Full version: Kamera i julklapp
Däkan
Nu kommer en digitalkamerafråga igen.

Min dotter som fotograferar sin häst, sina vänninor på partyn, killar på julfesten osv - alltså hon är ingen "stor" fotograf. Hon vill kunna ta bilder för att lägga in i datorn för att kunna skicka dem kors och tvärs till chattande kompisar.

Har någon ett förslag på modell? Jag hade tänkt mig kring 1.000 kr. Jag tror att hon vill ha en ganska liten så den kan vara med överallt och med skärm bakpå så man kan börja fnissa redan när fotot är taget. Alltså bättre kvalitet än kameran i mobilen. Kanske med vanliga batterier?

Idé?
Betty
Här är en länk till några digitalkameror under 1500:-. Jag vill avråda dig från att köpa en kamera med vanliga batterier åt henne. Det lönar sig ordentligt i längden att köpa en med uppladdningsbart batteri.
Sollan
Är det vanliga AA (AAA?) batterier i kameran kan de ersättas med uppladdningsbara dito. Finns bra och bättre versioner av dem också.
Dr_Westerlund
Hejsan

Jag kan varmt rekomendera cyberphotos hemsida. Den är jättebra. Man kan söka på alla olika sorters sätt. Pixlar, pris, märke osv. Enkelt kan man jämföra olika kameror och de har ofta egna tester och bilder utlagda så man kan se vad kameran presterar. En jättebra sida när man är ute och letar.

AnnaLena
pisanggoreng
CITAT (Betty @ 08-12-2004, 12:29)
Här är en länk till några digitalkameror under 1500:-. Jag vill avråda dig från att köpa en kamera med vanliga batterier åt henne. Det lönar sig ordentligt i längden att köpa en med uppladdningsbart batteri.

Det bästa tycker jag är att ha en kamera med "vanliga" batterier. Sen kan man ju använda uppladningsbara batterier om man så vill. Vill man köpa fabrikatörernas egna extrabatterier blir det ju ganska dyrt.
åsgård
Nu skall en gammal grånad yrkesfotograf son lägga sig i tråden.

För tusen kronor får du inte mycket.

1. Har man bara behov av att fotografera och sedan göra bilder hemma eller beställa i vanlig amatörstorlek 10X15, så räcker det med en kamera med 2-3 megapixel. Allt annat är bara överkurs.

2. Se till att du får en kamera med AA uppladdningsbara batterier, alternativt tvärtom dvs. för vanliga AA batterier, men se då till att man istället köper en separat laddare med uppladdningsbara batterier separat.
En digitalkamera "äter batterier", glömskan är stor, så se till att man har reserver.

3. Nästa elände är den lilla lagringsenhet som medföljer kameran, där har tillverkarna snålat så se till att få bra rabatt på ett extra minneskort.

4. Vilken kamera?. Håll dig till stora tillverkare Canon, Nikon, Sony, Olympus, Panasonic, och några till. De viktigaste i denna prisklass är att man trivs med den.
5. Minneskort, finns många olika, arbetar själv med Compact Flash kort.
Av den enkla anledningen att dessa kort har funnits på marknaden ett tag och man kan få kort som lagrar hyfsat mycket, billigare är de andra nyare korten.

6. Köp en tidning, typ Digital Foto eller dyligt, ofta finns det tester av olika kameror i olika prisklasser. Så låt dig inte luras av ibland okunniga expediter som försöker pracka på utgående modeller därför att firmorna ger bättre säljprovision på dessa.

7. Glöm bort allt prat om digial Zoom. Det är den optiska som är viktig. 3x zoom räcker mer än tillräckligt.

8. Sen det man oftast glömmer bort är hemma foton m.m., där man behöver en optik med så mycket vidvinkel som möjligt. Några få kameror (ex.Nkon) har min favorit 28mm vidvinkel (den är den vinkel man har på en ordinär 35 mm.kamera omsatt. Kan man inte det i affären, gå då till en annan affär) som gör att du inte behöver gå ut till grannen för att få med hela surven på samma kort

MVH Kenneth
lotta_
Här är en länk till digitalkameratest i expressen.
Hannele
CITAT (åsgård @ 08-12-2004, 19:23)
Nu skall en gammal grånad yrkesfotograf son lägga sig i tråden.

För tusen kronor får du inte mycket.
Nu skall en gammal grånad 4-barns mor lägga sig i tråden.

Du kommer långt med 60 kronors engångskamera med blixt.

Bilderna kan du lämna var du vill och få dem på diskett för 50 kr extra.
(Man behöver inte äga en digitalkamera för att kunna ta digital-bilder.)
Bilder tagna med 60-kronors engångs-kamera.
Det har jag köpt till barnen, när de baddlat kajak, rest eller gjort andra oömma saker.
Det gör inte så mycket, om din dotter råkar tappa kameran i hästskiten. tongue.gif

Kanske något att börja med och se, om hon tycker det är roligt att fotografera?
Fortfarande bra alternativ på resor, Däkan.
Berith
Och hur gammal är dottern? Skillnad på 10 och 30 liksom... unsure.gif
Hannele
CITAT (Berith @ 09-12-2004, 06:38)
Och hur gammal är dottern? Skillnad på 10 och 30 liksom...  :unsure:

Jag vet inte, hur gammal Däkans dotter är?
Mina nästan vuxna barn har haft engångs-kamera på kajakfärder och liknande.
pisanggoreng
CITAT (Hannele @ 09-12-2004, 00:29)
Du kommer långt med 60 kronors engångskamera med blixt.

Fast nu gällde det ju en kamera från vilken man kan lägga in bilderna i datorn för att "skicka dem kors och tvärs" till vänner.

Då kommer man inte längre så långt med en engångskamera.
Hannele
CITAT (pisanggoreng @ 09-12-2004, 10:29)
Fast nu gällde det ju en kamera från vilken man kan lägga in bilderna i datorn för att "skicka dem kors och tvärs" till vänner.

Du läste bara hälften, pisanggoreng:

Hur tror du mina 'engångs-bilder' hamnade här?
kristerh
gå in på pricerunner.se där kan du säkert hitta en lämplig kamera rolleyes.gif
Till Hannele: hon ville ju kunna se bilderna direkt, då är det väl inte så lämpligt med diskett wink.gif (det blir lång väntetid på fnissen om man skall vänta på disketten.
krister
Däkan
Den lilla Nåden är 23 år gammal.

Tillhör generationen med hög simultanförmåga som kan chatta, messa och prata med sin mor i köket -samtidigt! Ska alltid ha senaste modellen av mobiltelefon, skor och dunjacka. Lever i ett tempo så mor hennes blir yr i mössan. Bortskämd? Jo, nog är hon det kanske, som barn till tidigt skilda föräldrar med dåligt samvete men otroligt älskad. Men det hör ju inte hit nu var det kamera det gällde.

Tack för alla väldigt proffsiga kameraråd! Hon fotograferar jättegärna, men inte bra. Men bildernas kvatitet är inte så viktigt utan glädjen att flitigt dokumentera.

Väggarna hemma är prydda med egna bilder på hästar, vänninor på förfest, katter i sängen etc. Senast hon skulle på fest (arbetsplatsens julfest till Tyskland) fick hon låna en digitalkamera. "Resultatet" av denna fest - i bilder - var hur chefen blev allt mer berusad, företagets "clown" i tramsiga poser, olika människors dansstilar, nån som till slut somnade på en soffa etc. Nästa fotograferingsdag var det hästtävlingar: bruna hästar (för mig alla lika) som hoppade hit och dit. Sen är nästa stora nöje att e-skicka dessa bilder till dom som har varit med. Det är alltså denna sorts fotografering som kameran ska passa till.

För tre år sedan (när hon fyllde 20 år) samlade vi ihop till en APS-kamera åt henne. Den är ju totalt ute nu. Jag köpte samtidigt en till mig själv - och jag har nog aldrig känt mig så lurad. De kamerorna kostade då omkring 2.000 kr styck! Jag ska i år ge min APS-kamera som leksak till en 5-åring i julklapp. Snacka om tempo!
Ewa L
Min dotter (som fyllde 23 i söndags) är även i övrigt otroligt lik den tjej du beskriver.

Kunde inte annat än att skratta när jag kom till det du skrev om APS. Köpte också en APS-kamera till dottern när hon fyllde 20! (Dock ingen till mig.) Den behöver jag dock inte bekymra mig om var jag skall göra av. Tico åt upp den!! laugh.gif biggrin.gif Vad den hunden inte har ätit...
pisanggoreng
CITAT (Hannele @ 09-12-2004, 11:09)
CITAT (pisanggoreng @ 09-12-2004, 10:29)

Du läste bara hälften, pisanggoreng:

Hur tror du mina 'engångs-bilder' hamnade här?

60 kronor per kamera och 50 kronor extra för att få *inte så bra kopior* på diskett, tycker jag verkar vara en dyr affär. Speciellt då man, för att citera igen, "skicka kors och tvärs". Dessutom är ju kvaliteten undermålig hos de engångs-slit-släng-historierna...
Hannele
CITAT (pisanggoreng @ 09-12-2004, 13:19)
Dessutom är ju kvaliteten undermålig hos de engångs-slit-släng-historierna...

Har du testat? När sist?
Det händer en hel del med optik just nu!
Engångs-progressiva(!) kontaktlinser kostar bara några kronor i dag.
pisanggoreng
I ärlighetens namn var det ett tag sen jag testade en engångskamera (dock inte mer än ett år sedan; den var kass).

[det händer en hel del inom digitalfotograin också...]

Jag lämnar denna engångskameradiskussion nu, eftersom [trots allt] det var råd om digitalkameror det frågades efter.
Hannele
CITAT (pisanggoreng @ 09-12-2004, 15:41)
I ärlighetens namn var det ett tag sen jag testade en engångskamera (dock inte mer än ett år sedan; den var kass).

Kanske fel på fotografen? tongue.gif
pisanggoreng
CITAT (Hannele @ 09-12-2004, 16:19)
QUOTE]
Kanske fel på fotografen? tongue.gif

Kanske. Fast det funkar ju bra med (billiga) digitalkameror...
Vicke
Jag skulle inte vilja ha en engångskamera i julklapp. Vad ska man med den till när man väl tagit bilderna? Då spelar det ingen roll om de blir bra eller inte. Man kan inte heller ladda upp bilderna direkt och hur roligt är det att vänta flera veckor på korten när man vill titta på bilderna så snabbt som möjligt. Det är dyrt att ta bilderna på CD. Kameran ska ju vara en "kompis" som man har länge, engångskameror måste man ju köpa nya hela tiden så det vore inte alls lika roligt. Plus att man belastar naturen. Nä, hellre en billig digitalkamera än en engångskamera.

Jag har en Trust Familycam 300 Digital Movie som faktiskt är ganska bra trots att den är billig. En hel del riktigt fina bilder har den tagit åt mig fast den har ofattbart lågt antal megapixlar; 0,8... Men önskar mig ändå en ny för jag tycker inte den motsvarar mina krav då jag vill ta kort på t.ex. hoppande kaniner. Det blir heller inga bra bilder på kvällarna när det är mörkt (och det finns ingen blixt att tillgå) och jag gissar att hon gärna vill ta kort på sina kompisar på fester och så. Då borde hon nog ha en kamera med blixt.

mvh Vicke, 17
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon