Full version: Roliga pellisfrön?
Sollan
Det har börjat klia i såfingrarna!
Är det någon som vet var man kan få tag i frön till lite roligare pellisar? Eller har egna frön kanske? De man ser i katalogerna känns så ... trista....
Kajsa
Wexthuset

Vill du ha fröer till vildpelargoner, här 84 sorter
8 st zonalpelargoner
Men Rockdalas katalog har 22 sorter pelargoner, ej vildp.
www.rockdala.com här måste man beställa katalog
Eva St
Tack för den länken Kajsa
Kajsa

Det var så lite, denna vildpelargon P. australe ( finns frö av den, wexthuset ) fick jag en putteplanta av förra vintern och en del andra vild sorter. Dom klarade det regniga vädret bättre än övriga pelargoner. Denna australe hade blomfnatt under bigarrå trädet hela sommaren.
Eva St
Hur hade du den planterad där????
Kajsa
Jag har öppen jord under trädet och där grävde jag ner den. Solen lyste där eftermiddag- kväll. Men det var nog lite torrt, trots allt.
Eva St
Låter ju jättefint har du försökt med andra sorter också eller har denna gått speciellt bra????
Kajsa

Vilpelargon tongaense, den växte och blev stor. P. Zonale fick jag blommor först mot slutet av sommaren och en dog. Hur dom klarar vintern får vi se.
Eva St
Snacka om att man blir sugen på detta
estet
Har också bra erfarenheter av Wexthuset. Har dock köpt sticklingar, ej fröer. Friska och härliga pelargoner och bra sortiment.
kiki
Rockdala har en hel del men inga bilder på sin hemsida, men man kan samköra med www.pelargonsallskapet.se i ett annat fönster så kan man se deras bilder ... Sen kan man maila beställning till rockdala tror jag. Ska kolla in wexthuset.
kiki
www.pelargonsallskapet.se skulle det va.
kiki
Inte, utan www.pelargonsallskapet.com wacko.gif
Swingtime
Hej!

Jag har just fått 4 sorters pelargonfrö från Wexthuset.
Vilda ursprungspelargoner från Sydafrika.
Det ska bli spännande att se hur man lyckas med dom
Det kliar i såfingrarna

rolleyes.gif
Sollan
...drägel, drägel....
Sulawesii
P. iocastum, P. tetragonum, P. triste, P. appendiculatum m fl - vilka vackra blommor! Jag blir helt såld! Men, vilka priser..... vilket ju kan vara bra eftersom jag redan har alldeles för mycket växter!
//
Pratar om bilderna från Wexthuset.
Fenja
Sulawesii, sätt upp flera fönsterbrädor!! På den här länken kan du köpa billigare pelargonfröer. Sidan är just nu under omkonstruktion, men kolla senare. biggrin.gif tongue.gif Om jag inte missminner mig tar de 10 kr/5 fröer ungefär.
Mvh
Fenja
Kajsa
Fick mina fröer idag av vildpelargoner P.gibbosum, P. australe rödstjälkad, P. peltatum, P. fulgidum. Dyrt men det ser ut att vara 5-8 fröer/påse
Men en liten rotad planta P.gibbosum kostar 65 kr hos Rockdala, så då känns det bättre. biggrin.gif
Sulawesii
CITAT (Fenja @ 16-12-2004, 16:54)
Sulawesii, sätt upp flera fönsterbrädor!! På den här länken kan du köpa billigare pelargonfröer. Sidan är just nu under omkonstruktion, men kolla senare. biggrin.gif tongue.gif Om jag inte missminner mig tar de 10 kr/5 fröer ungefär.
Mvh
Fenja

Ja, som blomsternörd så har jag ju inget annat val än att sätta upp flera fönsterbrädor. Jag vet......
Jag ska absolut kolla in den sidan sen. HUR kan det skilja sig så mycket i pris??
kiki
[På den här länken kan du köpa billigare pelargonfröer]

Känns på nå't sätt som att de kanske kommer att förska få mig att köpa en bättre begagnad passat istället...
Anki på Öland
Det är kanske den här länken du menade Fenja.

Tornspirans pelargoner

Anki
Fenja
Precis Anki, det var väl den sidan de höll på med, för jag fick meddelande om att sidan uppdaterades!
Men tack!
Fenja
Sulawesii
En fråga: är de vilda pellisarna svårare en de hustama?
Ewa smålänska höglandet
Jag köpte vildpelargonfrö från Pirkum.nu förra våren och de blommar fortfarande fint och doftar gott i mitt frostfria växthus

/Ewa zon 4-5
Sulawesii
..... men, dom var dyra!
anne
tongue.gif Hejsan alla pellis frälsta.

Ett litet tips på pellisar.

Gå in på pelargonsällskapets länksida där hittar ni massor med hemsidor och en mängd med fröer.

Själv har jag handlat av muskotpellis som säljer en stor mängd med vildpellisfröer men även andra för en tia.

Tycker att de stora frölev har hutlösa priser.

En riktigt God Jul på er.

Kramisar Anne
Margith
Om ni är intresserade att fröså vilda pelargoner så föreslår jag ett medlemsskap i Svenska Pelargonsällskapet. Medlemmar som har fröer över donerar dem till Sällskapet som sedan säljer dem för 5,-/sort (vanligtvis 6-10 frön) MEN detta är bara för medlemmar i Pelargonsällskapet.
Höstens lista har redan kommit, men det brukar komma en uppdaterad lista kring årsskiftet.
Annars kan jag varmt rekommendera Silverhills. Hyfsade priser och så snabb leverans som man kan förvänta sig från Sydafrika.
God Jul förresten rolleyes.gif
Margith i Boden
Ewa smålänska höglandet
CITAT (Sulawesii @ 20-12-2004, 16:16)
..... men, dom var dyra!

allting är relativt

Jag betalade 200 kr för fem sorter, alla frö tog sig inte men 13 gjorde det, så det blir drygt 15 kr per blomma smile.gif

/Ewa zon 4-5
Sollan
Hi hi, vilda och tama pellisar.... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon