Jag håller på att söka efter fröer till gråtimjan men hittar det ingenstans. Nån som har nån idé?

torvan
Har du kollat
Impecta och
Rara Växter? Annars skulle jag tro att det finns i både Nelsons och Weibulls sortument...
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
10-12-2004, 15:05
Alla timjansorter brukar inte förökas med frö, har för mig att några sorter är sterila och liknande så de förökas vegetativt istället, kanske gråtimjan hör till de sorterna för det verkar inte finnas frön hos fröfirmorna.
Örtagården brukar ha frö till de flesta kryddväxter, men när det gäller kryddväxter som inte förökas så lätt med frö så har de plantor till salu och i Örtagårdens sortiment finns enbart småplantor av gråtimjan, ej frö.
Efter lite sökning på utländska sidor verkar det som om man ofta förökar gråtimjan via delning (troligtvis fungerar även sticklingar bra, det brukar ju fungera på de flesta andra timjansorter).
Tack, då får jag tänka om. Ska ha nåt mellan fogarna i ölandsstenen men får kanske fortsätta med backtimjan. Den är ju fin också

torvan
Alpiner i Halmstad
11-12-2004, 17:17
Timjan är lätt att föröka med sticklingar.
Vi rensar bort stora torvor av gråtimjan varje år.
Hör av Dig om 4 månader, så kan Du få vad Du behöver.
M.v.h. Bernt
birgitek
11-12-2004, 22:25
Gråtimjan är jättelätt att dela. Jag köpte en planta, delade den i fem delar, nu har jag massor.