Full version: Sorgset palettblad
yez
Har tre palettblad i en kruka och ena av dem ser så sorgsen ut.
Den har vuxit enormt och är dubbelt så stor som de andra (ca 35-40cm) men de blev sådda samtidigt.
Bladen är väldigt hängiga. Ser inte någon ohyra på den. Som sagt de andra två ser jätteglada ut.
Vad kan det bero på?
Vad ska jag ta mig till?
Kan tillägga att de har ganska liten kruka, kan det ha med skaen att göra?
lolo
Hur är det med vattningen? Är den torr? Palettblad kräver jämn vattning och torkar växten upp så hänger bladen. Men vattnar man ordentligt igen så vaknar bladen till igen! tongue.gif
LenaTuring
Kanske är det bara rötter i krukan så den torkar upp väldigt fort och det blivit vatten/näringsbrist?? Föreslår att du vickar ur blomma ur krukan och ser efter.
yez
Vatten får det regelbundet så det borde inte vara oprsaken.
Jag har dessutom planterat om det nu (ett par dagar sedan) men har ännu inte sett någon skillnad! Vad är fel?
astrid.m.s
Här Wexthuset står det lite om Palettblad och vinterförvaring. Just nu mår de inte så bra när det är lite ljus. Jag har mina i fönster och några i ett rum med växtbelysning. De är väldigt törstiga, vill ha vatten ofta, jag brukar ge mina varannan dag. En del har jag i självvattnande krukor så de klarar sig lite längre. Att de tappar bladen och ser "lessna" ut gör de nog ett tag till. Vi får se fram emot att det snart vänder det och blir ljusare tider så piggnar de säkert till igen.
De är ju lätta att föröka genom skott så man får nya fina plantor till våren.
Här en bild på en "samling" Palettblad i mitt fönster just nu. Dessa mår riktigt bra fast de står tätt.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon