A-K
Hej,
när snön smälte undan i förra veckan, upptäckte vi att vårt ena äppelträd har gått i två delar (se bilder)! Vad ska vi göra, ska vi försöka ta bort den stora gren som gått av, eller är det bara att ta ner trädet helt och hållet?sad.gif ??
Malvia
Oj! Vårt bigaråträd började spricka / dela sig av all bärtyngd för några år sen. Vi band då ihop det med ett spännband. Och har inte visat någon svaghet alls. Men det var inte så kraftig spricka som ditt äppelträd har.
*Birger*
Trädet klara sig troligtvis säkert ett par år till, men är naturligtvis försvagat och kommer att i större utsträckning angripas av röta.
Jag har sett träd i mycket värre skick och dessa kan i många år efteråt hålla ihop och ge bra skördar. Jag tycker du ska hjälpa trädet lite genom att stötta upp så fläkningen inte förvärras. Detta gör du enklast genom kraftiga klykor som du stöttar de tyngsta grenarna mot marken.
Sen tycker ag också du ska börja tänka på livet efter detta trädet. Är det ett träd som har mycket betydelse för dig, eller/och är det en sort som är god och fungerar bra? Om ja, så tycker jag du ska ta ympris från trädet och antingen föröka upp ett nytt träd eller be en plantskolist göra detta. På så vis kan du ha kvar "ditt" träd, även när det gamla skulle falla.

Tillägg: Nu när jag tittade nogrannare såg jag att den vänstra grenen är väldigt mycket av...Det är den grenen i så fall som inte klarar sig. Men man vet aldrig. Du förlorar åtminstonde inte på att låta den vara och se om den överlever. För resten av trädet gäller det som är skrivet överst fortfarande.
Gossen Ruda
Hmm, du menar väl högra grenen!? Jag hade kapat av den utan vidare och sen försökt snygga till såret. Fläkskador kan aldrig läka utan är bara en ingång för röta.

För många år sen fläktes en vildapel som jag var rädd om. Den hade två toppar och det var dessa dom delade sig och fläkte upp en halvmeter på stammen. Jag tog helt enkelt och kapade stammen rätt av nedanför fläkningen. Givetvis blev det en krans av grenar runt stammen men skadan läkte och det inte att se vad som hänt tidigare. Tyvärr har det gått kräfta i trädet nu men det får klara sig själv.
*Birger*
Tack GR. Naturligtvis menade jag den högra grenen. Det är nog läge att plocka bort den precis som du säger.
Dzad
Vad händer om man tar en massa fuktbeständigt limm och slänger det på såret och lappar på med lite annat smått och gott så att varken luft, regn eller annat som finns i luften kan nå det??? ohmy.gif blink.gif
Eller varför inte limma tillbaks grenen? iiik!
Ni ska inte ta det här för allvarligt. biggrin.gif
Gossen Ruda
Kanske kan det funka att limma tillbaka grenen. Tvåkomponentshartslim eller liknande kan hålla. Jag vet inte om det förekommer avstötningsfenomen hos träd men annars kanske det håller. Men i så fall måste grenen beskäras ordentligt för annars upprepas skadan nästa gång det blir mycket snö.

Det borde nog göras även på dom återstående toppgrenarna annars kommer dom också snart i riskzonen.
Cilla
Trädet har ingen nytta av att bli av med någon av grenarna. Det som avgör hur länge grenverket överlever är hur mycket näringsflöde som kan transporteras till de olika delarna - förbi sprickan. Jag tycker det ser ut som att det kommer att kunna flöda sav i bägge delarna.

Däremot behöver man undvika fortsatt fläkning. Spännband är numera bannlyst när man säkrar träd från fortsatta skador - de stryper näringstillförseln och skapar snabbt nya rötingångar dessutom. Man använder istället rep som spänns i yttre delarna av grenverket, en bra bit från skadan alltså. Repet ska ligga i enkel loop (inte viras runt om ett eller flera varv) grenarna och helst vara klätt med något som gör att stödet mot grenarna blir brett. I denna skada skulle jag sträckt repet lite grand men inte mer än att skadan inte kan fortsätta.

För att ytterligare förhindra fortsatt fläkning och för att minska bladmassan skulle jag i vår beskurit yttre delarna av grenverket i de delar som växer från skadan. Detta eftersom näringsflöädet till de delarna blir sämre.

Påstrykningar av allsköns medel såsom ympvax, lacbalsam, kopparslagning eller ännu tätare material är väl utforskat. Det gör skadan värre och till och med förhindrar trädens egna försvarssystem mot rötintrång mm.

Fläkningar på äpple uppstår ofta när man i beskärningen spar många grenar som växer horisontellt och låter dem bli långa och starkt fruktbärande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon