Full version: Prästhavre
lolo
Jag har tagit över en prästhavre från min mormor som lyckats få den att blomma varje år. Men jag har inte lyckats alls med det. Har någon av er tips?
solan_2
Hej lolo!
Menar du Billbergia? Har den långa uppåtstående blad som är taggiga i kanten? Om det är den växten så har jag haft sådana förut men lessnade
då jag aldrig fick nån blomstängel på dem, men de växte som bara den!
Då det gäller skötsel så sägs det att den är mycket lättskött , tål torr luft, ska stå ljust eller lite skuggigt, rikligt med vatten på sommaren o sparsamt på vintern.
Jag vet inte om du blev något klokare av de jag har skrivit ,men kanske lite! unsure.gif
MVH Solan rolleyes.gif
Alpiner i Halmstad
Plantans bladrosetter samlar i naturen vatten. I tratten lever då också allahanda småkryp.
Du bör därför efterlikan dess naturliga växsätt och alltid fylla på med vatten i alla nya rosetter.
M.v.h. Bernt
solan_2
Hej Alpiner!
Var det kanske därför aldrig mina blommade tro?? wacko.gif
HVH Solan
Sulawesii
Jag har fått min att blomma två gånger. Ibland vattnar jag lite i rosetterna, men inte så ofta. I år verkar den inte vilja vara med på noterna. Synd, för blomman är ju så vacker!
pejori
min blommar villigt året om. wub.gif wub.gif
ger den en rejäl torrperiod, (ca 1 mån.) och sedan vattnar jag som vanligt igen.
då går den snällt i blom igen wub.gif wub.gif
zaaritha
Skärmbillbergia???
Har flera plantor, en har nyss blommat--en är på gång!
De stod ute i somras. Ska vattnas i rosetterna o lite i krukan.
Kan verka tråkiga--men blomningen är fantastisk!!
sparvuggla
Mina två blommar inte heller, har aldrig gjort fast dom är 4 år gamla. Men dom har vuxit sig enormt stora, 1 meter i bredden och väl hundratals trattar. Men nu funderar jag på att slänga dom båda två för att dom aldrig blommar. Står i österläge
Dom är så stora så jag kan inte praktisera äppelknepet i plastpåse heller.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon