Nu är det snart dax att kånka in den friskt doftande gröna granen. Har ni några bra tips på hur man ökar dess livslängd inne? Citronsyra, funkar det tro? Vill gärna gotta mig åt granen så länge det bara går.
AnnaLena
amaira
08-12-2004, 11:28
Vatten, bara vanligt vatten .
Färsk gran, nysågad snittyta, och aldrig någonsin torka ut. Inte bosatt alldeles intill elementet. Sen måste det ju finnas fler sätt. Citronsyra? Ja varför inte?
*Väntar med spänning på tips, jag med*
Yin o Yang
08-12-2004, 12:33
Viktigast är nog att få tag i en alldeles nyfälld gran - hur lätt nu det är . Och som amaira skrev, mycket vatten. Jag har lyckats hålla granar vid liv fram till påsk . Då har de t o m skjutit små ljusgröna skott, så jag har bara inte kunnat med att kasta ut dem . I år blir det ingen gran, ska resa bort. Får se om jag kan få tag i en nyårsgran kanske
Kajsa
08-12-2004, 14:52
Inte köpa dom där på bensinmackar som har legat i månader, dom barrar direkt. Köper granen på Tidö slotts julmarknad, man hugger granarna i omgivningarna under december. Jag tar in den en vecka i garaget först och spolar av den ( för ev småkryp) väl inne får den en sockerbit i julgransfoten. Och snart får den små gröna skott, varje år.
renate
08-12-2004, 16:27
Vanlig vatten tar jag,senast trettondagen åker min gran ut.Det gör inte så mycket on den barra lite,förr drack alltid Olivia upp vattnet i granfoten, och vi trodde granen var så törstig.
kerstin z5-6
08-12-2004, 17:47
Nysågat direkt in -vatten i hink medan den ev väntar -Sockerbit + vatten + läskeblask tex fruktsoda , citronsyra har nog samma effekt dvs håller bakteriehalten nere -de bakterier som sedan kan klogga igen granens uppsugningsförmåga
amaira
08-12-2004, 18:41
Jag bara måste få in nånstans, hur härlig jag tycker Kerstins tomteflygbild är! Jag skrev det nånstans, men sen är det borta, eller nåt, kanske skrev jag aldrig ?
Hur som helst, jag njuter av bilden, igen och igen och igen, den är rolig och gör mig GLAD
/amaira.
kerstin z5-6
08-12-2004, 19:04
Tackar Själv älskar jag dina snögubbar och brukar ha dem på e-brev till mina elever -men dina står ju stilla Visst rörde de sig när du hittade dem ?
amaira
08-12-2004, 19:09
Nää, de har aldrig rört sig , det är bara jag som byter ut dem emellanåt. Och kråkorna som stannar kvar och flaxar lite sådär lagom.
Dzad
08-12-2004, 19:17
Vår gran började slå nya skott också (vilket vissa (människor) i familjen började tugga i sig)! Lite lustigt eftersom jag frågade om det var möjligt att den skulle kunna växa nu då vi lämnade den så länge i huset och blev närmast hånad för min tanke... Men nån vecka senare fick de sig!
kerstin z5-6
08-12-2004, 19:32
Hihi Amaira Jag tar snart bort dem , jag lovar
amaira
08-12-2004, 19:34
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-12-2004, 19:32)
Hihi Amaira Jag tar snart bort dem , jag lovar
Det behöver du inte! Jag gillar när mina snögubbar busar med mig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.