabra, Tamus communis, Actinidia delciosa, Calycanthus floridus, Ceratonia siliqua, Enkianthus campanulatus, Ginkgo biloba, Parrotia persica, Wisteria sinensis, Dodechateon meadia, Glaucidium palmatum, huh.gif wink.gif huh.gif wink.gif rolleyes.gif

Hunden är en "rackare" gödslade med Crysan i mina krukor med kanna och det var "gräv" i varenda kruka, allt låg på backen wub.gif

/Ewa zon 4-5
kerstin z5-6
Tar de jag kan något om sedan får väl andra fylla på smile.gif Kan också finnas andra metoder än de jag föreslår

Erythrina crista-galli,-stratifieras

Sollya heterophylla, ljust och varmt -gärna undervärme och plast täckning , så ytligt de är ljusgroende- osh seeega .. tålamod smile.gif

Actinidia -kan ta lääänge att få upp men är varmgroende -grodde hos mej först efter 2 månader.

Calycanthus floridus,verkligen läcker ! En sån vill jag ha med -doftar banan anannas och jordgubbe ! Gissar att den vill ha en kallperiod eftersom fröna mogna sent i oktober

Ceratonia siliqua,(carat , som i diamantstolek )har en gång mätts efter fröet till detta :)Ska vara relativt lättgrott , minns inte om jag prövat det men -blötlägg i vamt vatten -kanske över natten , så fröet svullnar upp lite , ta en nål och punktera skalet innan du blötlägger -gror på 3-4 v

Enkianthus campanulatus, surjordsväxt -mycket fin , sås i värme 18- 21 C
håll ,fuktigt men inte vått--viktigt med så färska frö som möjligt

Dodechateon meadia, Kylas , lite oregelbunden groning
'
Glaucidium palmatum, -Kylas - 6-8 v -långsam,och oregelbundet groende , blir ofta ett enda ynka blad, hjärtbladet ! som vissnar ner tidigt -obs -den är inte död utan sover , planteras ut -även om den somnat :)Nästa år kommer de riktiga bladen , skola om tidigt - var försiktig med roten -tål EJ att torka !Ibland 2 köld turer.

Lycka till -intressanta fröval -varifrån beställer du -och har du möjligtheter att övervintra dessa inne ?
Du måste berätta hur det gick smile.gif
K
Ewa smålänska höglandet
Tack Kerstin,
det ska bli spännande och se vad det blir av det här.

Jag har köpt från Impecta och det är ögat smile.gif som köpt, föll för de vackra bilderna och i ärlighetens namn var det nog för att det inte var så många frö laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag har mitt växthus frostfritt så det går nog att ha dem där

Du ska få rapport efter hand rolleyes.gif

/Ewa zon 4-5
Sulawesii
Indigon har jag testat. Den kom upp så villigt. Växte låååångsamt. Sen dog den.
Hoppas att du har bättre tur!
KoloniLottie
Halloj.
Bry dig inte om din man:) Du verkar vara en sann odlings-älskare. Har själv dragit igång ett projekt att driva upp Indigofera tinctoria, ser jättemycket framemot det:) Förresten din hund är jättelik min brors hund som jag tror han var och köpte i småland faktist:) Hon heter Tifa, hans ex. köpte också en tik därifrån fast hon har mer kolsvart nos.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon