Full version: Chamaerops humilis
niklaswik
Jag undrar om nån av "palmexperterna" wink.gif här på forumet kan ge mig lite tips på hur jag säkrast kan lyckas få så många som möjligt av fröna att gro (så fort som möjligt).
Tar det nånsin 18 månader för ett frö att gro? Det står på påsen, men låter väldigt mycket för mig som har dåligt tålamod.. biggrin.gif

Hittills har jag repat fröna lite med en kniv och haft dom i vatten i ca 24 timmar. Ska jag låta dom ligga i blöt längre eller räcker det? Vattnet var ljummet i början men nu tror jag knappast att det är det..

Hoppas ni har några bra tips på hur jag ska fortsätta! smile.gif
kerstin z5-6
Du verkar ha gjort det mesta rätt , nästa steg skulle i så fall vara GA 3 en "syra "som hjälper till med skalupplösning o frigör groningshormon .
Detta kkan beställas från tex gardens North
En dos räcker i evigheter -det behövs en dos som ryms på toppen av en tandpetare till en hel frösådd
Här är länken
har inte testat palm , men väl gentiana -och en sort av dessa som är mkt svårgrodd med gott resultat
Hälsar K

Gardens North
niklaswik
Okej, jag funderade faktiskt på att låta fröna ligga i apelsinjuice några timmar, eftersom jag har läst nånstans att man skulle göra så med palmfrön.. Men det blev inget av med det, så nu har jag sått alla frön. De står 5 i en kruka och 4 i en, med plastpåsar över. För att ge undervärme har jag ställt krukorna på min datorskärm som är rätt så varm minst 6 timmar per dygn. Vi får se hur det går, jag berättar när det börjar hända saker. smile.gif
niklaswik
Idag pillade jag lite på ett frö som låg halvt över jord och det satt fast! Visade sig vara en skapligt lång (kändes det som, jag grävde inte upp den men den satt hårt) rot som hade växt ut! smile.gif Ett till frö som låg delvis över jordytan som också hade fått en liten rot, så dom som ligger under jord (7st, 9 totalt) har säkert också börjat. ROLIGT!! biggrin.gif

Redan efter en månad, det trodde jag inte. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon