Full version: Sorgset palettblad
yez
Har tre palettblad i en kruka och ena av dem ser s sorgsen ut.
Den har vuxit enormt och r dubbelt s stor som de andra (ca 35-40cm) men de blev sdda samtidigt.
Bladen r vldigt hngiga. Ser inte ngon ohyra p den. Som sagt de andra tv ser jtteglada ut.
Vad kan det bero p?
Vad ska jag ta mig till?
Kan tillgga att de har ganska liten kruka, kan det ha med skaen att gra?
lolo
Hur r det med vattningen? r den torr? Palettblad krver jmn vattning och torkar vxten upp s hnger bladen. Men vattnar man ordentligt igen s vaknar bladen till igen! tongue.gif
LenaTuring
Kanske r det bara rtter i krukan s den torkar upp vldigt fort och det blivit vatten/nringsbrist?? Freslr att du vickar ur blomma ur krukan och ser efter.
yez
Vatten fr det regelbundet s det borde inte vara oprsaken.
Jag har dessutom planterat om det nu (ett par dagar sedan) men har nnu inte sett ngon skillnad! Vad r fel?
astrid.m.s
Hr Wexthuset str det lite om Palettblad och vinterfrvaring. Just nu mr de inte s bra nr det r lite ljus. Jag har mina i fnster och ngra i ett rum med vxtbelysning. De r vldigt trstiga, vill ha vatten ofta, jag brukar ge mina varannan dag. En del har jag i sjlvvattnande krukor s de klarar sig lite lngre. Att de tappar bladen och ser "lessna" ut gr de nog ett tag till. Vi fr se fram emot att det snart vnder det och blir ljusare tider s piggnar de skert till igen.
De r ju ltta att frka genom skott s man fr nya fina plantor till vren.
Hr en bild p en "samling" Palettblad i mitt fnster just nu. Dessa mr riktigt bra fast de str ttt.

Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon