när är det dags att så dessa? zon 3
väster , öster eller söderfönster bäst?
// Smulan
abborrmaster
28-02-2003, 00:39
saksamma på fönstrerna tycker jag...
Men tomater i mars funkar bäst - då hinner man skörda dem oxå... Vissa säjer fram till början av april men det e lite sent tycker jag!
Chili sås bäst i slutet av januari och februari.... dvs NUUUU!!! Skynda skynda! Paprikor kan sås lite senare trotts att de e nära släkt!
/Simon
Ingrid på Västkusten
28-02-2003, 07:44
Det går bra nu - om Du har ett svalt utrymme annars hade jag väntat till slutet av Mars elelr start April. Tidiga chilisorter kan fatiskt sås i April, det är de hemskt sena man skall så i Januari.
Hälsar Ingrid
Får jag också vara med? jag brukar så mina chilifrön lagom till jul, jag sår dem i samma kruka som jag har mina amaryllisar och det funkar jättebra!!!
Har man dem i andra blommors krukor behöver man inte oroa sig för de ska torka ut! Har du dessutom lite sten på jordytan i krukan blir plantan lång så du kan så den djupt när du omskolar den sedan för utomhus bruk. Jag sådde röd Chili som jag hade köpt på ICA och fick en planta som gav massa frukt som iof inte går att använda eftersom den är såååå jäkla stark, men det var kul ändå! Jag sådde den i samma kruka som min "sprätt-i-väg"...
Varför blir plantan lång om det är lite sten på jordytan?
// Smulan
habanero
01-03-2003, 10:02
Är inte långa plantor ett resultat av dålig belysning?
Jag tycker att jag märker en väldig skillnad på de jag har ljust, och de som står lite mindre ljust. I alla fall när de är unga.
//Mats
Smulan - Plantan strävar ju efter att nå upp till solljuset och har man då har stora stenar på jordytan så blir det längre för den att komma upp dit!
habanero - Jo, det kan det vara. Men då blir bladen ofta små och ljusgröna och är det späda plantor så överlever de sällan, vad jag märkt.
abborrmaster
01-03-2003, 12:42
Fick veta ett tips som tydligen ska funka skitbra för att de inte ska bli långa..
Man tar en tidning och viftar på dem, när man har tid lixom

Då tror de att de är blåst och då växer de sej inte för långa!!
Fick tipset av en riktig tomatare satt jora! Tror det funkar!
/Simon
Ingrid på Västkusten
01-03-2003, 13:00
Långa växter - etiolering beror ofta på för lite ljus - inte stenar på jrodytan, jag är itne säker om jag förstod det - förklara gärna på annat sätt. Och de kan ha stora fina blad i alla fall - de har ju nått ljuset i alal fall.
Själv sätetr jag itne chiliplantor djupare i kurkorna vbid omplantering, det är enbart tomater jag gör det med.
Använder man extra belysning - med fullfärgslysrör blir plantorna knubbiga och kraftiga.
Och en fläkt är alltid bra att ha gående.
Hälsar ingrid
Oki, plantan har fina paprikaliknade blad i mörkgrön men eftersom stenarna gör att det blir ett längre avstånd ifrån ytan upp till ljuset, så blir stjälken längre vilket gör att när du sedan planterar om den och sätter den i egen kruka så kan du sätta rötterna djupare än om stjälken är kort. Vad det en bättre beskrivning?
Är dock lite tveksam om tidningsviftande hjälper... men du får bevisa mig fel![/COLOR]
Ingrid på Västkusten
01-03-2003, 15:11
Menar Du att när fröet gror så har plantan längre väg genom jorden och stenarna innan den når ljuset?
Öhhhhh - varför är detta bra?
Hälsar ingrid som känenr sig på sjutton famnar nu :-))
Jo, för de erfarenheter jag har av att prova på allt, fröna är ju lätta att få tag på, så verkar det som om man får ett större rotsystem om man ökar djupet vid plantering.
Är det någon som förresten har försökt att övervintra en chiliplanta? Går det överhuvudtaget?
habanero
01-03-2003, 17:11
Övervintra chilipeppar är inte så knepigt. Jag klipper ner dem ordentligt på hösten, och ser sen till att de får mycket ljus. Därmed inte sagt att de stortrivs i den torra varma luften i köksfönstret.
I vinter har jag övervintrat ett par svåra vilda chilisorter, och de mår prima. I alla fall för tillfället.
Canario / manzano (Capsicum pubescens) är nog de man tjänar mest på att övervintra annars. De sätter mer frukt år två, än första året.
Hälsningar
Mats
Ingrid på Västkusten
01-03-2003, 20:41
Jodå - ett par habanero och nån hybridsort, en tre fyra stycken - så NU vet jag hur ;-)
trixet var att jag aldrig hade dessa ut i växthuset utan de bodde inomhus hele tiden.
Hälsar Ingrid
CITAT (Emser @ 01-03-2003, 14:20)
Oki, plantan har fina paprikaliknade blad i mörkgrön men eftersom stenarna gör att det blir ett längre avstånd ifrån ytan upp till ljuset, så blir stjälken längre vilket gör att när du sedan planterar om den och sätter den i egen kruka så kan du sätta rötterna djupare än om stjälken är kort. Vad det en bättre beskrivning?
fattar noll

// Smulan
Gunvor Nilsson
01-03-2003, 20:51
CITAT (abborrmaster @ 01-03-2003, 12:42)
Man tar en tidning och viftar på dem, när man har tid lixom

Om jag var en haremsdam så kunde jag ha en enuck som stod och viftade med palmblad!
abborrmaster
02-03-2003, 12:54
haha... Jag viftar lite med ett närliggande papper när jag passerar...
/Simon
Monica i Sörmland
02-03-2003, 17:58
Varför skulle rotsystemet bli större för att man planterar lite djupare? Kan det månne bero på att risken för uttorkning är mindre?
Det kan det vara... men det verkar som att de kan gro rötter på stjälken med (min gjorde det förra året!), så ju mer av stjälken som är i jorden ju mer rötter?!
Monica i Sörmland
02-03-2003, 18:11
Ska testa att sätta hälften av mina chili lite djupare än den andra hälften när det är dags för omplantering. Ännu så länge har de bara kommit upp med grobladen. Sen får vi se om det blir någon skillnad när det blir dags att skörda.
Kan man övervintra alla sorter av Chili? Jag trodde att de sorter som heter Capsicum annuum var ett-åriga.
/Catten
habanero
03-03-2003, 09:59
Det går alldeles utmärkt att övervintra även annuum. Men visst leder namnet till den slutsatsen att de är ettåriga.
//Mats
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.