Kanna
Liguster eller bokhäck? Det är frågan! Är det någon som har erfarenhet av detta? Är själv nybörjare och försöker läsa mig till för- och nackdelar med de två alternativen. Vilken är mest lättskött? Växer snabbast? När ska de planteras?

Jag vill gärna ha ett insynssydd snabbt och helst även under vintern (bor i skåne växtzon 1). Det kanske finns andra bättre alternativ som jag har missat?!

Alla synpunkter emottages tacksamt!

Hanna
Sommartorparn
Liguster har fördelen att den finns som vintergrön sort. Alltså om man tycker om att ha en häck som är grön året om. Om den ska bli tät och fin kan man inte släppa upp den alltför fort.

En bokhäck klipper man inte i toppen förrän den har blivit så hög som man vill ha den. Klipper bara lite i sidogrenar så att den buskar till sig. P.g.a. att man inte klipper ner den hela tiden så får man fortare höjd på en bokhäck.

Avenbok är ett alternativ till bok. Beskärs på samma sätt.

Både bok och avenbok behåller sina vissna blad hela vintern = insynsskydd. Du ser det mycket i Skåne så här års.

Andra vackra häckar finns, men inte så många som skyddar mot insyn på vintern (tuja förstås...)

Oxel är ett alternativ. Vacker på våren när den blommar och på hösten med röda bär, men genomskinlig på vintern.

Och så finns det alla friväxande häckar med eller utan blommor och bär......
Kanna
Tack för hjälpen! Nu har jag lärt mig hitta till frågeindexet också, fantastiskt!

Har fortfarande inte kunnat bestämma mig dock, bok eller liguster, det är frågan...
KURT
CITAT (Kanna @ 09-12-2004, 10:54)
Tack för hjälpen! Nu har jag lärt mig hitta till frågeindexet också, fantastiskt!

Har fortfarande inte kunnat bestämma mig dock, bok eller liguster, det är frågan...

Som påpekats tidigare bör man vekligen titta på avenbok också, passar oftast bättre som häckväxt än vad bok gör eftersom den blir tätare. bästa sättet att bestämma sig är att åka runt och titta på uppväxta häckar, gärna under flera årstider.
Sommartorparn
CITAT (Kanna @ 09-12-2004, 10:54)

Beslutet är det bara du själv som kan ta. wink.gif

Själv har jag liguster och tycker den är praktisk för den tål hård beskärning. Missar jag att klippa ett år så kan jag ta igen det nästa år. Min häck har varit hög från början, så jag vet inte hur lång tid det tar för den att växa upp.

I valet mellan bok och avenbok, skulle jag nog välja den senare av samma anledning som Kurt.

Mera häckinfo här:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.p...;num=1083650367

De flesta häckar planteras sent på hösten, (för avenbok rekommenderas vårplantering men jag vet inte om det är helt nödvändigt). Du har alltså nästan ett år på dig att se dig omkring innan du bestämmer dig. Ser du en snygg häck är det inte fel att knacka på och prata med ägaren om den. wink.gif
*Birger*
Om valet står mellan avenbok och liguster skulle jag se till vilken plats den ska stå på och framför allt ljustillgången för häcken. Ju mer skuggig platsen är, desto mer skulle jag rekommendera avenbok och tvärtom för liguster. Detta har att göra med arternas naturliga ståndorter. Avenbok är en ganska utpräglad sekundärart, d.v.s. den föryngras naturligt i skuggan av andra träd. Vanlig bok, är en ännu mer utpräglad sekundärart.

Liguster har sin naturliga ståndort i mer solbestänkta marker. Dessutom blir liguster ibland sämre i tyngre lerjord, vilket det är på många håll i Skåne.

En sak till du ska tänka på om du väljer vintergrön liguster (Ligustrum vulgare 'Atrovirens') är att du ska vara riktigt j-vla rabiat mot gardencentret/plantskolan där du köper plantorna för att se till att ALLA plantorna du köper verkligen är vintergrön liguster och inte vanlig liguster (Ligustrum vulgare). Jag har sett flera fall av häckar där varannan planta är vanlig och de andra vintergröna. Det ser väldigt konstigt ut på senvintern kan jag lova.

Titta även under denna träden:
http://home.swipnet.se/~w-30905/tf/liguster.shtml
Kanna
När jag har kollat på häckar här i skåne så har jag trott att det är bokhäckar som har sina blad kvar, stämmer inte det? Jag trodde att avenbok egentligen är en hassel... Är avenbok bättre som häck än bok?? Vilket växer snabbast?

Frågorna hopar sig! Hyser dock gott hopp om att få bra svar!
*Birger*
Bokhäckar har också ofta sina blad kvar, precis som avenboken. En sak bör man dock tänka på om detta och det är att de flesta bokplantor (och avenboksplantor) är fröförökade. Det betyder många positiva egenskaper men dessutom en viss individuell variation i plantmaterialet. Vissa plantor får en tidigare lövsprickning eller behåller sina gröna blad längre än andra. Köper du svenska e-plantor (e-planta=kvalitet! Rekommenderas starkt!) är dessa alltid tagen från samma frökälla och variationen är betydligt mindre.

Snabbväxande eller inte? Både bok och avenbok kan rent allmänt betecknas som mer långsamväxande. Men, som jag tidiagre har tjatat om, är tillväxttakten helt avhängig av etableringsskötseln samt plantmaterialet. Dålig etableringsskötsel och/eller dåligt plantmaterial =sämre tillväxt. Etableringsskötsel handlar framför allt om kontinuerlig stödbevattning i minst ett år efter plantering. Sköts detta ordentligt är förutsättningarna goda för en relativt snabb tillväxt oavsett vad du planterar för något.
Vad man också kan säga om bokhäck är att när den väl har etablerats och blivit några år är det en j-vla växtkraft i den. Därför måste den klippas regelbundet och strikt, gärna lite sluttande för att bli så tät som möjligt.

Vill du kolla in bokhäckar kan jag rekommendera ett besök i Alnarpsparken mellan Lomma, Åkarp och Arlöv. Där finns flera exempel på bok- och avenbokshäckar (och fantastiskt mycket annat). Jag har själv varit med och restauererat de bokhäckar som står norr och väster om Lantan mot Alnarpsgården till.
Sommartorparn
CITAT (Kanna @ 09-12-2004, 22:32)
När jag har kollat på häckar här i skåne så har jag trott att det är bokhäckar som har sina blad kvar, stämmer inte det? Jag trodde att avenbok egentligen är en hassel... Är avenbok bättre som häck än bok?? Vilket växer snabbast?

Det stämmer att bok och avenbok inte tillhör samma växtfamilj och att avenboken är närmare besläktad med hasseln. Men bok och avenbok har ändå många likheter, varför dom i svenska språket har fått likartade namn. Om du går in här och klickar dig vidare kan du läsa om både bok och avenbok och se bilder på båda.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/coryla/car...pi/welcome.html

Vilken som är bäst är en smaksak. Om du går in här och tittar under "häckar" så ser du att det finns dom som föredrar boken p.g.a. grannare höstfärg.

http://www.alltomtradgard.se/default_garde...deninglists.asp

Bra ide som Birger tipsar att jämföra häckarna i Alnarpsparken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon