|
Smekajsa
08-12-2004, 17:25
Nu är de här Rockdalas senaste!!! Åååhh vad spännande...... det får bli en helkväll i soffan med frö- och vårdrömmar
Ja oj, jag har bara kommit till frökatalogen det finns 22 sorters frö av pelargoner, en turkisk pelargon som står som perenn hur ska man motstå den. Och en massa annat, allt i färg. För er som vill beställa frökatalog www.rockdala.com
birgitek
08-12-2004, 23:26
Jättefin katalog, massor "vill ha". Nästa vecka så beställer jag tillsammans med några vänner, för att sen dela fröportionerna
Katalogen på väg väntar ivrigt
kristerh
09-12-2004, 12:29
Jag fick oxså min katalog igår  den har jag som underlag när jag åker dit, bor inte så jättelångt från rockdala så jag brukar ta en tur dit i januari när de öppnar, det blir väl en ca 20-30 st nya fuchsior varje år krister
Krister Avundsjuk på dig som bor så nära, men det är väl lika bra jag köper alldeles för mycket pelargoner & fuchsior från katalogen varje vår så hur skulle det inte blivit om jag bott nära.  Hagalen som man är.
kristerh
10-12-2004, 09:33
CITAT (Kajsa @ 09-12-2004, 15:51) Krister Avundsjuk på dig som bor så nära, men det är väl lika bra jag köper alldeles för mycket pelargoner & fuchsior från katalogen varje vår så hur skulle det inte blivit om jag bott nära.  Hagalen som man är. Ja du ska nog vara tacksam för att du inte bor nära, när man kommer in i deras fullsmockade växthus så vaknar habegäret  det finns så otroligt många sorter som inte finns på bild i katalogen, det blir ungefär så här: den var snygg jag tar en sån, och en sån, och den var lite ovanlig jag tar en sån osv, till slut har man så många att man får dåligt samvete... krister
Man kan ta en sån och en sån och två sådanadäringa utan dåligt samvete om man åker dit på deras vårauktion i början av juni. Om man orkar vänta tills dess.  Är nästan granne med dig Krister, så jag gör som du - åker dit. Rockdala är så oerhört trevligt och har sympatisk och kunnig personal.
Eva i Skåne
10-12-2004, 16:50
CITAT (Annki @ 10-12-2004, 14:46) Rockdala är så oerhört trevligt och har sympatisk och kunnig personal. Jag tror er absolut  MEN... är de inte väldigt dyra??? Jag har bara fått katalogen med fuchsior och pelargoner ännu och det är ju svindyrt  . Jag köpte en del sticklingar från dem i fjol och en del sorter är unika, men 50-75:- för en pelargonstickling Några av sorterna de presenterar köpte jag som sticklingar i lilla Fiskaregatans affär i Lund i februari, och det är normalt ingen billig affär. Jag minns inte priset exakt, men jag tror ingen av dem kostade över 20-25:-. Fuchsiasticklingar hade de också senare på våren. Minns inte priset där heller, men lägre har jag för mig, och om jag inte har helt fel så kom fuchsiorna från Rockdala.....
zaaritha
10-12-2004, 19:33
Har inte fått katalogen! Snyft!
Jo, även jag som har nära till dem och åker dit personligen, tycker att pelargonsticklingarna är dyra- 50-75 kr på vårvintern. Men för fuchsior betalade jag bara 19 kr/st. Det är guld om man råkar vara hemma den helg i juni när de stänger och auktionerar ut moderplantorna och rear övrigt. Ta en Stockholmssemester i början av juni om du kan.
De är i varje fall mycket tillmötesgående i butiken. De kommer med bra tips, de vet exakt vad de har och inte har och ibland får du mer information än nöden kräver. Även om hur man delar plantor och spar pengar! En ev felaktig planta byts ut direkt. Jag har stor respekt för ägarnas kunskap.
Däremot tycker jag de kunde vara lite billigare på sina kataloger! Vill de ha nya kunder eller tror de bara att vi vill drägla över bilderna??
 Crocketta, en av mina älsklingspelargoner. Dör den i garaget i vinter blir det en ny i vår från Rockdala. En del sorter är det bara okey att betala lite dyrt för, Köpte Mårbacka sorter från Bergabacken förra året 60- 80 st, gamla fina sorter värda varje krona. Sedan är ju alla sorter rotade och blir snart stora. Har man bara lyckats övervintra fuchsiorna första vintern kan dom bli långlivade. Pelargonerna är svårare i mitt mörka garage, så då blir det en del nytt.
Lady Hamilton
11-12-2004, 17:29
Jag tycker oxså att de har dyra frön, sedan så stämmer inte fröna och katalogen överrens t.ex. Solrosen Peach Passion som skulle vara Persikofärgad, den var svagt, svagt BLEKGUL. Vi var flera som köpt fröet o fick samma resultat (dock hade vi olika sorters jord) o blev besvikna. När jag pratade med dem och ville reklamera svarade de att "färgen stämmer inte alltid med katalogen" -nä inte färgbilderna det fattar jag, men nog borde det SKRIVNA färgen överensstämma?! Även andra har blivit dåligt bemötta. Sedan frågade jag om varför de inte sätter ut bokstaven för så-råden till varje frösort redan i katalogen, då svarade de att "-Det räcker att de står på påsen! Lite förkunskap om olika sorter bör man ha om man tänker sätta frön!!!! Men det är ju valfritt var man vill handla men som tur är finns det även andra frö firmor.
netaave
11-12-2004, 17:49
Exakt var ligger Rockdala, kan ni ge en vägbeskrivning, åker från Uppsala.
Kära nån, har Rockdala bilder i sin katalog?? Dregel, dregel....
kristerh
11-12-2004, 18:18
CITAT (netaave @ 11-12-2004, 17:49) Exakt var ligger Rockdala, kan ni ge en vägbeskrivning, åker från Uppsala. De ligger i Tungelsta mot västerhaninge/nynäshamnshållet, titta på eniro.se krister
Rockdala ligger i Tungelsta. Du kör 73:an mot Nynäshamn. Tar av vid Västerhaninge mot Tungelsta. I Tungelsta by följer du Rockdalas egna skyltar - en liten blomma och namnet. Kör förbi Frälsis och ända fram till gården som ligger på vänster sida. Du kan parkera på gårdsplanen. Nära att gå från pendeltåget, om man föredrar det. Rena lantidyllen! Många olika växthus att beskåda i Tungelsta träsdgårdsstad, så ta gott om tid på dig! Men Rockdala är stängt från ca 10/6 - någon gång i januari. Så kolla på nätet först.
Ewa smålänska höglandet
13-12-2004, 08:54
Jag har också skickat efter Rockdalas katalog pelagoner och fuchsior, i den fanns det ett par fushsior som det stod vinterhärdig på, gäller det bara zon 1-2 eller kanske rent av zon 4-5, är det någon som vet, någon som prövat, det låter intressant
/Ewa zon 4-5
FuchsiasällskapetKlicka på vinterhärdiga fuchsior, och där kan man sedan läsa vidare om en kvinna i Dalarna zon 4 som haft vinterhärdiga sorter ute. Men annars är det nog Sthlm, mälardalen som gräns, du får nog täcka noga, men har man mycket snö finns hopp. Har testat för många år sedan två vita sorter men det gick inte i min kalla ofta snöfattiga trädgård i Västerås.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|