Full version: Chilenska tallfrön
mulle
Jag fick två frön från en chilensk tall i present.
Tallens namn visste inte den som gav fröna men det lär vara fråga om en lågvuxen art som växer högt uppe i Anderna och som därför klarar våra vintrar alldeles utmärkt.
Är det någon här som vet vad det kan vara?
Fröna är hårda, släta, smala, ca 3 cm långa och spetsiga i ena ändan. De är rödbruna med lite svart i basen. (De ser ut som om man skulle ha dragit ut hasselnötter och "snipat till" dem...)
Och vet någon här hur och när jag ska så?
Blötläggning? Slipa skalet? Specialjord? Ljus? Värme?
Suck, inte bara en utmaning - ett mysterium!
Mulle
KURT
Vet inget alls om chilenska tallar, vet inte ens om de tillhör släktet pinus? Men de växter ju ungefär i samma klimat som "våra pinus" så försök behandla dem som en vanlig tall. D v s köldbehandla dem, tex genom att så ute nu eller så ute till våren. Sök också på "pinus" på seed germination database .
mulle
Tack för tipset om databasen - den hamnade direkt i Favoriter!
Mulle
Dzad
Tog en titt på den där sidan.
Här är ett utdrag:

CITAT
Compost
Most reputable seed composts will be quite adequate and we have indicated where a loam based type such as John Innes or a peat based type such as Levington would be slightly more suitable. On no account should potting composts, which have additional fertillsers, be used.

Den där sista meningen, menar man med den att man inte får så i t.ex. den blomjord som jag sått de flesta av mina utländska kärnor i och som jag också sått många av mina trädfrön (som står utomhus) i? Vad gör gödning för fel då? Borde man kanske så om de kärnor jag har inomhus i nån annan jord?
Folk har ju rekommenderat odlingsjord, men jag har inte riktigt hittat det på krukväxtavdelningen på den stora super market vi handlar hos.
mulle
Alla frön ska väl sås i så mager och lätt jord som möjligt.
Dels för att rötterna ska få en god start och inte behöva kämpa i kompakt och tung mylla, dels för att plantorna inte ska växa för snabbt på bekostnad av rotsystemet.
Om man tänker på de naturliga förhållandena så möter ju de flesta frön livet på markens toppskikt av stoft, löv osv. Först efter ett tag når rotsystemet den näringsrika myllan.
Mulle
Dzad
Så här står det på det enda som jag hittade i affären och det som jag använt mest, nästtill vanlig jord från gräsmattan:
Välförmultnad grundgödslad o. kalkad sandblandad naturmylla.
Råvaror: torvmylla (85%) sand (15%).
Tillsatsämnen: Dolomitkalk F, torvs grundgödsel NPK o spårnäring. Finns statistik om hur mycket det finns av vardera tillsatsämne fast det behöver ni väl inte veta. smile.gif

Så vad duger sån jord till? Inte nåt vidare för att så frän och kärnor i eller?
Vad innehåller såjord då? Är lättare att hitta det om jag vet råvarorna ifall namnet bara står på finska.
kerstin z5-6
Jag skulle tro att den jorden du nämner är bra , trädfrö har ofta ett tidigare näringsbehov än perenner -har jag just lärt mej ,
jag sådde koreagran och det gick fint efter 6 v kyla , i mullig torvjord o ljus efter stratifiering laugh.gif biggrin.gif
mulle
Dzad! Jag brukar blanda min egen såjord:
På hösten sparar och torkar jag en plastpåse löv som jag sedan smular sönder. Löven blandar jag med köpt kaktusjord och så sätter jag dessutom till sand eller, ännu hellre, lätt stendamm som jag hämtar från en stenkross.
I en 10 liters säck kaktusjord sätter jag ungefär två liter lövströ och lika mycket sand/stendamm.
Receptet har jag fått av en gammal fröräv och sen jag själv började följa det har plantorna blivit betydligt kraftigare!
Mulle
kerstin z5-6
och jag köper alltid hasselfors med perlit (med älgen på)
varning för så och kaktusjorden i påse om du ska så perenner -det blir en hård kaka som förstör fröna o groddarna sad.gif bara torv !

Egen jord är nåt helt annat den är säkert bra
Dzad
Nee... sår nog bara trädfrön och krukväxter...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon