Medusan75
10-12-2004, 09:42
Jag tycker suckulenter och kaktusar är fina, men jag har bara ihjäl dom ser det ut som. De skrumpnar liksom ihop. Vad gör jag för fel?!?
Jag har så- och kaktusjord, jag försöker att tänka på att inte vattna dom för ofta. Jag är van vid blommor som inte ska vattnas hela tiden, i vanliga fall så befolkas mina fönster av hoyor (och nån orkidé har också smitit in).
Har krukans utformning någon betydelse? Tänker alltså på om de mår bäst av att ha någon sorts dränering? Nu står de i en kruka som man mycket väl egentligen skulle kunna ha som en skål.
Jag behöver hjälp!
Snart får jag köpa mig min tredje omgång blommor...
/Sara
Christer i Falköping
10-12-2004, 10:21
Ja, om det inget hål fins i botten blir det säkert alldeles för blött i krukan. Även om den känns torr uppifrån. Det är inga bra krukor till några växter egentligen(om det inte är sumpväxter förstås). Köp nya krukor innan du köper nya växter.
Christer.
Ofta kan man borra hål i tex skålar. Det finns en viss risk att skålen spricker och man bör använda ett borr som är avsett för keramik/betong. Fungerar bra för om man vill plantera direkt i en ytterkruka. Man bör också tänka på att det avdunstar långsammare från glaserade krukor, så att man anpassar vattningen.
Medusan75
10-12-2004, 11:50
Låter som om jag tar och köper en ny kruka istället för att borra hål.
Den jag har blommorna i nu kan ju få bli en skål istället och bara vara fin...
Tack för hjälpen!
Alpiner i Halmstad
12-12-2004, 13:07
Vintertemperaturen?
Vi har ett 50-tal i fönsterkarmarna på vårt torp.
Termostaten står på +10 grader. Vi vattnar knappast från okt. till mars.
Kan man inte tillfresställa plantornas krav på en sparperiod under den mörka tiden måste man välja bland arter som klarar högre temperatur.
M.v.h. Bernt
Nymphaea
12-12-2004, 17:05
Vinter temperaturen är viktig. Till en viss del är det viktigt att det finns en skillnad på dag och natt i temperatur (men det är om man vill uppnå optimala förhållanden).
Ljus är hursomhellst jätteviktigt. Använd lågenergilampor som kan placeras nära växter.
Jag sprayar mina suckulenter någon gång då och då !!
Ingrid på Västkusten
13-12-2004, 09:17
Mkt av det man köper i vanlig affär kan vara udnermåligt också - mkt dör då man ju itne kan se om tex en kaktus är rutten inuti.
Och vissa torkar ihjäl sina kaktusar och suckulenter...så det går att göra det med.
Vintervila är a och o......men det är alltid bra att börja med namnade sorter så man har en chans att ge dem de förutsättnignar de vill ha!
Medusan75
13-12-2004, 09:54
Jag har försökt att vara sparsam med vatten, men inte överdriva. Vad jag däremot inte har någon möjlighet att ge dom är lite kallare temperatur. Såvida att de kan nöja sig med att stå i ett förråd som bara har ett fönster på själva dörren men åt norr? Där brukar vi försöka hålla 10-12 grader, men som sagt, det är kanske för mörkt?
Sen så kanske det är som sas, att det som säljs ute i butikerna kan vara av dålig kvalité för det är inte allt som dör...
Vintervilan med lägre temperatur är viktigast om man vill ha dem att blomma, de brukar alltid överleva även om de inte får vintervila, även om de inte blommar.
Ingrid på Västkusten
13-12-2004, 13:05
Nej de dör inte av att inte ha låga temperaturer däremot så kan de försvagas ordentligt av kombinationen affärens taskiga jord som knappast medegr en ordentlig vattning, för hög temperatur inomhus med för torr luft och för lite ljus.Ja - detta kan göra så att de kan dö...
Gamla hus och gamla otäta fönster är verkeligen en tillgång i C&S odling!
Hej
Mina kaktusar står i lerkrukor med vanlig jord vattnar dom lite på vintern men varje vecka.
Har lärt mej att i söder fönster med skugga står dom bäst har blommar nu i höst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.