Orchid
Okey lyssna på den här, eller läs... =)

En bekant till mig berättade att hon köpte en phalaenopsis hur det nu stavas, i sommras.. och sen när blommorna vissna, så klippte hon av hela stängeln. För hon hade hört att man skulle göra så, o fråga mig om de va så de skulle vara. Jag sa att jag inte visste, men ja trodde att man bar skulle klippa av den biten som hade vissnat, och då sa hon att hela stängeln hade vissnat. Frågan är, som blev ställd till mig, om de kommer komma en ny stängel? För tydligen så kommer det nya blad.
AntoonW
Det brukar så småningom komma nya blomstänglar men det är helt rätt att man bara ska klippa bort de visna delarna.
GoSatta
ska och ska. är stängeln fortfarande grön så finns det alltid chans att det kan komma nya blommor MEN man skadar inte blomman om man klipper bort dom.

Finns många som klipper dom ändå efter en eller två blommningar efter som nya färsla stänglar producerar fler och starkare blommor. (sägs det)

själv klipper jag dom torra döda, eller om stängeln helt enkelt inte ser rolig ut längre.
kristerh
CITAT (GoSatta @ 09-12-2004, 10:42)
ska och ska. är stängeln fortfarande grön så finns det alltid chans att det kan komma nya blommor MEN man skadar inte blomman om man klipper bort dom.

De brukar sura ett tag om man klipper av stängeln när den är grön, klipper man däremot av bara en bit av den gröna stängeln så kan den grena sig.
krister
Annlo
Jag har på senaste tiden börjat klippa av stänglarna när de blommat färdigt! Även fast de är gröna... (har läst det någonstans här, vet ej av vem, gissar vilt på Bernt!)
Jag upplever att det fortare kommer nya grenar på de jag klippt av! Har en som hade tre stänglar och alla hade blommat färdigt i somras. Klippte av dem i höstas och det är redan nya grenar på alla tre. Jag klipper av dem typ, två tre ögon upp. Där det ser ut att passa!! rolleyes.gif

(Det har kommit nya grenar på alla orkidéer jag klippt av och inte bara på denna)

Annlouice
Kajsa
Om man klipper ner en bit eller låter dom vara spelar ingen roll om dom är gröna, dom blommar om. Tar man bort hela stängeln som grön, så blir den störd och det tar längre tid att få nya blommor igen, ett år ibland. Då surar dom som Krister skrev. Klipper aldrig stänglarna när dom är gröna, då ska dom bli riktigt långa först.
Sommartorparn
Nu har jag en stängel som är helt gul (vissnad) förutom möjligtvis en liten skymt av grönt längst inne bland bladen. Ska jag klippa och var ska klippet ligga?

Har en annan stängel på samma planta som vägrar att vissna. Fortsätter att vara grön men utan blommor. Ska jag göra något med den?
kristerh
CITAT (Sommartorparn @ 09-12-2004, 18:02)
Nu har jag en stängel som är helt gul (vissnad) förutom möjligtvis en liten skymt av grönt längst inne bland bladen. Ska jag klippa och var ska klippet ligga?

Har en annan stängel på samma planta som vägrar att vissna. Fortsätter att vara grön men utan blommor. Ska jag göra något med den?

Den gula stängeln kan du klippa bort hela vägen ner till bladen, om den ser vissen ut hela vägen, den gröna stängeln låter du vara kvar, den kommer att blomma om så småningom, när du klipper en stängel så klipp den straxt ovanför en "nod" du ser att stängeln växer en bit sedan kommer ett överlappat ställe (det ser ut som en led) sedan växer den vidare från det stället osv, det är alltså precis ovanför ett sådant ställe du klipper.
krister
Sommartorparn
Tack, nu är det gjort smile.gif

Ska såna här saker planteras om någon gång? Har haft den i tre år nu och den har blommat i flera omgångar. Just nu inga blommor, så det vore i så fall rätt tidpunkt att bråka med den.
kristerh
CITAT (Sommartorparn @ 10-12-2004, 12:32)
Tack, nu är det gjort smile.gif

Ska såna här saker planteras om någon gång? Har haft den i tre år nu och den har blommat i flera omgångar. Just nu inga blommor, så det vore i så fall rätt tidpunkt att bråka med den.

Ja lämpligt tillfälle att plantera om den nu när den inte blommar,
blanda din egen kompost med barkbitar av olika storlekar, kokosfibrer och vitmossa, eller köp färdigblandad men den tycker inte jag är så bra, den är för kompakt.
krister
Sommartorparn
Ska man tränga ner den i samma lilla kruka igen eller behöver den större vartefter den blir äldre?

Verkar besvär att blanda egen kompost. Har en påse liggande som jag köpte och aldrig använde för ett par år sen. Hur vet man om den är OK?
solan_2
Jag har också en Phalaacnopsis och den har en stängel som är gulbrun.
Ska jag klippa av stängeln eller låta den vara kvar??
MVH Solan
Sommartorparn
CITAT (solan_2 @ 10-12-2004, 23:49)
Jag har också en Phalaacnopsis och den har en stängel som är gulbrun.
Ska jag klippa av stängeln eller låta den vara kvar??
MVH Solan

Jag fick beskedet att gula stänglar klipps bort, gröna behålls.
kristerh
CITAT (Sommartorparn @ 10-12-2004, 23:35)
Ska man tränga ner den i samma lilla kruka igen eller behöver den större vartefter den blir äldre?

Verkar besvär att blanda egen kompost. Har en påse liggande som jag köpte och aldrig använde för ett par år sen. Hur vet man om den är OK?

Träng ner den i samma kruka, de gillar att stå trångt.
men ibland brukar jag ta en kruka som är ett nr större, det beror på hur mycket de vuxit, den gamla jorden är säkert ok, men det brukar vara en massa "jord" i påsarna försök att inte ta med det, använd bara de grövre bitarna, de vill ha det luftigt om rötterna, det är därför man byter jord för att de gamla barkbitarna o annat har förmultnat o blivit vanlig jord.
krister
Sommartorparn
CITAT (kristerh @ 11-12-2004, 17:19)

Vad ska hända med alla rötter som växer rakt upp i luften, ska man försöka trycka ned dom i krukan också?
unsure.gif
Nymphaea
CITAT (Sommartorparn @ 11-12-2004, 19:06)

Vad ska hända med alla rötter som växer rakt upp i luften, ska man försöka trycka ned dom i krukan också?
unsure.gif

Det gör du som du vill... Efter hand kommer rötterna att anpassa sig efter sina nya omständigheter...

Har orkidén mycket fina rötter som annars 'begravs' gör det inte så mycket om de hamnar utanför eller inte... Jag hade troligen satt ner så mycket av rötterna i krukan som möjligt (men ibland finns det inget smidigt sätt att göra det)...
kristerh
CITAT (Sommartorparn @ 11-12-2004, 19:06)

unsure.gif

Det brukar vara svårt att "böja" rötterna som växer rakt upp, de kommer bara gå av om du försöker, låt de fortsätta växa uppåt.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon