Full version: Citronträd
mulle
Jag köpte i september ett litet citronträd på Bauhaus. Men eftersom det inte fanns den minsta lilla lapp med skötselråd undrar jag nu:
- Kräver trädet extra belysning eller räcker det med dagsljus?
- Klarar det tillfälligt drag? Det står nu på en glasveranda som visserligen är varm men då ytterdörren öppnas och stängs drar det ibland in ordentligt med kall luft.
Trädet mår tillsvidare bra och har hållit mig självförsörjande med citroner i två månaders tid!
Mulle
kristerh
Bara du inte får minusgrader på verandan så kommer den nog att trivas bra där rolleyes.gif ge den inte för mycket vatten bara, låt den torka ut ordentligt mellan vattningarna, extrabelysning skadar ju inte wink.gif men det skall nog inte behövas på en glasveranda.
krister
TeliaNet
och göda mycket och vattna på våren
grodchen
Jag har problem med spinn hemma, och min citrus hör till dem som spinnet trivs bäst på. Se upp med spinn alltså! Behandla tidigt.

Mängden ljus gör ju skillnad på hur söta frukter man får har jag förstått. Mina blir oätliga.. Men fina är de!
TeliaNet
du kan ha fått en sur sorts citrus, men så svalt och ljust som möjligt.

s.k. växtbelysning är dyrt men till övervintring i uterum, med glastak och glasväggar, så funkar en vanlig halogen om de står svalt och har dagsljus.

halogen ger mycket värme så en 20w passar på en höjd av 50 cm.
kör lampan tillsammans med dagsljuset!
Kajsa
Det finns särskild Citrusnäring på flaskor att köpa. Vattna inte direkt med kranvatten, gärna kalkfritt. Jag har ett citron träd och jag sticker ner provadopinnar i jorden under vintern förebyggande då jag har den inne på fönsterbrädan hela vintern, vilket kanske inte är det bästa. Och så ut med citronen hela sommaren/ höst så mår trädet bra.
TeliaNet
CITAT (Kajsa @ 08-12-2004, 17:01)
Det finns särskild Citrusnäring på flaskor att köpa. Vattna inte direkt med kranvatten, gärna kalkfritt. Jag har ett citron träd och jag sticker ner provadopinnar i jorden under vintern förebyggande då jag har den inne på fönsterbrädan hela vintern, vilket kanske inte är det bästa. Och så ut med citronen hela sommaren/ höst så mår trädet bra.

kommunalt vatten är kalkat, egen brunn är bra.

citrusnäring på flask fr. weibulls är rena skräpet, alldeles för svagt, räcker till 50L svag näring.
(lärt mig av ingrid på v-kusten)
köp hasselfors bev.gödsel, den räcker till 800L stark näring/gödning och de kostar ganska lika.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon