Full version: Okänd blomma
solan_2
Hej alla glada människor!
Jag kan inte inte hitta det rätta namnet på mina okända blommor som jag har i mina album. Jag har fått tips om skobuske på den som jag har blandat med
den helgröna. Men nu har jag läst om just skobuske och den" växer i zigzack och ska ett lustigt växtsätt".
DE blommor jag har växer precis rakt upp, så för att de inte ska bli för höga
så toppar jag dem ofta så att de även grenar sig.
Det blir ohyggligt med skott hela tiden!
Finns det någon som orkar angagera sig i mitt dilema? Jag måste bara få vet vad de heter!! sad.gif wacko.gif
MVH Solan
Sollan
Gubben och Gumman är väl en begonia?
AntoonW
Skobuske = Pedilanthus tithymaloides

Bilden ser ut som en Pedilanthus men då en grönbladig variant.

http://www.hear.org/starr/hiplants/images/...thymaloides.htm

//Antoon
igl
tycker att det ser ut som en helgrön skobuske. det är inte växtsättet som är zick-zack utan bladen sitter så på stammen. dvs inte mittemot varandra.
men stammen växer rak.
mvh
solan_2
Tack för svaren! Jag får nog ge mig när det gäller Skobusken! Ni har nog alldeles rätt att även den gröna varianten är en sådan. rolleyes.gif
Jag har tagit några bilder på en som är större och som jag har både en grön o en brokig i samma kruka. Så titta gärna i mitt album om en stund.
Ha de alla blomälskare! wub.gif
MVH Solan
zaaritha
Gubben o gumman ska --enligt gamla blomböcker--vara en lökväxt
som en liten amaryllis.........
solan_2
Hej Zaaritha!
När jag rensade blomlådorna innan frosten så kollade jag rotsystemet noga men några knölar fann jag inte.
Men skotten jag tog från en planta rotade sig direkt i vatten och dom växer bra. Men både moderplantan o skotten är ju lite taniga just nu.
Undrar om man ska klippa ner dom så att de blit kraftigare??
Vet du??
rolleyes.gif
LenaTuring
Det där med "gubben och gumman" är intressant, jag har nämligen både lökväxten och begonian av dessa.

De har samma namn på svenska alltså.
solan_2
Hej!
Har du några skötselråd till mig Lena?
MVH Solan
LenaTuring
CITAT (solan_2 @ 12-12-2004, 22:02)
Hej!
Har du några skötselråd till mig Lena?
MVH Solan

Om du menar begonian så är jag nog inte rätt person att fråga, den fick någon ohyra och ser inte så glad ut. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon