Full version: pepparkakshus
lisselbo
Då har vi varit lite pyssliga jag och min dotter.
Pepparkakshusen blir aldrig lika från år till år.
Här är en bild på årets skapelse, vi blev ganska kladdiga men nöjda.

ylle
Oj så fint! Mycket bättre an vad vi nånsin lyckats åstadkomma här hemma. Grattis!
lisselbo
Tackar, tackar!
Kom på lite försent det där med tårtpapper i fönstren, dom skulle ju dit innan huset sattes ihop.
Men det funkar ändå, slipper iallafall dom där svarta hålen som brukar vara där.
mvh Marie
*Felix matte*
Imponerad wub.gif
har själv aldrig lyckats få ihop till ett sååå fint hus.
Blomstertanten

Från den årliga pepparkakshustävlingen (pust, va långt ord) på arkitektmuseet !

Så fint att jag kunde gjort det själv sleep.gif

Men erat är mycket finare lissebo ! biggrin.gif
lisselbo
Vi får väl se hur långlivat det blir sad.gif .
Sonen går och sneglar på det, men ett par veckor ska det väl få stå iallafall.
Katarina H
Hej!

Jag har precis i dagarna också bakat pepparkakshus. Barnen tyckte att det var jättekul. I år blev det två hus, då det första, med hjälp av min mammas hund, åkte i golvet och gick i tusen bitar ... :-( Hoppsan! Det var tur att det inte var dekorerat ännu och att det behövdes dammsugas! Ikväll ska vi dekorera det nya huset, får se hur länge det står!?
Betty
Åh, vad nostalgisk jag blir! wub.gif När barnen var små (=bodde hemma) så bakade vi pepparkakshus varje jul. smile.gif
Magnolia
Vilka fina hus! Jag bara måste få dela med mig av ett pepparkakshusminne:

När jag och mina syskon var små bakade mina föräldrar alltid ett pepparkakshus sent den 23 december som sattes ut i vardagsrummet när vi hade gått och lagt oss. På julaftonsmorgon smög vi så klart ner och började äta upp huset från baksidan - precis så mycket vi kunde så att huset fortfarande stod upp och såg fint ut från framsidan så att ingen skulle märka något... Det var pilligt och svårt men helt klart värt det, speciellt som det alltid fanns en massa gott godis på baksidan. Och så var det ju extra roligt eftersom det var lite busigt...

Långt långt senare, när vi syskon var vuxna, drog någon upp den här historien och då kom avslöjandet från pappa: pepparkaksätandet ingick i mina föräldrars plan! De satte ut huset på natten den 23:e så att vi skulle vara sysselsatta på julaftonsmorgon så att de, åtminstone på julafton, skulle kunna få lite sovmorgon! Gissa om vi blev snopna! laugh.gif
Hannele
CITAT (Magnolia @ 10-12-2004, 11:41)
På julaftonsmorgon smög vi så klart ner och började äta upp huset från baksidan - precis så mycket vi kunde så att huset fortfarande stod upp och såg fint ut från framsidan så att ingen skulle märka något...
Ja, föräldrar är kloka!
Min mor avslöjade, att hon med flit gjorde dubbel sats pepparkaksdeg, så det skulle räcka för oss barn, när vi smög i skafferiet och provsmakade! laugh.gif

Vi fick en idé av kungen att ställa många pepperkaks-granar, tomtar och annat runt huset, så 'huset' kunde stå kvar (det kunde ju se ut som slott, krubba, hockeyrink, vad som helst, barnen bestämmer och bygger).
fiffigafrun
I år har jag för första gången gjort ett eget pepparkakshus tillsammans m barnen (som dock är liiite för små för detta pill ännu). Det blev en riddarborg med en röd drake!

Riddarborgen
Hannele
CITAT (fiffigafrun @ 10-12-2004, 15:55)
Det blev en riddarborg med en röd drake! Riddarborgen

Härligt, fiffigafrun!
Eva i Skåne
Vilken läcker borg smile.gif . En sån skulle man gjort när sönerna var i rätt ålder.

Pepparkakshus av färdig byggsats gjorde vi i många år och resultaten blir alltid fint, men tänk att skapa något annorlunda.. en egen modell.
Detta försökte jag en gång i början, men när delarna var bakade fanns det ju inga raka kanter att sätta ihopa, så det blev inget av det bygget. Sen har hört hur man ska göra skära kanterna efter mallen innan delarna hårdnat , men det blev inga egna modeller mer hos oss.
amaira
CITAT (Magnolia @ 10-12-2004, 11:41)
Jag bara måste få dela med mig av ett pepparkakshusminne:

När jag och mina syskon var små bakade mina föräldrar alltid ett pepparkakshus sent den 23 december som sattes ut i vardagsrummet när vi hade gått och lagt oss. På julaftonsmorgon smög vi så klart ner och började äta upp huset från baksidan - precis så mycket vi kunde så att huset fortfarande stod upp och såg fint ut från framsidan så att ingen skulle märka något... Det var pilligt och svårt men helt klart värt det, speciellt som det alltid fanns en massa gott godis på baksidan. Och så var det ju extra roligt eftersom det var lite busigt...

Långt långt senare, när vi syskon var vuxna, drog någon upp den här historien och då kom avslöjandet från pappa: pepparkaksätandet ingick i mina föräldrars plan! De satte ut huset på natten den 23:e så att vi skulle vara sysselsatta på julaftonsmorgon så att de, åtminstone på julafton, skulle kunna få lite sovmorgon! Gissa om vi blev snopna! laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Och där trodde ni att det var ni som busade, och så var det era föräldrar som busade, med ER. wub.gif

Underbart!

Fina pepparkaksskapelser wub.gif !!

/amaira.
Caprice
Inte vårt, men visst är det fantastiskt..? wub.gif

Caprice
Hannele
Ungarna har varje år med maken skapat något eget ur fantasin.
Förra året frågade sonen: "Hur gör man en ö av pepaprkaksdeg?"
Det gick det också. Han gillar fyrar.
Caprice
Hannele,
vilken "julig" bild.. wub.gif

Och fyren är jättefin... wub.gif

Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon