Jan af Lisö
28-02-2003, 08:57
Jag undrar vad begreppet "solitärexemplar" betyder ?? Finns ofta i plantshopkatalog. Jag trodde att det var detsamma som "vanligt stamträd", men stamträd finns ju också med.
Sen undrar jag vad menas med prov. står som förkortning av provensus, men det säger mig inte så mycket heller.
Bra att känna till begreppen innan man börjar vårens inköp.
Åsa, mälardalen zon 2
28-02-2003, 09:13
Solitärexemplar brukar vara växter som kan bli fina att ha ensamma ex. planterad i gräsmatta så det är inte bara träd utan det kan även vara buskar.
När det gäller träd så finns det en massa olika kvalitéer ex. ungträd, flerstam, solitärträd, högstam När det gäller ungträd, flerstam och solitärträd brukar de ofta säljas efter hur höga de är, jag tror inte det finns någon regel som säger hur tjock stammen ska vara. Träd på högstam brukar säljas efter omkretsen på stammen, mäts 1m upp från markytan, det anges ofta inte vad den totala höjden är på växten.
Prov. brukar väl vara en förkortning för proviniens??
Jo, prov. ska vara förkortning för proveniens. Alltså där fröna är tagna. En nordlig proveniens är härdigare än en sydligare, men även höjd över havet påverkar proveniensen. Jag ser väldigt sällan "prov." i plantskolekatalogerna, och jag tror att det kan jämföras med E-plantornas fk (=frökälla). Hoppas du fattade något av detta, för det hade nog inte jag gjort
Hälsningar Lars
Anders zon III
04-03-2003, 10:03
Jag har inte riktigt blivit klok med skillnaden mellan frökälla och proveniens.
Om man tar frön från exempelvis Kalifornien, planterar utanför Uppsala och lyckas få plantan att sätta frö i det klimatet, så borde väl det vara så att proveniensen är fortfarande Kalifornien, men frökällan Uppsala?
Isåfall skulle jag vilja ha båda uppgifterna. Vissa växter anses ju vara omöjliga i vårt klimat som egentligen skulle kunna klara det om vi hade rätt proveniens.
Om man tex lyckas få hästkastanjer från höga bergstrakter i Balkan, och inte från medelhavskusten som våra härstammar från, skulle man kunna odla trädet längre upp i Norrland.
Tomas Lagerström, SLU Ultuna, är ruskigt bra på det här. Driver ett projekt som kallas Svenska Frökällor och handlar om växtutveckling av svenska fröplantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.