Dzad
Anledningen till att roten sticker uppåt och sen böjt sig ner är den att jag hittade den groende roten på ett frö långt ner i en kruka och att jag inte visste om det var roten eller stammen, så jag chansade på att det var stammen, vilket var fel, men som Christer upplyste mig om så sökte sig den neråt ändå.

Här är citronväxten för bara snart två dagar sen. Roten drar sig neråt som den skall och nåt grönt skymtar där nere!

Här är växten idag. Vilken överraskning att det gått så snabbt för den att växa nästan 1 cm!

Så här liten är den faktiskt, ser den större ut på de macro zoom-bilderna? smile.gif

Skall man, eller kan man, ännu ha plastpåse på så att fukten bevaras?

Har mina krukväxter under en vanlig bordslampa flera timmar på dagen, nu då det är så mörkt utomhus... hjälper det mycket med ljuset eller borde man ha nån slags växtlampa?

Christer i Falköping
Är det en lågenergilampa eller ett litet lysrör du har, går det alldeles utmärkt att ha det som du har det nu. En vanlig lampa blir för varm. Du kan låta plasten sitta kvar ett tag till, men börja med att göra små ventilationshål i den. Så vänjer sig den lilla plantan sakta med torrare luft.
Christer.
TeliaNet
vad har du för ljuskälla, PL-S eller DULUX-S?
det ska stå 827, 830, 840 eller 860/865 på den så passar den till fotosyntesen.
använder själv PL-S 11W 827.

du ska nog täcke kärnan med jord, fast bara några mm.
Dzad
Finns ett, eller egentligen två lysrör i lampan... Fast rör man i den efter den varit på några timmar, som nu, så bränner man nog sig. Efter 10 minuter avstängd är den ganska sval igen. Är det dåligt för lampan... eller för växterna?
Är vanliga lampor för energikraftiga och för ljussvaga eller vad menar du?

Står PL11 och 220v 11w... pl11 innebär?
Lival, global VDE S FN2 på ett ställe... uh rolleyes.gif
TeliaNet
CITAT (Dzad @ 12-12-2004, 17:22)
Finns ett, eller egentligen två lysrör i lampan... Fast rör man i den efter den varit på några timmar, som nu, så bränner man nog sig. Efter 10 minuter avstängd är den ganska sval igen. Är det dåligt för lampan... eller för växterna?
Är vanliga lampor för energikraftiga och för ljussvaga eller vad menar du?

Står PL11 och 220v 11w... pl11 innebär?
Lival, global VDE S FN2 på ett ställe... uh rolleyes.gif

är det en sån här?
philips kallar sina för PL-S och osram kallar sina DuluX-S.
VDE betyder att den inbyggda tändaren är gjord för att inte störa TV, radio osv vid tändning.

kollade precis upp LIVAL, det är en armtur-tillverkare.
ta ut lysröret och titta på det!
Dzad
Ja, så där ser lampan ut, fast kanske lite mer 80,90-talig. smile.gif

Vad ska jag titta efter på ljusröret då?

"det ska stå 827, 830, 840 eller 860/865 på den så passar den till fotosyntesen."
Är det sådana nummer som jag tittar efter då?

Om jag har sådana nummer, betyder det att jag har en likadan bordslampa som ni använder till era växter? Har ni inte nåt mer professionelt? smile.gif
Dzad
OSRAM Dulux S 11W/41 GERMANY ra5, står det på lysrören.

Då vet vi att det är Osram dulux S, men betyder det att det är en lampa som passar sig för fotosyntesen eller ska det vara de där numren då ocskå?

Funderar att jag skall ge dem mer ljus nu under december och sakta gå ner med antalet timmar extra ljus då det blir ljusare utomhus.
Undrar just om det spelar nån roll när på dagen man ger dem ljus...
*Felix matte*
CITAT (Dzad @ 12-12-2004, 16:41)
Så här liten är den faktiskt, ser den större ut på de macro zoom-bilderna? smile.gif

Ser ut som en snigel... tycker jag tongue.gif bra kamera har du biggrin.gif

jag har späda physalisplantor i två krukor och en (tror jag) kumquat som kommit upp en bit.
TeliaNet
41:an är en 827:a.
spektrat funkar bra till fotosyntesen.

den lampan räcker till dina 3 krukor, den ger 900 flux.
nejlika
Jag har en s.k växtlampa där det står neodymium reflector 40W R50 230V 35 grader E4* märket är Phillips.
Fungerar verkligen den lampan som tilläggsbelysning?
I butiken sa dom att den var ok men jag är inte säker.
Den verkar bränna toppen på mina Citron plantor.
TeliaNet
neodym är ett grundämne.
det är alltså en neodym glödtråd, alltså får den inte vara nära växten.
Dzad
Har sett ut ungefär så här den snart senaste veckan. Med andra ord växer den inte mycket mera fastän den får lika mycket ljus, åtminstone inte på höjden. Annars ser den grön o fin ut. Är krukan för liten redan kanske?

Christer i Falköping
Nä, krukan är inte för liten än. Rötterna skall fylla ut krukan innan det är dags att byta. Den kan ta sin tid innan den börjar växa till sig.
Christer.
mollys_matte
jag håller på med citroner med, och kanske apelsiner, vet inte längre vilken som är vad tongue.gif

en av mina är redan 15 cm hög, hur ska man gå tillväga sen? Har planterat stackarna i gammla cremefraiche burkar med hål i botten, men man ska alltså inte plantera om dem innan de fyller ut hela "krukan" med rötter?

Sen det där med lysen, mina växtlampor bara går sönder, har hört att lågenergilampor ska funka lika bra, Gör de möjligen det? Eller skulle en skrivbordslampa fungera (det är väl nåt slagslysrör???)
Christer i Falköping
Skall och skall, men någon panik är det inte. Har man flera i samma kruka, kan det ju vara praktiskt att sära dem redan nu. Lågenergilampor och lysrör går alldeles utmärkt. Men tänk på att ha dem c:a 20cm ovanför växterna. En vanlig glödlampa fungerar dock inte. Denger mest värme och för lite ljus.
Christer.
TeliaNet
CITAT (Christer i Falköping @ 08-01-2005, 08:11)
Lågenergilampor och lysrör går alldeles utmärkt. Men tänk på att ha dem c:a 20cm ovanför växterna. En vanlig glödlampa fungerar dock inte. Denger mest värme och för lite ljus.
Christer.

lågenergilampor funkar men de har ganska lågt ljusflöde.
använd minst 23w lågenergi(ca 1500Lumen).

jag har ett kompaktlysrörr på 11w(philips PL-S 827) och det ger 900 lumen

och ljuskällan ska vara ca 1 dm i från växterna.
mollys_matte
insåg just att jag har ett likadant lysrör som dzad i min gammla skrivbordslampa hos föräldrarna... bäst att ta med dem hem nu då!
TeliaNet
CITAT (mollys_matte @ 08-01-2005, 10:35)
insåg just att jag har ett likadant lysrör som dzad i min gammla skrivbordslampa hos föräldrarna... bäst att ta med dem hem nu då!

japp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon