sophie
Vanda Thanantess 4n hybrid
köpte denna på tradera kunde inte låta bli,någon som har något bra tips om skötsel av denna,Fick några råd av ägaren men tänkte kanske någon vet exakt om jag ska sätta den i orkidejord,el hängande ,,tacksam för tips..
mvh as
kristerh
Brukar vattna den varje dag genom att sänka ner den i en hink med vatten, och låta den ligga o dra sig ett tag, iofs behöver man inte vattna varje dag men det är viktigt att den får suga i sig ordentligt med vatten när du vattnar, Wandan vill ha det ljust o varmt, gärna med tillskottsbelysning nu på vintern,har blandat näring i en sprayflaska som jag duschar den med en gång i veckan, innan jag sänker ner den i vattenbadet. Mina wandor har jag i en korg utan jord, de vill ha det luftigt.
krister
Nymphaea
precis som krister sa vill din vanda troligen hänga... mycket luft och en daglig dusch eller ett dagligt dopp så mår den förhoppningsvis bra.

Vandor växer naturligt på platser där de nås av mycket ljus...
sophie
Tack snälla ni som har svarat.
Jag har ställt den i mossa med lite bark inblandat men rötterna hänger utanför och i en liten liten plastkruka som jag klippt sönder och ställt i ett hyacintglas och vatten i botten på glaset,Vad tror ni?är det för mycket luftfuktighet dessutom står glaset på ett lerfat med stenar runt..Men rötterna hänger in luften..
mvh as
kristerh
CITAT (sophie @ 13-12-2004, 19:39)
Tack snälla ni som har svarat.
Jag har ställt den i mossa med lite bark inblandat men rötterna hänger utanför och i en liten liten plastkruka som jag klippt sönder och ställt i ett hyacintglas och vatten i botten på glaset,Vad tror ni?är det för mycket luftfuktighet dessutom står glaset på ett lerfat med stenar runt..Men rötterna hänger in luften..
mvh as

Det kan nog fungera, men hur stor är den? den får enorma rötter med tiden, iofs kan man försöka att vira ihop rötterna, de är rätt sega.
den kan nog inte få för mycket luftfuktighet wink.gif men rötterna får inte stå i vattnet endast när den vattnas, en bra korg man kan använda för att plantera den i är dessa plastkorgar man köper physalis i på ica o andra livsmedelsaffärer, sedan kan man fästa ståltrådar i hörnet på korgen för att hänga upp den i. Jag har läst om att någon haft vanda planterad i en vanlig kruka fylld med grova barkbitar, den största sorten, det kan ju oxså vara en variant. (Glöm inte ljuset.)
krister
sophie
Tack Krister
Min´är ganska liten ,hon hade precis tagit i sär den så så länge fungerar det med glas,tänkte få igång den sedan blir det väl någon korg,Har den i vårt badrum väldans ljus hoppas det räcker,Tack snälla personer som har svarat mej,,mvh as
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon