Full version: Stjärnbilder
zaaritha
Har vart ute på kvällsturen med Tessi.
Gick o tittade på stjärnorna. Min far lärde mej de vanligaste; karlavagnen, Orion, Plejaderna, svanen o s v.
Se´n har jag lärt mej undan för undan.
Nå´n mer än jag som är intresserad?
Sulawesii
Kan gå hur länge som helst och titta på stjärnorna. De är fascinerande! Men kan inte påstå att jag är så intresserad av själva sjärnbilderna.
zaaritha
Det känns bra att veta vad det är för stjärnbilder man ser!
Som sagt; Orion, Karlavagnen, Svanen, Plejaderna, Auriga, Ormen, o s v.
Precis som jag gärna vill kunna fågelarter, blomsorter m.m.
renate
Jag har varit mycket intresserat i astronomi en gång när sonen var i 12 års åldern.Vi var ute varända stjärnklara kväll och tittade på stjärnhimlen,läste massvis med astronmiska böcker,skaffade tom. ett litet teleskop.Astronomi fascinera mig fortfarande,men jag håller inte på med det numera.Trädgårdsintresset tog över.

Gossen Ruda
Jag har också ett teleskop som jag skaffade för 20 år sen. Intresset har mattats men inte försvunnit. För nån vecka sen letade jag efter Andromeda-galaxen och hittade den efter en stund, den hade flyttat på sig. rolleyes.gif Stjärnbilderna är ett utslag av forna människors önskan att få ordning på omvärlden så det är historiskt intressant men inte så mycket rent astronomiskt. Utom då att alla stjärnor namnges utifrån vilken stjärnbild dom befinner sig.
amaira
Stjärnorna är himelens blommor, det är klart att jag är intresserad wub.gif .

Under tonåren "studerade" jag allt som gick att studera på himlen, så jag har ganska bra koll fortfarande, både på stjärnorna, planeterna och stjärhopar och galaxer osv.
Fast jag har "glömt bort" en hel del, är mycket som jag inte längre har "i huvudet", t.ex. ljusårsavstånd och personliga egenskaper hos stjärnorna osv.
Det ÄR en fascinerande värld!!! Och ju mer man vet, desto mer fascinerande blir det.

Andromedagalaxen kikade vi på senast förra vintern, sonen och jag. Jag fick ett teleskop i femtioårspresent wub.gif .

/amaira.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon