Skatmor
Blir din lägenhet förstörd vid en brand eller explosion har hyresvärden rätt att säga upp dig. Risken för bränder ökar i jultider och för en hyresgäst kan en brand leda till bostadslöshet, om lägenheten blir så förstörd att den måste totalrenoveras efteråt. Detsamma gäller för explosioner och nerfallna träd. Då har värden rätt enligt lag att säga upp kontraktet utan prövning. Detta gäller även om grannen orsakat olyckan. Även i fall där lägenheten bara delvis är skadad av eldhärjningar kan det leda till uppsägningar om värden anser att hyresgästen brustit i aktsamhet.
Vi har således lagar i rättssystemet som gör att människor mister sin bostad efter att tragiskt ha fått sitt hem eldhärjat.
Detta är rättsligt skandalöst.

http://www.city.se/ArticlePages/200412/10/...844_477.dbp.asp
pejori
det är inget nytt.... men policyn är oftast att du får tillbaka den... såvida du inte tänt på själv
kristerh
Om man röker o sängen tar eld tycker jag att det är befogat att bli av med kontraktet wink.gif
krister
Posse
CITAT (Skatmor @ 12-12-2004, 22:21)
Blir din lägenhet förstörd vid en brand eller explosion har hyresvärden rätt att säga upp dig. Risken för bränder ökar i jultider och för en hyresgäst kan en brand leda till bostadslöshet, om lägenheten blir så förstörd att den måste totalrenoveras efteråt. Detsamma gäller för explosioner och nerfallna träd. Då har värden rätt enligt lag att säga upp kontraktet utan prövning. Detta gäller även om grannen orsakat olyckan.

Det där med grannen förstår jag inte alls... unsure.gif
Skatmor
CITAT
Blir din lägenhet förstörd vid en brand eller explosion har hyresvärden rätt att säga upp dig. Risken för bränder ökar i jultider och för en hyresgäst kan en brand leda till bostadslöshet, om lägenheten blir så förstörd att den måste totalrenoveras efteråt. Detsamma gäller för explosioner och nerfallna träd. Då har värden rätt enligt lag att säga upp kontraktet utan prövning. Detta gäller även om grannen orsakat olyckan.  

Det är helt oacceptabelt att vi har lagar som kan ställa en hyresgäst på bar backe när en granne orsakat branden eller explosionen. Lagen verkar vara skriven för att skydda hyresvärdens intressen - enbart.

mad.gif

http://www.city.se/ArticlePages/200412/10/...844_477.dbp.asp
Gossen Ruda
Om hela huset brinner upp, eller ner, då? Skall hyresvärden tvingas skaffa en ersättningslägenhet eller bygga upp huset som det var?

Det hela är nog en praktisk lösning även om hyresgästen kan komma i kläm. Nu löser det sig nog för det mesta ändå till allas belåtenhet.
Christoffer
Jag har tom hört att man kan bli vräkt om man äter surströmming i en lägenhet, och om grannarna klagar på stanken förstås.
*Felix matte*
CITAT (Christoffer @ 13-12-2004, 15:37)
Jag har tom hört att man kan bli vräkt om man äter surströmming i en lägenhet, och om grannarna klagar på stanken förstås.

Huvvaligen vad många gånger vi hade fått flytta om det hade varit sant ohmy.gif tongue.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Gossen Ruda
Det krävs nog mer än surströmmingsätning för att bli vräkt. Inte ens Torsten Ehrenmark blev vräkt när han käkade surströmming i Paris. Mitt i "festen" knackade det på dörren och utanför stod en samling människor med portvakten i spetsen. Dom uttryckte sin glädje över att TE fortfarande levde.

- Känner ni inte att det luktar gas?

TE fattade efter en stund vad dom menade och sa:

- Vi äter bara fisk.

- Fisk????

- Ja, gammal fisk.

Folksamlingen utanför dörren avlägsnade sig snabbt.

laugh.gif laugh.gif
Ewa L
Jag känner inte till något fall där någon råkat illa ut, däremot "tvärtom". En granne till mig satte en kastrull på spisen med smör i för att smälta det. Satte på plattan och gick sedan iväg till lekplatsen för att hämta barn. Träffade någon annan granne och stod och småpratade lite grand.

Vi hörde deras brandvarnare. Min man och jag sprang in och fick stopp på branden som då också hade börjat brinna i köksfläkten som stod på.

Mina grannar fick ut full ersättning på sin försäkring, bara ett fy, fy, fy! I ärlighetens namn vete hundan om jag tycker att de skulle ha det. Hon utsatte åtskilliga människor för fara genom sjujäkla klantighet och nonchalans.

Nu sätter jag mig i ett hörn och håller för ögonen för att slippa se alla påhopp.
Christoffer
Skönt att höra! Att bli vräkt skulle vara förödande.

Nu i juletider undrar jag om hur brandsäkert det egentligen är
att ha ljusstakar med levande ljus på fönsterbrädet när det
finns gardiner och allt sådant där ovanför.
Kanske ingen fara, men jag undrar, då grannen under har det.
Posse
CITAT (Christoffer @ 14-12-2004, 08:11)
Nu i juletider undrar jag om hur brandsäkert det egentligen är
att ha ljusstakar med levande ljus på fönsterbrädet när det
finns gardiner och allt sådant där ovanför.
Kanske ingen fara, men jag undrar, då grannen under har det.

sad.gif Jag tror att många människor nuförtiden är alldeles för ovana att handskas med öppen eld. Och exemplet du ger är nog ett bra sådant på något verkligen livsfarligt!

Läs gärna Goda råd från en brandskyddsförening.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon