Full version: Recept
Sulawesii
Vad lockar ni med när ni vill att era barn ska äta med god aptit?
*Felix matte*
Lockade.... med köttbullar och potatismos, stuvade makaroner och stekt falukorv, fiskpinnar och potatismos eller hembakt pizza med köttfärs, tomater och paprika.
Rätter som aldrig fick nobben. biggrin.gif
Eva i Skåne
Funderar lite på hur gamla barn du har för det varierar ju lite vad de "älskar" i olika åldrar.

Spagetti och köttfärssås har alltid gått hem hos mina.
Pannkakor!!!
Korv stroganoff gillar ett par av dem skarpt.
Före tonåren har mina älskat fisk, panerade fiskfiléer eller hel kokt fisk, men nu hör det tyvärr till det som inte uppskattas.
Pannbiff med lök gillas nu i tonåren.
Sulawesii
Den kräsne ungen är 13 år gammal.
ingmet
Min 14-åring vill helst ha svensk husmanskost, kokt potatis, kött (typ stek) och sås(gjord på skyn). Absolut inte fisk - då flyr han. Thaimat går också hem, strimlad kyckling med grön curry, lime o ingefära serverad med nudlar eller ris. Ibland häller jag i lite kokosmjölk men oftast äter vi maten "torr" och då blandar jag nudlarna med äggröra o vårlök. Pannkaka, köttfärsås-spagetti går också bra. Till "fest" brukar jag varva skivad potatis och köttfärssås spetsad med vitt vin i en gratängform, toppar överst med riven ost (ibland blandad med grädde) som ett täcke. I i ugnen och vips har man en rätt som är vrålgod både för vuxen o barn - ett gott alternativ till lasagne.
ingmet
Tacos - inte att förglömma.. då äts det dessutom extra mycket grönsaker till.
netaave
I den åldern kan dom få för sig så mycket, som att dom är för feta, inte ska äta kött t.ex.
Fortsätt att laga den mat han/hon hittills gillat och var lite lyhörd för om det är nåt speciellt han gillar i skolan eller så.
lisselbo
Tacopizza brukar mina barn inte säga nej till.
Men dom äter ju faktiskt det mesta.
Blomstertanten
Sill
Kroppkakor

Absoluta favoriten här är isterband

biggrin.gif Jaja, jag vet att min son inte är riktigt som andra ungar tongue.gif

(Han brås ju på mor sin:rolleyes: )
Blomstertanten
unsure.gif
netaave
Som min son när han var liten då, han älskade Janssons och åt gärna sill, men korv gick inte alls hem.
Sulawesii
Kanske att det där med kyckling med grön curry och nudlar med ägg skulle gå hem.
Som du är lite inne på netaave, så har han fått saker för sig: att mat är äckligt!
Bacon tycker han iallafall om.
Evin
Jag lockar ifs inga barn, men jag har nog samma smak som en tonåring. Jag och husmanskost går inte ihop (tyvärr)

Pasta med baconsås....en räddare i nöden när man är hungrig och har saltbrist (som jag ofta har erhm....tycker jag iaf), Man tar bacon med någon mejeriprodukt (kelda såser, creme bonjour, creme fraice, grädde...vad man hemma), blandar ner lite grönsaker (tomat, lök, svamp, paprika etc)

Hamburgare - min absoluta favorit (jag är tonår + några år eller var det nästan tio....? )

Pizza...(hemlagad)

Varma mackor

Tycker han om grönsaker eller ska det bara vara kött?

Kanske kan han tycka att det är roligt om han själv får planera och laga en rätt och bjuda er på?
Äter han ofta hos kompisar kan du ju höra med dem vad de lagar.

Ett tips är att titta på tasteline.se, där har de massor med tips.
LenaTuring
Ja a du den frågan är väldig het. biggrin.gif

har tre stycken såna, ja fast på olika vis förstås så det ska bli extra krånglig att laga mat.
två vill inte ha bruna bönor
två äter inte fisk
en äter inte soppa
två äter inte kyckling
en äter men gillar inte fläskkotletter
(obs det är inte samma två varje gång)
o s v o s v

I korvväg går nog de flesta former ner.
spagetti med köttfärssås eller skink/ostsås
Pannkaka
pizza
biff,köttbullar
Sulawesii
Evin, du och sonen har på ett ungifär samma smak!

Han har fått för sig att han inte gillar grönsaker. För ställer jag fram ett litet fat med skivad paprika blir han helt förstörd, men, dom tar alltid slut. Och inte ligger dom i papperskorgen, kan jag tillägga.

Vad gillar du för grönsaker, när du nu är så lik min grabb? tongue.gif

Lena: jag får vara tacksam att jag bara har en då?!
LenaTuring
CITAT (Sulawesii @ 14-12-2004, 16:40)
Lena: jag får vara tacksam att jag bara har en då?!

mmm.... beror väl på hur man ser det. Kanske jag måste ha TRE gånger så stort tålamod.......... tongue.gif rolleyes.gif
Sulawesii
smile.gif Tålamod är en dygd!! blink.gif wacko.gif tongue.gif
LenaTuring
CITAT (Sulawesii @ 14-12-2004, 19:01)
smile.gif Tålamod är en dygd!!   blink.gif  :wacko:  :P

Yes!! Träning ger färdighet biggrin.gif biggrin.gif (Har tränat 16 år i detta ämne)
Evin
Haha smile.gif
Jag gillar alla grönsaker utom selleri.
Favoriterna är aubergine, lök, tomat (tycker inte om klyftor ifs), jordärtskockor och ruccola.

Jag gillar ju annan mat oxå, men grönsaker får jag oftast i mig.
Jag gillar att laga mat med grönsaker i maten som tex vegetarisk lasagne, vegetarisk pizza, gör sallader med gurka, tomat, svarta bönor med nån god vitlöksvinegrait.
I hamburgaren ska det alltid vara lök, tomat och pfefferonis, (sallad och gurka är ju gott oxå)

Jag ogillar kokta grönsaker som bara ligger vid sidan bara för att det ska vara grönsaker på tallriken. Likaså är rårivna morötter ingen hit.
Pasta såser har jag alltid massa grönsaker från bönor (gröna etc) till äpple.
Lagar jag en italiensk inspirerad mat så har jag italiensk inspirerad sallad till.

Auberginer med tomatfyllning, squash med köttfärsfyllning, ljummen pastasallad, falafel, bakta rotfrukter är andra godingar med massor med gömda grönsaker.

Gillar sonen salt och smakrik mat så titta mycket på medelhavsrecept.

Men fortsätt att sätta fram paprika skivor....de gick ju åt smile.gif
Kanske kan du byta ut chipsen mot grönsaksstavar med dippa en fredagskväll

Lycka till

/E
*Felix matte*
CITAT (LenaTuring @ 14-12-2004, 15:02)
Ja a du den frågan är väldig het.  :D

har tre stycken såna, ja fast på olika vis förstås så det ska bli extra krånglig att laga mat.
två vill inte ha bruna bönor
två äter inte fisk
en äter inte soppa
två äter inte kyckling
en äter men gillar inte fläskkotletter
(obs det är inte samma två varje gång)
o s v   o s v

I korvväg går nog de flesta former ner.
spagetti med köttfärssås eller skink/ostsås
Pannkaka
pizza
biff,köttbullar

och jag har i en massa år fått laga olika rätter åt barnen... Inte på grund av att de inte "tyckt om" maten... men pga allergier.
Yngsta hade bl.a mjölkproteinallergi och tålde inte mycket mer än potatis,kött och kokta morötter i många år... mellandottern...laktosintolerans och tålde inte heller all mat... äldsta dottern... tål inte fisk och skaldjur...grabben var också allergisk mot olika ämnen.
Kontentan av det hela blir att jag i alla år har fått laga minst två men oftast tre olika rätter till varje måltid och baka allt bröd själv... det har gett mig mycket lärdom i matlagningens konst smile.gif
Hur jobbigt det än känns så finns det alltid något positivt i det som sker. wub.gif
Sulawesii
Jag måste testa vegetarisk lasagne på honom! Har inte ens tänkt på det, jag som är vegetarian och allt.... tongue.gif
Och det där med att dippa grönsaker funderade jag faktiskt på helgen som var. Nu måste jag ju bara pröva det också!
Evin
Hmmmmm....kanske därför han tycker grönsaker är äckligt, för att du kanske har grönsaker överallt, eller gör nån typ av böngryta som han tycker ser äcklig ut eller nåt. Att det blir för mycket grönsaker eller man blir anti grönsaker för att man ska göra tvärtom sina föräldrar.(fallet behöver självklart inte vara så)
Kan oxå vara en attityd som har lånat av sina kompisar.

Fast vegetarisk lasagne ÄR gott smile.gif Släng i lite kapris så får du en spännande smak.

Jag åt en påse morötter (ca 1 kg) på en fest, jag blev väldigt piggelin. Tyvärr var det ingen som var lika pigg som jag (de fick ju inte nån morot) så jag fick snällt åka hem .

/e
Blomstertanten
Ett tips om ungarna fått för sig att de inte gillar fisk :

Fiskpinnar med pommes !
Servera gärna med gurkmajonnäs eller hamburgerdressing. Eller prova med currymajonnäs, bara att blanda curry i majonnäsen.
Rårivna morötter brukar kunna gå hem hos de flesta.
Sulawesii
CITAT (Evin @ 14-12-2004, 23:01)
Hmmmmm....kanske därför han tycker grönsaker är äckligt, för att du kanske har grönsaker överallt, eller gör nån typ av böngryta som han tycker ser äcklig ut eller nåt. Att det blir för mycket grönsaker eller man blir anti grönsaker för att man ska göra tvärtom sina föräldrar.(fallet behöver självklart inte vara så)

Nä då, min son har aldrig behövs äta böngryta tongue.gif ! Jag tror faktiskt inte han har ätit mer grönsaker än andra barn. Av dom som växer upp med att äta grönsaker alltså, det gör ju inte alla.

Hur sjutton får man i sig ett kilo morötter "på en fest"?? Jag tycker det är jobbigt att få i mig en smile.gif !

Blomstertanten: pommes och fiskpinnar är faktiskt en av de maträtter som min son äter utan tjafs!
Malvia
Min 14-åring tycker nästan inte om nåt alls. i stort sett lever hon på Oboy och rostat bröd. Hon tycker inte om hoprörda rätter. Vill se/ ta en sak i taget.
Favoriter är dock:
Stuvade makaroner
Pommes Frites
Potatiskroketter
Bacon (ibland)
Hamburgare på McDonalds
Äpplen
Vindruvor
Potatisgratain
Fiskpinnar går väl ned
Morot- och gurkstavar att dippa i sås
(godis går alltid ner, kakor och bullar)
Jag brukar fråga om skolans mat är bra, fast tilllagningen blir inte desamma som hemma.
Nån gång har jag bett henne lista mat som hon tycker om.
elleave
Här är mina favoriter...
http://w1.549.telia.com/~u54902407/recept/recept.htm
Evin
Det var en nyck jag hade ett tag. Varför äta chips när man kan äta morötter? Och har jag fått alkohol i mig tuggar jag gärna....
Numera tror jag att jag är allergisk mot morötter eftersom det river lite i halsen när jag äter det. Tyvärr sad.gif

Fiskpinnar kan man ha i hamburgarbröd eller i tacobröd oxå.

Vilken tur sonen har haft att han sluppit äta böngryta wink.gif Det gör kanske inte du heller smile.gif Eller så är böngryta gott smile.gif

/E - ska nog laga böngryta nån gång bara för att testa.
Sulawesii
Bönor är ett måste när man är vegetarian. Så, böngryta blir det för min del mellan varven. Helst ska den vara het. Det är faktiskt inte så dumt om man hittar ett bra recept.

Malvia, min son konsumerar också en hel del O´boy. Tack och lov att det bladas ut med mjölk, så att det är lite nytta med det!

Tack för alla förslag. Några idéer har jag fått.
Annica i Sörmland
Nu har jag inga egna barn ännu, men sambons lillasyster är 14 och hon kan vara hyfsat motsträvig med maten. Dock äter ungen pressad potatis med smör på i oanade mängder! ohmy.gif biggrin.gif

Sen gjorde mina kycklingburgare succe! sleep.gif Jag brukar köpa billigast möjliga kycklingfileer som sedan möter sitt öde i mixern, så att det blir färs. Sen blandar jag i scharlottenlök, limeskal, limesaft, salt och peppar. Gör burgare och stek. Serveras som vanliga hamburgare med salld, dressing och vad man nu vill ha till.

Själv var jag nog en plåga för mina stackars föräldrar när det gällde maten. Känner igen mig i vissa tidigare uttalanden - helt plötsligt tyckte jag inte om rätter jag tidigare älskat! Men jag tror att det är en fas man går igenom, ett sätt att testa gränser kanske! Kanske är det dags att låta ungarna börja laga mat själva när de börjar gnälla - så att de får se att det inte är så enkelt alla gånger.

Jag hör av mig om mina tankar funkar den dagen jag själv har tonåringar som trilskas med käket! tongue.gif biggrin.gif
netaave
Testa det här på era inte så fiskförtjusta barn:

TACOFISK MED CHIPS

600 gr fiskfilé, tinad

1 tsk salt

margarin till formen

2,5 dl mellangrädde

0,5 – 1 dl tacosås medium eller hot

2 dl riven texmexost

15-20 tacochips

Sätt ugnen på 225 gr. Salta och vik ihop fileérna om de är tunna. Lägg dem i smord ugnsform.

Blanda grädde, tacosås och osten, häll det över fisken. Krossa chipsen och strö det över fisken. Stek fisken mitt i ugnen ca 25 min.
Servera med kokt potatis och sallad.
TeliaNet
problemet är att du som förälder låter dina barn välja mat.
fråga vad de inte tycker om och gör inte den maten då.
så enkelt kan det vara.
netaave
CITAT (TeliaNet @ 09-01-2005, 00:26)
så enkelt kan det vara.

Experten har talat eller?
Bättre att laga mat och sedan låta ungarna äta, är de hungriga så äter de, annars får de väl vara utan det har vi alltid kört med. Har aldrig gett speciell mat till dom.
Visst de kanske inte älskar all mat jag gör men en familj består av fler än barnen och ibland vill vi äta sånt vi gillar också, så ska jag äta det dom gillar får dom ställa upp och äta det jag gillar också. Kör man så konsekvent så blir inte problemen så stora.
anna_rispan
När jag var runt tolv tretton år var det kyckling och ärtsoppa som var värst. Men det ändrarde sig hela tiden. Ena gången tyckte jag ärtsoppa var jätteäckligt och kunde bara äta några skedar. Nästa gick det bra och smakade gott. Likadant med kyckling, inte alls gott ena gången och gott nästa. Tur att mamma struntade i mina nycker....
*Felix matte*
Ett viktigt kom ihåg...Tvinga aldrig barn att äta något de absolut inte vill! wub.gif

Barn är barn sååå kort tid...lika kort är tonåren då smaken kan ändras från dag till dag... Plötsligt är de vuxna och nästan allt smakar gott. biggrin.gif wub.gif

Vi vuxna är priviligierade...ingen tvingar i oss "äckelmat" (tror jag iaf = egen erfarenhet ) tongue.gif
TeliaNet
CITAT (netaave @ 09-01-2005, 14:17)
CITAT (TeliaNet @ 09-01-2005, 00:26)
så enkelt kan det vara.

Experten har talat eller?
Bättre att laga mat och sedan låta ungarna äta, är de hungriga så äter de, annars får de väl vara utan det har vi alltid kört med. Har aldrig gett speciell mat till dom.
Visst de kanske inte älskar all mat jag gör men en familj består av fler än barnen och ibland vill vi äta sånt vi gillar också, så ska jag äta det dom gillar får dom ställa upp och äta det jag gillar också. Kör man så konsekvent så blir inte problemen så stora.

helt rätt!
jag gillar inte ärtsoppa och inte blodpudding, alltså äter vi inte de sakerna hemma.
annars går allt ner med stor apptit.
Sulawesii
CITAT (Felix matte @ 09-01-2005, 20:22)
Vi vuxna är priviligierade...ingen tvingar i oss "äckelmat" (tror jag iaf = egen erfarenhet ) tongue.gif

Så sant så sant! smile.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Min dotter på snart 2 år har varit sjuk i denna veckan och då är inte matlusten på topp direkt.

Så vi försökte allt för att få i henne lite mat.
Så här gick det:
-Prinsessan Saga Sol vill du ha mat?
-Nä
-Bröd med massor av smör och ost?
-Nä
-Pasta?
-nä
-Glass?
-Nä
(börjar bli allvarligt oroad vid detta svar och kör ett säkert kort)
-Oliver?
-Ja oliver (stort men blekt leende)
-Men lite annat kan du väl äta med?
-Salt gurka

Så min lilla bleka dotter satt och såg på Byggare Bob och åt oliver och salt gurka

wub.gif
Betty
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 20-01-2005, 15:40)
Så min lilla bleka dotter satt och såg på Byggare Bob och åt oliver och salt gurka

wub.gif

Barn är allt ena konstiga figurer... wacko.gif laugh.gif rolleyes.gif laugh.gif
Madeleine1
Hittade recept på "tortilla-pizza" på ICAs receptsida. Det gick suveränt hem hos min 7 åring. Vi skaffade en massa pålägg; skinka, salami, fetaost, vanlig ost, soltorkade tomater, chilisås, tacosås, oliver. Han tyckte det var jättekul att plocka ihop å välja själv. Gräddas 5 min, så det går fort som 17 och blir JÄTTEGOTT - även för vuxna.
Tesa
Jag har 3 såna där kräsmagade gossar och en dotter som har lärt sig äta det mesta till slut.....
Men det som alltid går hem är

makaroner med vit sås och ugnsbakad falukorv
Spaghetti och köttfärssås
Hamburgare(hemmagjorda) eller stekt kött med klyftpotatis
Korv och mos
Ris och köttgryta
"Rallysoppa"...dvs sån där påssoppa som jag drygar ut med mer pasta och skivar lite korv i ...bra akutmat
Potatispannkaka..jag blandar riven potatis i smeten för att det skall bli matigare (annars kan jag steka pannkakor en evighet...)Barnen äter som pannkaka och jag och gubben som crepe eller raggmunk
Pizza...(hemmagjord, 3 plåtar)
Lasagnette
Rårakor med stekt fläsk
Risgrynsgröt

Fisk är de helt livrädda för..utan tösen som ääääälskar det...men om dom dragit upp den själva så brukar de smaka iaf...
anna_rispan
Nasi Goreng. Det blev min syster och jag väldigt förtjusta i. O är fortfarande.
Det finns säkert massa olika varianter på recepetet. Men den vi lagar innehåller:

4 dl kokt ris
ca 1 dl olja
2 gula lökar
1 paprika
200 g kokt, benfritt hönskött/kyckling
1 vitlöksklyfta
2-3 tsk curry
salt
100 gr rensade räkor.

Serveras med tillbehör som annanas, jordnötter, gurkskivor, tomatklyftor, banan (stekt), hårdkokt ägg, kinesisk soja, chilisås.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon