Full version: oxfilérecept sökes
Eva i Skåne
Jag har sökt efter ett recept på oxfilé, men jag hittar inte det sad.gif .
Jag har för mig att det var Virgos recept, men det kanske är fel. Det är ett tag sedan, men jag tänkte att jag skulle prova det nu till helgerna och det tror jag att jag skrev i länken också, men jag hittar inte sad.gif sad.gif

Inte har jag väl drömt att det fanns här? wink.gif wink.gif
-asno-
Var det Unos pitt i panna du tänkte på laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Eller var det den här?

Oxfilé är en användbar köttbit. Jag köper oftast en hel oxfilé. Gärna från Argentina. Svansdelen och en den tjocka delen, som är lite delad, blir till pytt i panna. Det som nu återstår-mellanbiten gör jag ibland enligt följande: Med en vass kniv skär jag längs med köttet så att det blir en ganska tunn platt bit. Denna fyller jag, så som en rulltårta, med godsaker t.ex en röra på soltorkade tomater och oliver samt kryddor. En smakrik ost kan ibland ingå i fyllningen. Syrliga äpplen piffar upp köttet. Sedan rullar jag ihop köttet, fäster det med tandpetare och bryner det runt om. Ner med biten i lergrytan 175 grader tills köttermometern visar ca 60 grader. Ganska uppskattat.

/Åsa
Eva i Skåne
Nej, detta receptet har jag sett. Det jag letar efter är nog mycket äldre.
mulle
Detta är knappast det du söker men det är gudomligt gott:

1 hel oxfilé
1 dl salt
1 msk socker
2 stora knippen dill
1 dl konjak

Skär försiktigt bort senorna från filén. Blanda först sockret i saltet och rör sedan i konjaken. Klappa på smeten på hela filén och vira dillkvistarna runt så att det täcker.
Lägg i aluminiumfolie och kallt. Vänd på paketet efter ett dygn. Efter ytterligare ett dygn tar du fram filén och sköljer den noga under kallt vatten.
Skär i tunna skivor, servera med rosepeppar och någon mild sås, t.e.x avocado mixat med craime fraiche.

Mums

Mulle
Eva i Skåne
Menar du att den ska ätas RÅ Mulle??? blink.gif wink.gif unsure.gif

eller har du glömt skriva något om stekningen?
Virgo
Mulles recept

Oxfilé är det väl svårt att få tag i, men nötfilé går väl lika bra.

Det är gott med gravad nötfilé i tunna tunna skivor.

Ska gräva fram ett av mina filé recept.
Eva i Skåne
Och jag som precis pm:ade dig för att fråga Virgo rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon