Skatmor
Vågar vi lita på tandläkaren? Enligt en rapport som Riksförsäkringsverket tagit fram, om att patienter fått sina tänder utdragna helt i onödan, där tandläkare på eget initiativ och för egen vinnings skull dragit ut behandlingsbara tänder, så är det säkert många patienter idag som känner att tilliten till denna yrkeskår är starkt rubbad, efter den alarmerande rapporten. Det rör sig om att 700-800 patienter råkat ut för dessa bedrägerier. mad.gif

http://www.expressen.se/index.jsp?a=217641
LenaTuring
Något jag tyvärr ofta tänker på när det gäller sjukvård/tandvård - man får inte vara FÖR sjuk så den egna hjärnan inte fungerar när man får råd om det ena och det andra hos dessa inrättningar!

Människor som får:
FEL organ bortopererade
FEL tänder utdragna (Hänt på två stycken, en var 16 år i grannkommunen nyligen.
Medicinutskrivningar som är farliga eller krockar med tidigare mediciner hos individen.

Man får aldrig glömma att fråga och ifrågasätta de "råd" man får i sjukvården, ALLA har den rätten.

Det finns mycket BRA men tyvärr visar sig rötägg överallt, den här undersökningen visar ju på att det måste vara makalöst många i den här yrkesgruppen.

mad.gif sad.gif
Posse
Sedan den stora tandvårdsreformen 1999, som regeringen givetvis "marknadsförde" som en stor förbättring när den i själva verket gick ut på att dra bort ett antal miljarder av det tidigare stödet till tandvård, verkar god tandvård ha blivit "överklassens njutningsmedel".

Var fjärde svensk anser sig numer inte ha råd till den tandvård de behöver, och 50 000 obetalda tandläkarräkningar lämnades senaste året in till olika inkassobyråer för indrivning.

Ni så väl Uppdrag granskning nyligen med underrubriken visst
Sverige ett klassamhälle - när det gäller tandvård ? unsure.gif
Sulawesii
Det är rent utsagt förjäkligt! Förstår inte varför inte tandvård är endel av vårdgarantin??
Och att vissa tandläkare drar ut tänder bara för att tjäna pengar.... vilka idioter!! mad.gif mad.gif
Blomstertanten
Statsminister Göran Persson har lovat att statusen på våra tänder inte ska bli en klassfråga igen. Trots det tvingas fler och fler svenskar att avstå från dyr tandvård och istället dra ut sina tänder. -Ensamstående mödrar, pensionärer och nyanlända invandrare har en tandhälsa som motsvarar den i den fattiga tredje världen

Inte ska bli en klassfråga ????
Vad menar han ? Det är ju redan en klassfråga och har varit det länge ! mad.gif
Posse
CITAT (Blomstertanten @ 12-12-2004, 17:16)
Statsminister Göran Persson har lovat att statusen på våra tänder inte ska bli en klassfråga igen. Trots det tvingas fler och fler svenskar att avstå från dyr tandvård och istället dra ut sina tänder.      -Ensamstående mödrar, pensionärer och nyanlända invandrare har en tandhälsa som motsvarar den i den fattiga tredje världen

Inte ska bli en klassfråga ????
Vad menar han ? Det är ju redan en klassfråga och har varit det länge !  :angry:

Alla i hans samhällsklass har säkerligen mycket god råd till all den nytto- och "kosmetiska" tandvård som finns.

Har ni någonsin sett en politiker med fula eller saknade tänder? unsure.gif
Blomstertanten
CITAT (Posse @ 12-12-2004, 19:53)
Alla i hans samhällsklass har säkerligen mycket god råd till all den nytto- och "kosmetiska" tandvård som finns.

Har ni någonsin sett en politiker med fula eller saknade tänder?  :unsure:

sleep.gif Jag är politiker och jag har fula och saknade tänder ! (fritidspolitiker)

Men jag tillhör definitivt inte samma samhällsklass !
kristerh
CITAT (Blomstertanten @ 12-12-2004, 17:16)
Statsminister Göran Persson har lovat att statusen på våra tänder inte ska bli en klassfråga igen.

Han lovar så mycket, speciellt i valtider sad.gif kan inte fatta att svenska folket går på allt han lovar, det gäller en hel del andra politiker oxså.
krister
Posse
CITAT (Blomstertanten @ 12-12-2004, 19:57)
CITAT (Posse @ 12-12-2004, 19:53)

Har ni någonsin sett en politiker med fula eller saknade tänder?  unsure.gif

sleep.gif Jag är politiker och jag har fula och saknade tänder ! (fritidspolitiker)

Men jag tillhör definitivt inte samma samhällsklass !

Jag övervägde lite att skriva rikspolitiker, tyckte inte det passade men kom i hastigheten inte att tänka på begreppen yrkes- resp fritidspolitiker.

Egentligen tycker jag nog att det skulle vara typ inrättat så att man fick betala för sin tandvård i relation till vad man har för inkomst. Kanske högst en procent av årsinkomsten. unsure.gif
*Felix matte*
Det är väl med jämlikhet i tandvården som med jämlikhet i vården sad.gif mad.gif
Inte fasen behöver Göran Persson och hans "kompisar" ligga i två- eller fyrbäddssal när de hamnar på sjukhus.
Inte behöver de ligga där halvt medvetslösa i svåra smärtor och spy... medan besökare i rad vandrar förbi deras sjuksäng.
Så borde inte heller vi behöva behandlas... vi vanliga.
Men tyvärr... så ser verkligheten ut idag. mad.gif mad.gif
Posse
Från SVT text-tv ikväll:

CITAT
Att ersätta alla tänder    
 med implantat kan ge tandläkaren      
 80.000-100.000 extra.                  

I fjol upptäcktes flera fall där tand-
 läkare dragit ut friska tänder för    
 att få ut högre ersättning. En        
 tandläkare fälldes nyligen för det.  
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon