Full version: Hoya carnosa
niklaswik
Jag tog tre sticklingar från en superstor Hoya carnosa (och då menar jag STOR! "grenarna" var ca 3-4 meter) som min gammelmormor har haft. Hon dog för ungefär en månad sen och vi håller på att rensa ur hennes hus.. sad.gif

Jaja, nog om det.

Hur är bästa sättet att få sticklingarna att klara sig? Jag har gjort som det står på "hoyor.net", alltså satt dom i varsin liten kruka med plastpåse över med bladfästena precis på jordytan. Nu kom jag att tänka på att på en bild på hoyor.net så har hon några sticklingar i ett vattenglas, är det bara vissa hoyor som man kan göra så med eller skulle det vara större chans att jag lyckas med dom här tre om jag sätter dom i vatten?
Om inte, hur ska jag göra med vattning (och allt annat) innan dom får rötter?

Vill verkligen att dom här ska klara sig...
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta kan man rota växter både i såjord och vatten men man får då olika sorters rötter, de som vuxit i vatten fungerar inte i jord så när man planterar växter med vattenrötter i jord måste det först bildas rötter som kan växa i jord innan växten sätter fart att växa.
Själv brukar jag sätta Hoyasticklingar i såjord inte i vatten och jag brukar försöka se till så att det finns någon gammal blommsporre på sticklingen ifall det är en sort som blommar om på gamla blomsporrar.

Om du har plastpåse över sticklingen avdunstar det ganska lite vatten och då behöver man inte vattna så mycket. Ta av plastpåsen 1-2ggr i veckan och känn efter på jorden (stick ner fingret en bit ner i jorden), jorden ska vara fuktig, ej torr och inte jätteblöt.
niklaswik
Okej, då fortsätter jag som jag har det nu.

Alltid lär man sig nåt nytt, tack! smile.gif

Förresten, hur lång tid brukar det ta för carnosa att få rötter? Veckor/månader?
Åsa, mälardalen zon 2
Ett par månader kan det nog ta ibland och just nu är det den årstiden då det tar längst tid att få rötter på sticklingarna. Med lite undervärme och ev. med extra belysning brukar man kunna snabba på rotningen.
niklaswik
Okej, ska försöka fixa undervärme nånstans då.. smile.gif Det löser sig nog. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon