|
LenaTuring
11-12-2004, 19:58
Själv är jag en splittrad själ vad gäller musik ofta är det vissa låtar jag fastnar för. Mest inom rock, pop, country, visor
När jag var yngre (gillar dem än förresten)var det grupper som Sweet, Smokey, Status Quo...
Köper oftast CD med blandade artister, lyssnar gärna när jag kör bil.
Hannele
11-12-2004, 20:02
CITAT (LenaTuring @ 11-12-2004, 19:58) Köper oftast CD med blandade artister, lyssnar gärna när jag kör bil. Det funkar lika bra med lokalradio. Mina pengar lägger jag på live-konserter; allt från opera till jazz och rock.
Inga från Närke
11-12-2004, 20:08
Jag är ju 40-talist och lyssnar fortfarande på Elvis sedan är jag allätare. En CD som är bra om man känner sig stressad är "Lugna blå timmar". /Inga
Sulawesii
11-12-2004, 20:20
Just nu lyssnar jag på Green Day´s nya skiva och Carolas (*springer och kollar vad den heter*) Jul i Betlehem. Den senare är min första julskiva och jag köpte den nu i veckan. Härlig! Jag lyssnar nog på all slags musik förutom dansmusik.
*Felix matte*
11-12-2004, 20:36
Jag lyssnar på allt utom hårdrock ... beror på sinnesstämningen. Ena dan kör jag country eller pop på hög volym  ... nästa ligger jag på soffan och njuter av klassisk musik..blundar och drömmer att jag är på konsert
birgitek
11-12-2004, 21:52
Tycker om det mesta utom dansband, country och riktigt tung hårdrock. Som några favoriter kan jag nämna Leonard Cohen, Freddy Mercury, David Bowie och Nirvana med Curt Cobain. Lyssnar också gärna på klassiskt ,speciellt Morzart och Albinoni
netaave
11-12-2004, 21:59
Absolut svenska ballader med bl.a. Orup, Tommy Nilsson, Lisa Nilsson, Cecilia Wennersten m.fl, m.fl.
Caprice
11-12-2004, 22:03
CITAT (Felix matte @ 11-12-2004, 20:36) Jag lyssnar på allt utom hårdrock ... beror på sinnesstämningen. Ena dan kör jag country eller pop på hög volym  ... nästa ligger jag på soffan och njuter av klassisk musik..blundar och drömmer att jag är på konsert  Låter precis som jag... ! Caprice
Snöflinga
11-12-2004, 22:27
Oj, det är mycket.  På 70-talet gillade jag hoola bandola, som sedan utmynnade i Wie, Afselius och F. Rönnblom. Tycker fortfarande om att lyssna på dem.... Visor, Cornelius var (är) bara så bra, kan inte räkna dem alla.......Jazz. Numera lyssnar jag ofta och gärna på, medan jag bildmakar, och detta är tips : CARPE DIEM, Hans Gustafsson, DREAM WEAVER, Doru, MUSIC FOR RELAXATION AND MEDITATION Lars Roos örongodis är nostalgi, den senaste : "För de som älskar" spelar jag gärna om och om igen. Det finns så mycket mer... även flöjt men icke violin! Tipsa gärna.
zaaritha
11-12-2004, 23:33
Björn Afzelius, Eagles, Rolling Stones, Jim Reeves, Emmy-Lou Harris Kris Kristofferson, Charley Pride, Celine Dion, Jan Johansen, Tom T Hall, Lee Hazlewood, Waylon Jennings, m.fl. Vill definitivt inte höra Carolas sirapsdrypande röst! Nu blir nog många arga? Carola är ju "helig" för många!
Min lista skulle kunna bli hur lång som helst, men jag kan försöka ge några exempel. På sommaren, till frukost, med öppen dörr och fågelkvitter, är klassisk musik underbar. Adagio med Albinoni, står i en klass för sig. Vi har många bra svenska artister som t.ex Björn Afzelius, Dan Hylander, Secret Service, Lasse Tennander, Ulf Lundell och Lisa Nilsson. När jag behöver bli, eller är på lite "tramsigt" humör, kan jag lyssna på Jävlar Anamma, Yello eller UB40. Man får inte glömma de gamla godingarna. Steve Winwood, Bronski Beat, Barry White, The Tubes, The Pogues, Erasure, Hot Chocolate, Bee Gees, Toto, Stevie Wonder, Queen, Rod Stewart, Def Leppard, Roxy Music, Scorpions, Sniff 'n The Tears och Don Henley, för att nämna några. Sedan finns det dom som helt enkelt bara är BRA. Daniel Lanois Gino Vanelli Lenny Kravitz The Proclaimers Robbie Williams The Wallflowers *andas*
zaaritha
11-12-2004, 23:52
UB40 är verkligen bra!
CITAT (zaaritha @ 11-12-2004, 23:52) UB40 är verkligen bra! Javisst! Suveränt när man ska städa. Det går som en dans
kerstin z5-6
11-12-2004, 23:55
Klassisk musik , Flamenco och mycket mer , men Carola är inte en av mina favoriter heller -konstgjord röst ... En av mina bästa musikupplevelser var några ryskortodoxa munkar som sjöng live -helt acapella -Underbart !
zaaritha
12-12-2004, 00:25
Ja jag är lessen--men Carola!!!!............ Fy fasen vad många julsånger hon lyckats förstöra med sin sockerdrypande röst! Jag förstår att många tycker om henne, men--smaken är som baken;delad. Tur, är väl det--om alla gillade detsamma, bleve det trist!
Sulawesii
12-12-2004, 10:43
CITAT (zaaritha @ 12-12-2004, 00:25) Ja jag är lessen--men Carola!!!!............ Fy fasen vad många julsånger hon lyckats förstöra med sin sockerdrypande röst! Jag förstår att många tycker om henne, men--smaken är som baken;delad. Tur, är väl det--om alla gillade detsamma, bleve det trist! Håller inte med (såklart, det var ju jag som lyssnade på julskivan  )! Jag tycker att Carola ska hålla sig till andliga sånger, det är det hon kan!
På skiva har jag bara klassisk musik,men lyssnar på annat med då på radio.Just nu har jag plockat fram skivor med Artur Rubinstein,de lyssnar jag på när jag sitter här vid datorn. Annars kan jag lyssnar på det mesta,inte dansband och inte hipp hopp.50, 60 och 70 talsmusik gillar jag. Elvis, Rolling Stones, Edith Piaf, ja det finns många,många mer.
Själv är man gammal punkare!  Tycker för det mesta att det måste vara lite "klös" i musiken. Men "klös" måste inte alltid innebära distade gitarrer, utan kan med fördel vara bra texter eller tungt blås i 60-tals soul eller ska. (För den som inte vet så är SKA en föregångare till bla. reggie och har sina rötter i västindien. Kort förenklat) Min största favorit, alla kategorier, är DAVID BOWIE! Har även allt som U2 gett ut. Men, jag har väl en si så där 250 cd-skivor och ett hundratal vinyl, så det finns en hel del!
Cic!  En Bowiefan till! Kul!! Mvh Fenja
Blomstertanten
12-12-2004, 16:22
Jag lyssnar på allt ! Men gillar inte hipphopp och dragspel.
gammelnalle
12-12-2004, 16:36
CITAT (gammelnalle @ 12-12-2004, 16:36) Vilken bra ide´ *tipsar Bert.K om det*
Mia, zon 3
14-12-2004, 16:34
Helst en blandning av klassiskt hårdrock (får vara hur tung som helst  ) blues riktigt gammal jazz (inte storband) opera kan inte med det mesta i dansbandsväg (sorry!) eller det som kallas soul nuförtiden (fnys, fnys), alltså Mariah Carey och liknande, som inte kan ta en ton utan att yla (kallas visst waila av proffsen). En stor favorit-artist är Nick Cave!
Jag diggar allt möjligt! Favoritartister just nu (i bilen -dunka-dunka): The Blackeyed Peas, No Doubt, Eminem, Nelly, Moby, Chemical Brothers mfl. Favoritartister som varit med mej länge  : AC/DC, Black Sabbath, The Doors, D.A.D, Afzelius & Wiehe, Simon & Garfunkel, Jimi Hendrix, Guns n´Roses, Metallica. Sen... gillar jag även "röjig" blues, 60-tals soul, annat "gammalt" -Janis Joplin (min katt hette så  ), Mamas & the Papas, Deep Purple, John Lennon, The Animals, Rolling Stones...
CITAT (cic @ 12-12-2004, 14:46) Har även allt som U2 gett ut. Jag försökte i början....men efter "Unforgetable fire" i slutet på 80-talet vart det "slutt"......men de är tidernas bästa...enligt mig.....absolut unikt sound... F.ö så lyssnar jag nästan aldrig "aktivt" på musik längre...men jag kan njuta i fulla drag av operamusik på radion...och komma på mig själv att stå och digga till Linkin park och Nickleback(stavas det så??) på MTV... Jag är allätare....kan se nåt bra i det mesta....tom Carola nångång... Men 60-talsmusik och "tunggung"...gillar även punkmusik...var stor Ebba Grön-fan på den tiden...gillar även folkmusik i alla dess former och klassiskt....bla..bla...bla... ...nästan det enda jag INTE KLARAR AV är dansbandsmusik..jag får eksem nästan.....kan inte hjälpa det  men det GÅR inte...
hmh...freddie wadling, eminem, nick cave, piaf. samt en massa som barnen introducerar, senast sju års olycka.../nypan
netaave
14-12-2004, 23:49
Just nu lyssnar jag på Micke Ahlgrens
_underground_
15-12-2004, 00:54
Ok.. Jag har rätt blandad musiksmak. Det blir lite Goth, rock, hårdrock, metal, punk och pop.
Soundtracket till filmen "Hedwig and the angry inch" lyssnar jag på dygnet runt. Ett axplock av det jag annars lyssnar på:
Smashing pumpkins * Leaves eyes * Bauhaus * Sopor aeternus * Type O Negative * David Bowie * Lou Reed * The Darkness * Judas Priest * Weezer * Queen *
t.o.m några låtar av The black eyed peas går ner ibland. är annars inget stort fan av den sortens musik.
En mängd lokala band från Kiruna också givetvis. Ex:Punch (mitt fd. band) Rocket`roll, Windfall, The Zany, Magnitude, Jonny Mögel. mfl.
*phu* det var det.
lena:-)
15-12-2004, 12:29
Oj, tidernas sångare ...Freddie Wadling..alla kategorier!!! A perfect day, det ger kraft till själen. Sen har vi ju alla andra som är bra som jag inte ens kan börja rada upp. Gillar förresten opera, där är det känslor som svallar och fattar man inte vad dom sjunger så e det ingen fara , dom sjunger samma strof minst 10 ggr innan dom ger upp Var det förresten nån som nämde Peter Jöback  ...nä tänkte väl det..han klassar i samma kategori som Carola, vackert och polerat, men sen då?
pisanggoreng
15-12-2004, 13:12
Just nu: Miles Davis (Circle in the Round).
kristerh
15-12-2004, 13:23
Är nog lite av en allätare när det gäller musik, lyssnar på det mesta förutom hårdrock, fiolgnissel och dragspel. krister
kristerh
15-12-2004, 13:27
CITAT (Fenja @ 12-12-2004, 15:10) Cic!  En Bowiefan till! Kul!! Mvh Fenja Jag gillar oxså bowie  har alla hans "tidigare" skivor, de senaste åren tycker jag han haft en svacka. Har ca 2000 lpskivor och en hel del singlar, Inte bara bowie förståss.. krister
Lars-Olof Arvids
15-12-2004, 15:02
Jag gillar folkmusik från alla världens hörn! Flöjtmusik från Anderna och Rumänien, ungersk zigenarmusik, irlänsk, grekisk... och ibland något mer exotiskt från t ex Indien, Kina eller Söderhavet. Kanske beror det på att jag gillar att resa och då gärna kollar upp den lokala musiken i landet där jag är.
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|