|
Visst, är det så man brukar säga?... Jahap, tänkte bara fråga av ren nyfikenhet (nyfiken i en strut tittar ju alltid ut  ) om NI är NÖJDA med era matvanor? Om inte vad skulle ni vilja ändra på?
Bettson
08-12-2004, 13:19
Jag har gått över till GI-kost för två månader sedan. Det är första gången jag lyckats gå ned i vikt om man bortser från när jag ammade. Hälsan är bättre, mukselvärken minskar och jag blir piggare av strikt diet. Så kommer helgerna och man socialäter vilket inte är något vidare. Måndagarna är hemska. Men å andra sidan mådde jag ju jämt som om det var måndag förut. Min vinst berodde förmodligen på att jag har haft hög insulinhalt på den kost jag åt förut. Sockerrika grejor har jag alltid avhållit mig från för att inte bli smällfet men potatis, ris och pasta är ju samma sak det visste jag inte innan. 4 ynka kilo är i alla fall borta. Satsar nu på nästa fyra kilo. Då har jag gått ned en storlek i kläder. jag väntar bara på att familjen skall förstå att den här kosten är viktig för mig, då gör det nog lite fortare.
Läste en bok om stenåldersmat och undviker numera ( imöjligaste mån) potatis, pasta, ris, mjöl, socker, bröd speciellt vitt. Naturligtvis undviker jag godis, chips, fikabröd, mm Gick ned 6 kg och håller nu en vikt som jag är nöjd med. Äter kött, fisk, ägg, grönsaker, frukt, bönor, linser om jag själv får välja. Salt undviker jag p.g.a högt blodtryck. Mår utmärkt och trivs med den tunnare kroppen. Försöker hinna med promenader, helst varje dag ca 30 min. Man är vad man äter.............ja, dottern tycker att jag äter som en kanin. Kaniner är fina djur!!!!!!
Jag avhåller mig från kakor,godis och chips.Potatis,pasta och ris äter jag,grönsaker och kött.Inga soser eller majonaise eller annat "klägg." Jag har hållit min vikt i många år,har aldrig varit överviktigt,däremot underviktigt när jag var yngre och när jag rökte.
Sulawesii
08-12-2004, 19:30
Jag är så nyttig jag bara kan klara av! Och jag är rätt nöjd. Är vegetarian, äter nästan aldrig godis men däremot mycket grönsaker (såklart....) och frukt. Försöker hålla mig ifrån vitt bröd och mjölkprodukter också (inte alltid så lätt).
Uh, jag är tvärtom... Undviker nyckelhål och nyttigt eftersom jag behöver gå upp i vikt. Vispgrädde och smör och hamburgare och smågodis. Men inte fanken går jag upp inte! Har inga avvikelser med matsmältningen heller utan är helt "normal" - men underviktig. Vilket stundvis är mycket jobbigt... i synnerhet när det gäller omgivningens kommentarer som kan vara rätt så sårande. Är man smal ska man lycklig tydligen...
*Felix matte*
08-12-2004, 23:05
CITAT (Sollan @ 08-12-2004, 22:33) Uh, jag är tvärtom... Undviker nyckelhål och nyttigt eftersom jag behöver gå upp i vikt. Vispgrädde och smör och hamburgare och smågodis. Men inte fanken går jag upp inte! Har inga avvikelser med matsmältningen heller utan är helt "normal" - men underviktig. Vilket stundvis är mycket jobbigt... i synnerhet när det gäller omgivningens kommentarer som kan vara rätt så sårande. Är man smal ska man lycklig tydligen... Nutridrink  300 kalorier i en 2 dl tetra.... drick tre såna till mellanmål/dag och du får i dig 900kalorier extra. Så fick jag göra när jag började klättringen från 41kg till det normala 65. Nu vet ju inte jag om du är rökare... det var jag då jag fick första recept... men även om inte... så har du rätt att få Nutridrink på Recept eftersom du är underviktig... jag betalar nu 5kr/tetra mot 19kr när jag köpte "privat" på apoteket. Drinkarna finns i en massa olika smaker... idag föredrar jag Orange, choklad och Jordgubb. Säg till din doktor att du vill ha remiss till Dietist´så ordnar det sig. Omgivningens kommentarer... 
*Felix matte*
08-12-2004, 23:10
CITAT (Orchid @ 08-12-2004, 13:02) Visst, är det så man brukar säga?... Jahap, tänkte bara fråga av ren nyfikenhet (nyfiken i en strut tittar ju alltid ut  ) om NI är NÖJDA med era matvanor? Om inte vad skulle ni vilja ändra på? Jag äter allt jag tycker om övrigt göre sig icke besvär att landa på min tallrik. och jag är jättenöjd... det är ju jag som väljer Min åsikt är att alla ska äta det de tycker är gott... Allt annat är av ondo och gör enbart skada i kropp och själ.
Jag är kraftigt byggd och har hållit en normal vikt till mina 1.78 cm. Märkte dock att man gick upp lite för mycket när man träffade sambon, det blev många goda middagar!  Men jag försöker äta allsidigt vilket jag mår bra av. Det innebär att jag äter lite av mycket. Jag tycker det är viktigt att njuta av maten och att få unna sig lite gott ibland, men det goda intas då på helgen. Godis är nästan bannlyst hos oss, vi har bytt ut det mot valnötter så här i jultider. Nötter innehåller visserligen fett, men jag har hört att de ändå är nyttiga. Dessutom slipper man sockerintaget. Särskilt sockerintaget har oroat mig så numera är det vita bitsockret till kaffet bannlyst, endast råsocker intas IBLAND. Godis äter vi mer sällan också, nu till jul handlar det mest om mörk choklad (praliner) då man får främmandes. Sen vräker vi i oss mycket clementiner och apelsiner, minst en varje dag för de är ju så goda! Äpplen och kiwi äter vi annars ett av per dag. Själv äter jag alltid havregrynsgröt med kanel till frukost. Det är både gott, nyttigt och billigt. Magen mår också så bra av den. Vitt bröd har nästan helt ersatts med rågbröd. Däremot äter vi gärna ris, potatis och pasta. Grönsaker till maten varje dag, ofta rivna morötter men annars tomater eller grönsallad. Fiskfilé av olika slag (lax, torsk) en gång i veckan försöker vi hålla på. En grundregel vi har ändå har är att tillåta sig att njuta av maten också, vilket då blir helgen. Antingen med vänner eller själva. Gärna asiatiskt. Läskedrycker tas fram på helgen, inte på veckan.
CITAT (Sollan @ 08-12-2004, 22:33) Uh, jag är tvärtom... Undviker nyckelhål och nyttigt eftersom jag behöver gå upp i vikt. Vispgrädde och smör och hamburgare och smågodis. Men inte fanken går jag upp inte! Har inga avvikelser med matsmältningen heller utan är helt "normal" - men underviktig. Vilket stundvis är mycket jobbigt... i synnerhet när det gäller omgivningens kommentarer som kan vara rätt så sårande. Är man smal ska man lycklig tydligen... Det är samma sak för mig, jag har ca 10 kilos undervikt, jag tror mitt BMI är 17. Jag kan äta vad som helst och hur mycket som helst utan att öka ett gram. Jag fick diagnosen glutenintolerans för 5 år sen och då blev jag nästa glad för jag trodde att jag skulle gå upp i vikt när jag började äta glutenfritt, men icke! Paradoxalt nog har jag också en underfunktion på sköldkörteln som borde göra att jag har lätt att gå upp i vikt men inte ens det biter på mig! Då kan man snacka om att man verkligen inte KAN gå upp i vikt. Numera är det ingen som frågar om jag har anorexi men när jag var yngre hände det. Det är inte så kul.
*Felix matte*
08-12-2004, 23:38
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-12-2004, 23:29) CITAT (Sollan @ 08-12-2004, 22:33) Uh, jag är tvärtom... Undviker nyckelhål och nyttigt eftersom jag behöver gå upp i vikt. Vispgrädde och smör och hamburgare och smågodis. Men inte fanken går jag upp inte! Har inga avvikelser med matsmältningen heller utan är helt "normal" - men underviktig. Vilket stundvis är mycket jobbigt... i synnerhet när det gäller omgivningens kommentarer som kan vara rätt så sårande. Är man smal ska man lycklig tydligen... Det är samma sak för mig, jag har ca 10 kilos undervikt, jag tror mitt BMI är 17. Jag kan äta vad som helst och hur mycket som helst utan att öka ett gram. Jag fick diagnosen glutenintolerans för 5 år sen och då blev jag nästa glad för jag trodde att jag skulle gå upp i vikt när jag började äta glutenfritt, men icke! Paradoxalt nog har jag också en underfunktion på sköldkörteln som borde göra att jag har lätt att gå upp i vikt men inte ens det biter på mig! Då kan man snacka om att man verkligen inte KAN gå upp i vikt. Numera är det ingen som frågar om jag har anorexi men när jag var yngre hände det. Det är inte så kul. Jag förstår dig till 150%.. i min journal från 2001 står det att jag har Anorexi... trots att jag sökte hjälp för att gå upp i vikt Sedan att människor är så totalt empatibefriade så att de tar sig frihet att ifrågasätta underviktigas ev. matinköp....
Ska man bilda DUVRF (De UnderViktigas RiksFörbund)?
Blomstertanten
09-12-2004, 08:25
CITAT (Sollan @ 09-12-2004, 08:19) Ska man bilda DUVRF (De UnderViktigas RiksFörbund)? :rolleyes: Jag går med ! Äter allt ! Bara det är gott ! Så jag är vad jag äter !
Jag brukar säga att jag lider av överlängd när jag får taskiga kommentarer.
Om man är vad man äter så är jag väl god, då. Jag älskar nämligen att äta gott och struntar i min övervikt på 5-8 kg! Mulle
pisanggoreng
09-12-2004, 09:10
CITAT (Malvia @ 08-12-2004, 13:38) Man är vad man äter.............ja, dottern tycker att jag äter som en kanin. Kaniner är fina djur!!!!!! [/color]  Men du äter väl inte kaniner...?
Hannele
09-12-2004, 09:28
CITAT (Orchid @ 08-12-2004, 13:02) om NI är NÖJDA med era matvanor?  Jag älskar mat! All mat, kommer inte nå något jag inte skulle äta. Nu har jag lärt mej, att jag kan äta allt - men inte alltid och inte hur mycket som helst. Så jag är gôrnöjd!
Hannele
09-12-2004, 09:35
CITAT (Sollan @ 08-12-2004, 22:33) Vispgrädde och smör och hamburgare och smågodis. Men inte fanken går jag upp inte! Jag tycker du ska studera lite, hur kroppsbyggare äter. De undviker allt socker och fett, men äter mer protein & grönsaker. Man blir inte fet av fett10 viktiga faktorer för muskelbygge
jag äter det mesta men aktar mej för en del saker måtta ska de va för min del men ibland kan de va svårt förresten äter jag inte segaråttor(o annat gelegodis) så jag är iallafall ingen seg råtta choklad ska de vara o mat me stuns i tuggmotstånd de gillar jag kanske jag e seg iallafall då eller hård  nötter o morötter o kött fisk o vilt grönt o frukt o mörkt bröd kaffebröd nej utom då förstås kladdkakan som görs av grannen hm hm allätare jo som måste tänka sej för för o inte bli för stor
Det enda jag undviker på allvar är - kolsyra. Jag försöker äta godis, och annat sött på lördagar bara.. men jag är inte så beroende så det är ingen fara. Jag är mer av en chips o dipp typ.. mmmm chips är nästan det bästa jag vet
CITAT (Orchid @ 09-12-2004, 09:46) Det enda jag undviker på allvar är - kolsyra. Jag försöker äta godis, och annat sött på lördagar bara.. men jag är inte så beroende så det är ingen fara. Jag är mer av en chips o dipp typ.. mmmm chips är nästan det bästa jag vet  glömde dedär me chipssåna skulle jag kunna sätta i mej massor så de köper jag inte ,gott e de ju
CITAT (oldwolfie @ 09-12-2004, 09:50) [QUOTE=  glömde dedär me chipssåna skulle jag kunna sätta i mej massor så de köper jag inte ,gott e de ju  Visst är de gott?! Mmm, jag kan också äta massor  Jag kan äta fast jag inte ens vill ha längre för att de e gott, hehe knasigt va =)
CITAT (pisanggoreng @ 09-12-2004, 09:10) CITAT (Malvia @ 08-12-2004, 13:38) Man är vad man äter.............ja, dottern tycker att jag äter som en kanin. Kaniner är fina djur!!!!!! [/color] :P
Men du äter väl inte kaniner...?  Nää, inte dotterns i alla fall. Fast kanin har jag ätit på en restaurang i Danmark. Då var jag inte populär hos dottern när jag berättade det!!!Jo då smakade inte alls dumt!
evelina
09-12-2004, 11:49
Folk är lustiga ibland,om man är smal så kan folk slänga ur sig t.ex. Gud vad du är mager men ingen säger till en kraftig person, Gud vad du är fet.
LenaTuring
09-12-2004, 13:55
Bettson
09-12-2004, 14:40
CITAT (evelina @ 09-12-2004, 11:49) Folk är lustiga ibland,om man är smal så kan folk slänga ur sig t.ex. Gud vad du är mager men ingen säger till en kraftig person, Gud vad du är fet.  Jodå...... Det gör folk visst. Fast inte direkt. man blir omtalad i tredje person även om de vet ens namn och kommentarerna fälls så att man precis lagom skall höra. Var med en överviktig person och gå på en badstrand eller ett badhus för du både se och höra.
CITAT (Bettson @ 09-12-2004, 14:40) CITAT (evelina @ 09-12-2004, 11:49) Folk är lustiga ibland,om man är smal så kan folk slänga ur sig t.ex. Gud vad du är mager men ingen säger till en kraftig person, Gud vad du är fet.  Jodå...... Det gör folk visst. Fast inte direkt. man blir omtalad i tredje person även om de vet ens namn och kommentarerna fälls så att man precis lagom skall höra. Var med en överviktig person och gå på en badstrand eller ett badhus för du både se och höra. Ja det stämmer nog att folk kommer med dumma kommentarer om överviktiga mer indirekt. Skillnaden är, tror jag, att de som vräker ur sig kommentarer till magra personer TROR att man ska ta det som en komplimang. Iallafall verkar det så ibland. Att säga till nån "men Gud så fet du är" det förstår de flesta att det är en fruktansvärd sak att säga. Det verkar inte som att folk förstår att det inte är så snällt att kalla någon för benrangel.
Sulawesii
09-12-2004, 18:15
CITAT (LenaTuring @ 09-12-2004, 13:55) Likadant här. Men, jag tycker att det är bra att jag får tänka efter nu, för det har gjort mig nyttigare och det syns förhoppningsvis i mina ådror! Tycker också det är knepigt att man kan ge smala kommentarer om vikten, men inte feta. Råkade själv ut för det när jag var yngre. En kompis från förr, som också var smal, gav faktiskt igen när hon fick höra människor prata om hennes vikt.
*Felix matte*
09-12-2004, 22:43
CITAT (Hannele @ 09-12-2004, 09:35) CITAT (Sollan @ 08-12-2004, 22:33) Vispgrädde och smör och hamburgare och smågodis. Men inte fanken går jag upp inte! Jag tycker du ska studera lite, hur kroppsbyggare äter. De undviker allt socker och fett, men äter mer protein & grönsaker. Man blir inte fet av fett10 viktiga faktorer för muskelbygge Nej man blir inte fet av fett... men jag har av dietist och doktor fått råd att alltid tillsätta en "skvätt" (ca 0,5 dl) grädde i maten och också unna mig något sött efter varje måltid. Men... proteiner är jätteviktigt.. precis som du säger... därför tycker jag att alla som "lider" av undervikt ska ta kontakt med sin doktor och be att få remiss till dietist... de är utbildade i frågan och kan ge dig all den hjälp du behöver. Ca 340kr/mån kostar det att få 3st Nutridrink/dag att ta till mellanmål... det ger 900 välbehövliga kalorier om man är och klassas av doktorn som underviktig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|